bambi

Distansterapi
När jag låg i badet så läste jag dagens DN och hittade en sån intressant artikel (ja, intressant för mig som psykologilärare). Artikeln handlar om att KBT (kognitiv beteende terapi) är lika effektiv över nätet som annars (när man träffar en terapeut live).

Just KBT är ju lite speciellt eftersom den är så konkret och det handlar mycket om att personen som använder sig av KBT ska göra mycket själv. T.ex. så kan man ge "hemläxor" till personen vilket gör att personen får sköta mycket av terpin själv annars också. Men som med många andra terapi-sorter så gäller det att man verkligen vill själv, annars så blir inte "hemläxorna" gjorda.

Jag som är väldigt sugen på att utbilda mig till psykolog (är lite av en dröm), då kanske man får sitta framför datorn och hjälpa människor istället? Spännande vad internet påverkar allt!
#1 - Julia



I dessa FRA-lagstider skulle jag inte lämna ut något så personligt, som min psykiska hälsa/ohälsa, på nätet.