bambi

Bambi älskar att gå till tandläkaren


Jag älskar att gå till tandläkaren!

Men denna gång var jag rätt så orolig. Eftersom jag aldrig har haft något hål i tänderna *mycket stolt*, så behöver jag bara gå dit varannat år. Och på 2 år så har jag hunnit vara gravid, amma och bli gravid igen, vilket har inneburit en massa illamående och flera dagar då jag inte har borstat tänderna... Så jag var lite orolig när jag kom dit idag...

Den korta bussfärden på 5 minuter gick okej. Fick ta det lugnt en stund i väntrummet så jag mådde hyfsat när jag kom in till tandläkaren. Jag berättade att jag var gravid och då sa han att jag behövde nog inte röntgas om han inte såg nåt misstänkt. Så han kikade snällt på mina tänder (jag hade varnat honom angående mitt illamående) och det gick riktigt bra (som tur är så ligger man ju bara still).

Mina tänder såg fina ut, det var bara lite tandsten på några ställen. Så jag är superglad, vilka superbra tänder jag har fått (tack, mamma!). Roligast var när han säger:

- Besöket idag kostar 750 kronor.
Jag tänker: 750 kronor för att han skrapade lite på mina tänder i 10 minuter?!?!? Men så säger han:
- Men så betalar försäkringskassan 300 kronor per år och eftersom du inte har varit här på 2 år så blir det 150 kronor du behöver betala.
Jippee! Det lät bättre  :)

Men sambon har lagat sina tänder för x antal tusenlappar under dessa 7½ år vi har varit tillsammans... så det jämnar ut sig lite i allafall. Hoppas bara att våra barn ärver mina tänder!

Vad tycker ni om att gå till tandläkaren? Roligt eller pest?
#1 - Linda

PEST tycker jag att tandläkarbesök är! Jag är som din sambo då, och har fått lägga några tusen på att fixa till tänderna. Å andra sidan är min sambo som dig - han har aldrig hål i tänderna! Så det jämnar nog ut sig här också! ;-)



Härligt att du inte hade några hål! :-)

#2 - Nina

P E S T

Har haft fobi för skiten. Hållit på med lustgas, lugnande piller å grejer.

Men nu hanterar jag det bättre. Fast jag hatar det fortfarande.

#3 - Malin

Om du går på folktandvården så kan du be om en tandförsäkring :] kostar ungefär 49 kr månaden och då ingår allt (kontroller, lagningar osv). kram

#4 - Camilla

Grattis till dina hela fina tänder! Jag har oxå tur med mina tänder, tack och lov. Trots att jag är tandsköterska så är jag livrädd för att lägga mig själv i stolen. När jag drog mina visdomständer grät jag så att tandläkaren inte visste vad han skule göra, men trösta andra och göra dem lugn det är jag rackans bra på! Hoppas du får en bra dag med din lilla mage!

#5 - jossan

jag älskar också att gå till tandläkaren :) förstår inte varför folk är så emot det?

#6 - Malla

PEST!!!!! Har tandläkarskräck som heter duga. Har inte varit till en tandläkare på typ 7 år men tvingade mig dit i våras... Så fruktansvärt DYRT är det ju oxå!!! :( Blä!

#7 - mAJA

Bra! Fast man ärver inte kvaliten på tänderna, man ärver goda vanor. Dricker man vatten vid törst, kanske mjölk till maten, ytterst sällan läsk/söta drycker. Inte småäter, håller sötsaker till helgerna. Borstar tänderna noga 2 ggr/dag o sköljer med fluor. Går till tandläkaren 1 gång om året, så lovar jag att det blir inga hål. Och kostnaden för en undersökning per år är väl inget. Lägg undan en tia i veckan så är det betalt.



God tandstatus är upp till en själv, förhoppningsvis har ens föräldrar lärt en det!



Tänderna klarar vissa perioder när man är lite slarvigare, som under semestern tex. Men inte konstant.