bambi

Hemmagjord Pesto

Ikväll är det min tur att laga mat och då ska jag göra hemmagjord Pesto! När man väl har gjort hemamgjord Pesto så vill man aldrig mer köpa sån där trist Pesto på burk! Det kan jag lova! Det är också väldigt enkelt att göra, bara att slänga ner alla ingredienser i en hackare/mixer. Men det är viktigt med bra råvaror!

Så här brukar jag göra:
Jag brukar börja med att hacka pinjenötter, ca 1-1½ dl.
Sen har jag i några vitlöksklyftor, 4-6 stycken.
Efter det så skär jag några kuber av parmesanosten, den på bilden som jag köpte idag kommer nog räcka att göra pesto på 2-3 gånger.

Efter att ha hackat pinjenötterna, vitlöken och parmesanen så har jag ner färsk basilika. Det brukar gå åt en hel kruka.
Till slut så har jag i lite olivolja tills det blir en bra konsistens!

Sen är det bara att smaka av och ha i mer av det man tycker att man vill ha mer av...

Pesto håller sig väldigt länge så det kan vara bra att göra en storsats på en gång så har man i kylskåpet! :)