bambi

Vem var det som slutade först?

En kompis till mig som är förskolelärare kom med ett sånt bra tips på vad man kan säga när barnen kommer och säger, t.ex:

- Lotta var dum!
- Men Lisa slog mig först!


Dom vill alltid komma fram till vem det var som började vara dum. Men istället brukar min kompis fråga:

- Men vem var det som slutade vara dum (eller vad det nu är) först?

Då blir barnen helt ställda och vet inte vad dom ska säga. Men då brukar min kompis förklara att det som är viktigast är ändå den som slutar vara dum och säger förlåt först för alla kan ju tappa tålamodet eller råka göra något dumt.

#1 - Eva - Kakkakaffe

Bra där.



Jag brukar fråga "Men vad gjorde du då?" av respektive barn. Först skyller de från varandra, men när man frågat ett par gånger, så brukar det komma fram lite försiktigt vad var och en gjorde...

#2 - Rebecka

Den var riktigt bra!

#3 - Ina

Hi, hi det var en bra fråga som jag absolut ska använda nästa gång. Lite bakslugt liksom och listigt och det måste man vara mot de små illbattingarna ibland....

Kram Ina

#4 - Tess

Vad smart!

#5 - Petra

Den var smart!