bambi

Hur jag har förändrats när jag blev mamma
Bloggvärldsbloggen brukar ha lite olika teman varje vecka, denna veckas tema är: Mamma. Vilket utmärkt tema, tänkte jag. Det kan jag blogga om!

Jag och en kompis diskuterade här om dagen hur vi hade förändrats när vi blev mammor. För nog allt förändras man? Man kan inte tro att allt ska rulla på som vanligt och att man inte ska påverkas av det lilla undret som man har fått.

Förutom dom uppenbara förändringar som t.ex. att man inte kan bara tänka på sig själv, att allt kräver mer tid, planering och pengar. Så tycker jag att jag har förändrats väldigt mycket som person (men detta är min egen upptattning...). Ett lugn har infunnit sig, som att nu kan jag slappna av... nu har jag allt som jag någonsin kan önska mig... så känns det. Jag känner mig lugnare och tryggare.

Jag blev så lugn och trygg så fort jag blev gravid. Förut så kunde jag vara nervös och orolig när sambon var ute och festade... tänk om han hittade nån annan tjej som han gillade mer än mig? Men när jag var gravid så blev det så tydligt hur mycket han verkligen älskade mig. Han gjorde allt för mig och var ändå glad och tacksam över att jag bar på hans barn, oavsett hur jobbig jag än var. Då slutade jag tvivla på hans kärlek till mig...

Och det har bara fortsatt... det var nu när vi skaffade barn som jag insåg att jag hade valt helt rätt partner. Han är stöttande, delaktig och omtänksam. Allt detta gör också att jag kan vara en bra mamma. Jag kan vara en (oftast) utvilad, glad och engagerad mamma.

Jag som alltid har varit något av en perfektionist och pedant har insett att det inte gör så mycket om det är lite stökigt... det är bara ett tecken på att Plutten har haft roligt. Sambon fick inte ens peta på gardinerna förut, men Plutten får sitta och leka med dom hur mycket han vill. Det trodde jag aldrig om mig själv... men jag är glad att jag har blivit den jag har blivit. Jag är glad att saker som ett perfekt städat hem med perfekta gardinuppsättningar inte är så viktigt längre.


Förändrades du när du blev mamma? Hur?
#1 - Linda

Lugnare, mindre pedantisk... Men samtidigt mer orolig för att nåt ska hända barnen....

#2 - Anna Kaagaard Kristensen

Jag förändrades nog förvånansvärt lite det är mer omständigheterna runt omkring som förändrades, jag är mig rätt lik :D

#3 - Charlotte

Vad skönt för dig att det känns bra och att ni fått barn verkar ha lett till ett ökat djup och tillit i er relation. Ni verkar ha det bra tillsammans. Jag känner igen mig i mycket. När jag blev gravid så kände jag med ens att "nu är det verligen vi" och nu när vi har MOa så känns det som att vi delar det största två människor kan dela tillsammans. Vad jag har lärt av Moa är bla villkorslös kärlek. Och en skräck att något ska hända henne som jag aldrig förr känt. Men visst e det underbart hela paketet... :-)

#4 - Lena -Chokladmamman

Jag har blivit mer spontan sedan jag blev mamma. Tidigare ville jag planera nästan allt och ogillade spontanitet och överraskningar. Med barn går det inte att planera så mycket (förutom alla miljoner saker man måste ha med sig när man åker iväg) och det gör mig inget längre. Är nog också lite lugnare nu, var ganska lugn innan också men har blivit mer lugn nu.

#5 - Nina

jag är med lite pedantiskt och måste ha rent omkring mig. speciellt då det är gäster här. måste vara lite av en perfektionist. Men jag måste medge att jag bättrat mig lite. Får inte lika mkt ångest längre. Känns skönt. Att vara perfektionist kan verkligen ta på krafterna.



Förut så shoppade jag en massa, jag shoppar bara till theo nu. aldrig till mig själv- som förut. jag bloggade en massa förut. Nu blir det kanske ett inälgg om dagen.



Jag är mer spontan nu än innan? Förut så skulle jag alltid planera in allt. Å jag hade svårt för att hitta på något samma dag (även om jag inte hade något å göra). Nu så funkar det jätte bra. Hur konstigt som helst.



De vänner man kanske umgicks med då har fallit bort lite. visst håller man kontakt. men det känns inte som samma sak då man inte är på samma nivå längre känns det som... däremot fått en massa andra vänner..



man bryr sig om vad man har på sig.. men inte alls som förut. då var man ju sminkad å ordentligt klädd då man gick ut någonstans. NU är det kladd å spya, okammat hår tom. osminkad ja du förstår..



å det är bara nååååååågra saker som ändrats hos mig..