bambi

Att besöka en logoped
 

Något som jag inte har hunnit berätta för er är att Leah har börjat gå hos en logoped. Hon har problem att uttala vissa ljud, men vi förstår 99% av allt hon säger ändå. Så vi har inte sett det som något stort problem.

I höstas så tog förskolan själva kontakt med en talpedagog som har jobbat med Leah ganska regelbundet sen dess. Men nu rekommenderade talpedagogen att vi skulle kontakta BVC som kunde då skicka en remiss till en logoped, då hennes uttalssvårigheter sitter så djupt. Hon kan uttala rätt om hon anstränger sig men i spontan-talet så återgår hon till hur hon brukar uttala orden.

Innan första besöket så fick hem vi ett formulär där vi fick fylla i lite om hennes svårigheter och hennes utveckling. Allt har ju varit normalt, hon började prata runt ett års ålder och hon har inga svårigheter med hörseln eller att förstå oss. Däremot så misstänker jag att hennes svårigheter har att göra med att hon slutade med napp så sent! Hon hade ju napp tills hon var 4 år och hon hade hon den jämt i munnen förutom på förskolan. Jag har ingen aning om det verkligen stämmer, men jag bara misstänker det…

 
Första besöket gick bra och fick med oss lite ”läxa” hem. Det är bättre att träna lite varje dag än mycket en gång i veckan, men så är det egentligen med det mesta. Jag brukar säga till mina elever i engelska att dom ska se det som en ”medicin” som dom behöver ta varje dag, att varje dag få en dos engelska, antingen att läsa lite på engelska, skriva något på engelska eller se på nån film på engelska varje dag. Det är bästa sättet att utvecklas!