bambi

Frågor & svar om Cambridgekuren

Imorse när jag vägde mig så visade vågen 72,4 kg. Så efter 8 dagar så har jag gått ner exakt 3 kg!


Idag så ska vi på picknick med föräldrargruppen. Just nu skiner solen, så jag hoppas att den fortsätter med det!




Svar på några frågor som jag har fått (obs! Jag har ingen utbildning i kost eller näringslära, så detta är bara det jag har lärt mig genom att läsa mycket om Cambridgedieten.):

"När man slutar med pulvret och börjar äta vanlig mat igen så är de väldigt många som går upp allt dom gått ner och kan till och med gå upp ännu mer. De där cambridge var med på tv förut om olika saker som man gick ner i vikt av, och de visade där att de är skadligt. De är inte bra alls. De bästa är sund mat och massor av motion!"

Svar: Om man kör en väldigt sakta upptrappning och ändrar om sin kost så går man inte upp igen. Men man ska inte gå tillbaka till gamla vanor, för det var dom som gjorde att man hamnade där man gjorde från början.

Jag vet inte hur du menar att det skulle vara skadligt? Ketosen gör så att hjärnan och musklerna skyddas. Kroppen använder oftast kolhydrater som energikälla och ketos hamnar man i när kroppen har gjort slut på sina kolhydratsreserver och börjar använda sig utav kroppens fettreserver istället. Det mer skadligt att gå på andra dieter där man äter en del kolhydrater men väldigt lite kalorier, då hamnar man aldrig i ketos och då förlorar man mer muskelmassa.


Hej!
Jag undrar hur mycket det kostar att köra med Cambridge kuren? Och hur länge man bör köra den? Tacksam för svar MVH Sandra

Svar: Den kostar 470 kr/vecka. Om man ska köra längre än 3 veckor så bör man prata med en läkare först. Men i princip så kan man köra hur länge som helst (pulvret innehåller all näring man behöver) och det är väldigt många som har kört mycket längre än 3 veckor!

#1 - Elin (Edvinsmamma)

Va sugen jag blir att testa jag också!

Jag har några tjuriga kilon som verkar ha fastnat på kroppen efter graviditeten...man kanske blir av med dom med denna kur? :)

#2 - Karin (Albins mamma)

Jag undrar lite också, är pulvret det ända man tar in på hela dagen eller kombinerar man det med något?

#3 - Caroline

Snällt att du tog den frågan :)

Jag blev lite fundersam själv när jag fick den kommentaren, men det enda jag kunde tänka var att jag inte ens brydde mig om ifall det skulle vara skadligt eftersom man vill ju gå ner i vikt haha :D

#4 - Sandra

Jag har en fråga till.. Hur många cm runt midjan har du tappat? Det skulle vara kul och veta :)