bambi

Retuschering

Visst är det stor skillnad på bilderna? Läskigt att till och med snygga och smala Eva Longoria får sin midja retuscherad!
#1 - Rebecca

God kväll!

Skrämmande. Som om de inte var vackra redan innan liksom.

Hoppas du får en mysig kväll.

Kram

#2 - Miss B

Jag förstår aldrig varför manipulerade bilder upplevs som obehagligt/läskigt/spektakulärt. Som om ett foto utan manipulation skulle vara mera verkligt då. Det är det inte. Ett foto är aldrig verklighet. Bara en tolkning genom fotografen och kameran. Det är också en avbild som distanserats från det som avbildats. Ett retuscherat foto ser jag som ngt mellanting mellan fotografi och tecknad bild. Man måste komma ihåg att alla bilder vi människor skapar är just skapelser och tolkningar. Som grafisk formgivare är jag rätt bekant i fenomenet retuschering och kan ganska lätt se på en manipulerad bild vad som gjorts utan att se den oretuscherade bilden bredvid. Handlar knappast om att modellerna inte är vackra utan retusch utan om vår ständiga vilja till perfektionism. Retuschen är bara ett sätt, ett annat är makeup, kläder osv. För mig är det helt ok. Även föremål och djur som ni ser på bild är faktiskt retuscherade. Det är viktigt att barn och ungdomar får lära sig från början att det är så här. Hemskt att så många inte verkar fatta hur det går till och blir förvånade och upprörda över bildmanipulationer som fenomen. Jag brukar retuschera mig själv , tycker att det är kul och blir mer representativt på samma sätt som smink...

#3 - Misen

Är det bara jag som tycker att före-bilderna är finare? De säger ju mycket mer...