bambi

Chocolate chip brownies
Oj, så supermumsiga dessa blev! Dom delar nog helt klart första platsen över godaste browniesarna (med 7Elevens) eller kanske till och med går om dom? Jag måste nog testa några till innan jag kan ge ett fullgott utlåtande. Men egentligen blev dom inte så dyra, eftersom det blev 21 stycken så blev det ju bara 8 kronor styck och jag tror att dom på 7Eleven kostar 15 kr/st.

Det är egentligen den vita chokladen som är så fasligt dyr och man ska ha 400 gr i smeten, men det är ju så otroligt gott så den vill man inte vara utan!!

Orginalreceptet innehöll valnötter, men jag är inte så förtjust i nötter i brownies så jag uteslöt dom. Så det vita man ser i brownien är alltså vit choklad!! MUMS!



350 gr. mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
½ tsk salt
6 ägg
3 dl vetemjöl
400 gr. vit choklad

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Vispa smör och socker vitt och krämigt
3. Rör ner kakao, sirap och salt.
4. Rör ner ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.
5. Hacka chokladen grovt och vänd ner den i smeten.
6. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll med smet.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 15-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.
8. Låt kakan svalna

Fudge Glaze
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
400 gr mörk choklad

1. Koka upp vispgrädde, mjölk, sirap och malen ingefära. Ta av kastrullen från värmen.
2. Finhacka chokladen och blanda den med den varma gräddmjölken så att chokladen smälter.
3. Bred ut glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Skär sedan kakan i rutor.
#1 - Adam från gamla skolan

I kista så kostar vit choklad 50 kronor kilot. En affär bredvid biografen är helt galet billig.

#2 - Nina

oh my lord. va har du gjort kvinna =) hah!

fy satan så sugen jag blev på att baka nu! inte bra! =)

#3 - Moolin.se

Men, det här ska jag göra imorgon! Helt klart!

#4 - Marina & Edvin

Mmmmm de ser jättegoda ut. Dessa måste jag nog baka!

#5 - Johanna

Det där lät jättegott.... Får nog testa den :-)

#6 - Linda

Mmmm... de där såg ju farligt goda ut!! Får nog testa att göra dem nån dag!



kram!

#7 - Lena

Åh vad gott! Blir ju riktigt sugen på att göra dessa jag också.

#8 - Solblomma

Åhhhhh va goda de ser ut! :o)

#9 - Nina

ja e så sugen på choklad. så jag tänkte. hmm varför inte gå å kika på den där brownie´sen inna på jessicas sida.. kilar in. mmmmmmmmm fy fan. den ser ju sååå god ut. skicka länken till mannen oxå. haha. förstår inte hur detta skulle hjälpa mig bort från chokladberoendet? =)

#10 - mori

hade tänkt baka de där till min födelsedag för de ser så goda ut 8D tror du man kan baka de en vecka innan och ha i kylskåp (i plastform etc) utan att de blir torra, sega etc?