bambi

Kärleksmums
Jag måste börja föra över recepten från gamla bloggen till nya. Så jag börjar med Kärleksmums eftersom det är mitt favoritrecept och just nu äter jag 4-5 stycken om dagen!!! (Nej, jag överdriver inte!)



Receptet kommer från min favorit kokbok Leilas bakbok "A piece of cake".

5 ägg

4 dl strösocker

4 1/2 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

1 nypa salt

5 msk kakao

2 dl vatten

300 gr smör

200 gr knäckchoklad (jag använde marabous mjölkchoklad med daim)


1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt

3. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i äggsmeten.

4. Tillsätt vatten och smält smör.

5. Klä en 40 x 35 cm långpanna med bakplåtspapper och häll i smeten.

6. Strö över grovt hackad choklad

7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig. Låt svalna.


Chokladglasyr

2 dl vispgrädde

2 msk espressokaffe

200 gr mörk choklad 70%

2 dl kokosflingor


1. Koka upp vispgrädde, häll i espressokaffe och låt svalna något

2. Smält ner finhackad choklad och glasera kakan.

3. Strö över kokos och låt glasyren stelna

#1 - Camiie - Snart 2-barns mamma

Taack så mycket.

Vad glad jag blir :)

#2 - Wysteriia

Svar: Åh dom är ju så fina o sköna :D hihi

#3 - Camilla

Kärleksmumsen är verkligen beroendeframkallande. Är Leilas alla kakor så goda?

#4 - Vera med flera

Ooo no!! Jag som precis kämpat mig igenom mitt eftermiddags-chokladsug och så surfar jag in här!! Jag älskar Kärleksmums. Smarrigt!!

#5 - annelie

Åh det är ju sååå gott =)

#6 - malin

Sugen jag blev på kärleksmums nu! Måste jag ge mig på imorrn, skriver av receptet också ;)

#7 - Elin

Gud så gott det där såg ut!

Men tror inte att jag ska baka några, för att jag är också en sån där "chokladfrossare" :)

#8 - elin

Hej!

Vad tycker du om min låt på min blogg?

Själv tycker jag att den är jättebra men sorglig : )



Kramar

#9 - helena

mums...dom ska jag nog prova:)

gud så gott det ser ut