bambi

Förlossningsberättelsen om när lillasyster kom till världen
Runt klockan 2:00-2:30 söndagen den 25 april så vaknade jag av onda värkar. Jag låg en stund och andades lite i sängen men efter en timme kände jag att jag var tvungen att väcka sambon. Jag sa att värkarna gjorde riktigt ont och att det kanske var på riktigt nu. Jag var ju tveksam eftersom jag hade haft många "falsklarm" i slutet av graviditeten med Zack, trodde flera gånger att det var på gång när det inte var det... Dessutom så var jag så säker på att jag skulle gå över tiden den här gången också, så jag var mycket tveksam till om det var på riktigt eller inte.

Jag har svårt att hitta en bekväm ställning och går upp och sätter mig i soffan (och bloggar lite) medans sambon fortsätter att vila lite i sängen.

Runt kl. 5 ringer jag förlossningen för att jag tycker att värkarna börjar göra så otroligt ont. Dom sprider sig ut till höfterna i en sån knivskarp smärta. Men barnmorskan jag pratar med tycker bara att jag ska ta alvedon och avvakta eftersom värkarna kommer så sällan (var 10:e minut). Vi ringer och förvarnar Zacks farmor att det kanske är på gång och hon säger att hon kommer över (det tar ca en timme för henne att åka).

Runt 08:30 kommer värkarna ungefär var 5:e minut. Dom har blivit lite mer hanterbara och jag andas igenom dom ganska bra. Vi ringer till förlossningen igen som säger att det finns plats åt oss och vi säger att vi kommer nog om ca en timme. Det känns pirrigt när vi har bestämt att vi ska åka in, vi ska verkligen åka in, det är dags!

En timme senare sätter vi oss i en taxi till SÖS. I taxin gissar jag och sambon på hur mycket jag har öppnat mig och vi tror på 4-5 cm. När vi kommer fram till förlossningen så sätter dom på en CTG-kurva på magen i en halvtimme. Jag tjatar lite om lustgas eftersom vissa värkar gör djävulskt ont. Barnmorskan undersöker mig först och säger förvånat "oj, här var det öppet" och berättar att jag är öppen 8 cm. Vi är förvånade och berättar att vi trodde på 5 cm och hon sa att det trodde hon också när hon såg mig (hon sa att man brukar nästan kunna se på mammorna hur öppna dom är när dom kommer in).


Jag blir sporrad av att höra att jag var så öppen och det känns bra. Jag sätter mig på sängkanten och tar lite lustgas med värkarna. Efter ett tag så börjar värkarna göra för ont igen så dom ökar på lustgasen.

Efter 1 timme och 40 minuter undersöker barnmorskan mig igen och säger att jag är fortfarande öppen 8 cm. Det var en STOR besvikelse. Här har jag legat och haft djävulskt ont i nästan 2 timmar och INGET har hänt! Hon föreslår att vi ska ta hål på hinnorna för att påskynda förlossningen men säger att då kommer nog värkarna bli mer intensiva. Jag säger att jag vill absolut inte ha MER ont än vad jag har nu, det klarar jag inte av. Jag klarar knappt av värkarna som dom är nu, kände jag.


Så barnmorskan föreslår epidural och att ta hål på hinnorna. Eftersom jag har så fruktansvärt ont så tackar jag ja till epidural. Hon går och hör när narkosen kan komma och ge mig epidural. Hon meddelar att narkosen är upptagen inne på operation, men är snart klar där och sen är det en annan mamma som är före mig... sen ska jag få den underbara epiduralen!

Så jag ligger där och plågar mig igenom värkarna och säger flera gånger att jag hoppas att jag får epidural snart. Jag förbannar mina onda höfter och säger att det är bullshit att det gör som mest ont att öppna sig till 7-8 cm.

En timme senare (medans jag fortfarande väntar på epiduralen) så känner jag plötsligt att på slutet av en värk så vill jag krysta. Jag säger till sambon att nu börjar krystvärkarna, ring efter barnmorskan. Snart kommer en till krystvärk och jag känner att det "knäpper till" och vattnet går. Sekunden efter kommer barnmorska, undersköterska och sjuksköterska in.

Det kommer en till krystvärk och barnmorskan säger att bebisen är på väg och att på nästa krystvärk är hon nog ute. Detta sporrar mig så jag vill fortsätta och krysta även fast jag inte har någon värk, men hon säger åt mig att vänta... så jag gör det och krystar ut henne när nästa värk kommer. När jag känner att hon är ute så utbrister jag "Åh, så skönt!" för jag känner direkt hur all smärta försvinner. Hon skriker direkt och jag känner en sån glädje och lättnad i hela kroppen.



Barnmorskan undersöker mig efteråt och säger "Inte en skråma! Du är som gjord för att föda barn!". Neee... verkligen inte tänker jag, för då skulle jag väl inte ha haft så fruktansvärt ont!

En stund efter moderkakan kommit ut så säger jag till barnmorskan att det känns som att jag blöder mycket. Hon kollar och trycker på min mage (masserar livmodern) och tycker också att jag blöder mycket. Så jag får dropp för att hjälpa livmodern att dra ihop sig. Senare får jag också en spruta i låret som också ska hjälpa livmodern på traven. Sammanlagt så blöder jag 1,1 liter innan det lugnar ner sig och min livmoder har dragit ihop sig bra.

Jag känner verkligen att denna förlossning var tusen gånger värre än den förra. Främst för att jag hade så otroligt mycket mer ont. Jag tror att det beror på min foglossning, för det var i bäckenet och höfterna som jag hade en så otrolig skarp smärta. Det var all tryck neråt som belastade hela bäckenet som var fruktansvärt och lustgasen hjälpte inte mot trycket.

Foglossningen gjorde också att jag hade svårt att röra på mig. Förra gången stod jag på knä en hel del, t.ex. Denna gång så satt jag på sängkanten en kort stund, annars låg jag på rygg i sängen. Att jag inte kunde röra på mig så mycket tror jag gjorde att förlossnignen drog ut lite på tiden och att det gjorde mer ont. Så den där dumma foglossningen förstörde verkligen mycket!

Jag är glad för att det gick så fort i allafall och att jag slapp sys denna gången också. Alla andra säger att det var ju bra att jag klarade mig utan epiduralen i allafall (hann ju aldrig få den), men jag känner att jag hade gärna tagit den då (om den nu hade hjälpt mot smärtan i bäckenet och höfterna).

Denna förlossning var verkligen helt annorlunda mot min förra förlossning! Du kan läsa om min förra förlossning i min gamla blogg, här.

#1 - elin

grattis till bebisen!:)

din blogg är jätteintressant!

#2 - Emma StarLeaf

Grattis, så kul att läsa om förlossningar tycker jag. Jätte bra blogg!:)

#3 - Emmie

Jag tycker att du har varit superduktig! Jag blir alltid så himla imponerad när jag läser om andras förlossningar, och det känns smått overkligt att jag själv faktiskt har gått igenom samma sak..

Hur hemsk smärtan än må vara så är det helt klart det häftigaste man kan göra!



Njut nu den här förtrollade första tiden med er alldeles nyfödda dotter, och stort grattis ännu en gång!

#4 - Djaanii

Trevlig blogg! =)



Om du gillar träning så kan du ju kika in på min!

Går just nu på diet! =P



Ha en bra dag!



Mvh/Djaanii

www.djaanii.blogg.se

#5 - liindblaads

Sista chansen nu att delta i veckans blogg

Direkt länk;

http://liindblaads.blogg.se/2010/april/veckans-blogg-1.html

#6 - Anonym

Vinn ett presentkort från Make Up Store värde 500 kr på min blogg! www.cevi.blogg.se

#7 - Anonym

Vinn ett presentkort från Make Up Store värde 500 kr på min blogg! www.cevi.blogg.se

#8 - natta

Grattis grattis :)

#9 - Linda

Tack för att du delar med dig! Suger åt mig allt som har med förlossning att göra just nu - 6 dagar till BF. Du är min förebild - vill också vara hemma tills jag är öppen 8 cm, skittufft ju! Stor kram!

#11 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Låter som att du har haft en bra och hyfsat snabb förlossning, smärtan till trots! Så underbar bild på lillasyster med tummen i munnen :-)



Jag tillhör också den lyckliga skara som inte fått en endaste skråma vid någon av mina tre förlossningar, men jag tycker att man varit öm och haft svårt att röra sig och sitta ändå, så jag vill inte ens tänka på hur det känns för de som får stora bristningar och måste sys en massa.



Stort grattis igen!

#12 - Lotta

Grattis till bebisen :)

#13 - Benita Fransén

Hej hej, vad händer nu till valborg? :)

#14 - Emelie&Alice

vi har gjort en helt ny blogg. kolla in den:)

#15 - Theo och Pettou

super fin blogg :) hur har din dag vart då? :)

#16 - Ceralia

Första gången jag besöker denna blogg, vad kul att det blev just idag och de här inlägget.



TUSEN GRATTISKRAMAR TILL DIG OCH FAMILJEN!!!

#17 - carolina

grattis grattis, så mysigt!

härligt med en sådan lyckad förlossning också :) det går utan EDA alltså ;) jag är så inställd på att inte ta, utan bara köra lustgas, så jag hoppas att min kropp också är som gjord för att föda bebis. fick reda på igår att det är en liten flicka jag väntar :)



kram till er båda :)

#18 - Anna-Lisa

Det är ju helt underbart hur alla upplever en förlossning så olika.

Jag hanni nte heller med nån epidural den här gången......



Grattis till lilla tösen!

#19 - Amanda

Vad roligt att läsa. Tycker du var grymt duktig som härdade ut så pass länge hemma ändå. Du var ju öppen jättemycket redan när ni kom in.

Jag hade också jobbig foglossning så jag förstår precis vad du menar med smärtan över höfterna.



Skönt att ni fått komma hem och mår bra allihop.

Kram

#20 - Fifi

Måste bara säga att jag tycker det är starkt jobbat utan epiduralen, plus att man verkligen ser hur det glänser om dig. Åh. Härligt!

#21 - Tina

Tack för att du delade med dig. Kände rikigt igen allt du skrev. Är ju trots allt bara nästan 8 månader sen jag själv födde....

Grattis till er alla!

#22 - Mirva ♥

GRATTIS ännu en gång !!! Vilket jobb du gjorde! Jag har också fött på SÖS bägge två gångerna så jag kände igen förlossningsrummet ;-)



KRAM Mirva

#23 - Anna

Jättekul att få läsa din berättsele =)

Skönt att det endast behövdes två krystvärkar, känns skönt att få läsa sådana här bra berättelser =)

Helt fantastiskt att den dära har legat inne i magen, jag är så förundrad över att det kan bli en liten bebis.

#24 - Apan trimmar och slimmar med start 105 kg

Fina fina Bambi!



Vad roligt att läsa om din förlossning. Tack för att du delar med dig. Jag har inga belägg för det jag säger nu men jag tror att risken att spricka minskar avsevärt om man inte har fått epidural. Av de kvinnor jag känner som inte tagit epiudralen så har ingen spruckit inklusive mig själv. Vet som sagt inte om det är så. Det skulle vara kul att se om det fanns statistik på det.



Stor kram vännen! Bra kämpat! Ser verkligen fram emot att ses när du har ork!

#25 - Apan trimmar och slimmar med start 105 kg

Men du vilket underbart smile du har när du ligger med fötterna på saccosäcken. Lustgas månne tro? Jättefina bilder.

#26 - Kim

vad härligt, men gud vilken lång tid det tog!

är livrädd för att föda barn på grund av just smärtan, men man mognar väl lite senare i livet antar jag :)

#27 - Vanilla

Stort grattis till din fina lilla dotter! Jag befinner mig just nu i Ecuador och hinner därför inte titta in lika ofta hos dig. Hoppas att du mår bra nu och att den lilla växer och mår bra!



Kika gärna in hos mig och följ min resa i Ecuador! :-)



Många kramar, och återigen GRATTIS!

#28 - Sevens

Grattis till bebisen! :D

#29 - sara

Vacker berättelse, men fy fan säger jag bara. 1 liter blod, värkar, 8 centimeter, spruta, ont, as ont...Nej, jag kommer nog inte klara det där, jag kommer vilja vara sövd/borta och vips när jag vaknar ligger ungen där och själv är man pigg och frisk, inte en skråma, inget blod, inga ärr utan bara en glad och frisk unge....funkar det? ;)

#30 - Anna

skönt att slippa sys iallafall, det är min största skräck när jag får barn nån gång!! uuuuh =/

#31 - Sophie

Har fött 6 barn och alla mina har vart helt olika i smärta. Även med de jag födde helt naturligt alltså. Varje förlossning är unik helt enkelt. :) Så även om du inte hade haft foglossning hade du säkert haft samma smärta. Grattis till den lilla!