bambi

Pepparkaksdrömmar
Här kommer ett super recept! Så enkla att göra och underbart goda, spröda drömmar med smak av vanilj och pepparkaka. Maken blev helt kär i dessa och sa att dessa måste vi baka igen till julafton och ta med till svärföräldrarna. Jag älskade också dessa och älskar hur doften av pepparkaka sprider sig här hemma när man bakar dessa. Det blir dessutom rätt många av receptet, vilket alltid är kanon! (Pepparkakskrydda och hjorthornsalt hittar du bland dom vanliga kryddorna.)
 
 
ca 36 st.
 
100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
1 tsk hjorthornsalt
4 dl vetemjöl
1½ msk pepparkakskrydda
 
1. Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt.
2. Tillsätt oljan lite i taget.
3. Blanda hjorthornsaltet och pepparkakskryddan med lite av mjölet och rör ner i smeten. Arbeta sedan in resten av mjölet.
4. Rulla till bollar och lägg på en bakpappersklädd plåt.
5. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ca 20 minuter.
 
 
#1 - Emmelie - Mamma till Ebba och Hugo

Åh, är detta en smak som går hem hos barn? Känns som det och de kanske hade vart perfekt till kommande kalas nu i december .

Svar: Ja, barnen älskar dom! Men dom smular rätt så mycket (som drömmar gör)...
bambi

#2 - Camilla

Jag hoppas du använde hjorthornsalt till kakorna ;)

Svar: Haha, jag skriver alltid fel på det... :)
bambi

#3 - Linda

Herregud, alla dina goda recept gör ju att min att-baka-lista aldrig kommer att ta slut. Givetvis måste jag prova detta med! :) Ha en fin dag!

Svar: Dessa är väldigt väldigt enkla att göra. Jag svängde ihop dessa på 10 minuter, så dom är snart avklarade ;)
bambi

#4 - Camilla

Spännande! De måste jag nog försöka testa vid tillfälle då jag gillar vanliga drömmar också :)

#5 - Barbro

När blandar du i pepparkakskryddirna egentligen, du har skrivit det två gånger. :-)

Svar: Jaha, jag hade i det bland dom torra ingredienserna.
bambi

#6 - Erica

Åh ett sådant bra tips, ska baka några sådana och ge till min kära mor som älskar just drömmar. Tack för tipset!

#7 - Jenny

Å vad goda de såg ut! Men dum som jag är med bakning så måste jag fråga hur man gör med smöret,ska det smältas eller rör man bara runt det när det är lite mjuk.

Svar: Ta fram det en timme innan du ska baka så att det är lite mjukt :)
bambi

#8 - Bea

Var tvungen att testa direkt - supersnabba och supergoda!Tack för tipset :-)

#9 - Beatrice, mamma till Robin och Jennifer

Perfekt, dom låter smaskens! Måste provas i helgen :)