bambi

Att ha barn i Stockholm

När jag flyttade till Sverige från USA så flyttade vi till en liten byhåla med ca 8000 invånare. Där bodde jag länge (från det att jag var 10 år tills jag var 22 år). En gammal vän som också är uppvuxen där, frågade mig för ett tag sen hur det är att bo i Stockholm när man har barn. Dom är lite sugna på att flytta hit också, men om ett tag...

Fördelarna med att ha barn i Stockholm (som jag ser det):

* Det finns alltid något att göra. Man kan gå på museum, utställningar, badhus, mm. Ett mycket stort kulturellt utbud helt enkelt.

* Det finns också annorlunda regelbunda aktiviteter man kan gå på, t.ex. babyyoga, babyrytmik, mm. Ett bra sätt att träffa nya vänner också!

* Det finns många olika slags parker och grönområden, t.ex. Mulle meck parken, Hagaparken (med fjärilshuset) och Rudans strövområde. Det finns även många badplatser. Så bara för att det är "storstan" så kan man få ta del av mycket natur ändå.

* Man får åka buss gratis med barnvagn. Det tycker jag har varit toppen! Man kan ta sig nästan överallt i Stockholm med buss, helt gratis!

* Det finns alltid tillgång till sjukvård, apotek och matbutiker. Det är inte många städer som har apotek och småbutiker (jag tänker på t.ex. 7eleven) som har öppet dygnet runt. Toppen om ens barn plötsligt blir sjuk och man behöver alvedon eller liknande, men också om mjölken är slut till den tidiga frukosten.

* Finns ett stort utbud av skolor. Man kan välja en special inriktning på förskola, grundskola eller gymnasium, t.ex. språk eller Montesorri. På så vis kan man påverka ens barns utbildning väldigt mycket.


Nackdelarna med att ha barn i Stockholm (som jag ser det):

* Buller och ljudnivån är kanske inte den bästa för små barn.

* Dålig luft och avgaser. Detta är något jag oroar mig för, speciellt eftersom vi bor relativt nära Hornsgatan som ska vara stans mest förorenade gata när det gäller luften. Så detta tycker jag är en stor nackdel!


Sen finns det en del som tror att det är farligare att bo i Stockholm, med mer kriminalitet, alkohol och droger. Men det tror jag inte riktigt på. I den byhålan jag växte upp i så fanns inget att göra för ungdomarna så vad gjorde man? Jo, man drack alkohol och en hel del höll på med inbrott, etc.

Håller ni med min lista? Något ni vill tillägga?

#1 - Anonym

En stor nackdel är att barnen inte kan gå ut själva förrän de är ganska gamla. Naturen i Stockholm går ju inte att jämföra med riktig skog heller.

Vi bor i en förort i hus med

#2 - Christine

Hur är kostnaderna? Är dagisplats osv dyrare?

#3 - Ina

Ja jag både håller med och inte...

Skulle inte vilja bo i en så stor stad själv men samtidigt är det häftigt med det stora utbud ni har och det avundas jag helt klart men man får ta det onda med det goda...

Kram Ina

#4 - ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Christine Nej, dagisplats är inte dyrare. Men t.ex. mat och hyra brukar vara lite dyrare men så brukar lönerna var lite högre.

#5 - Lizzy

Summa summarum flytta till en Stockholmsförort ;)

Har tillgång till alla fördelarna med Stockholm men slipper nackdelarna.

#6 - Apan trimmar och slimmar med start 105 kg

Hej fina du!



Vilket inlägg. Jag tycker att du har sammanfattat det bra.



Vi är en hyfsat aktiv familj också bosatta på Södermalm. Ibland kan jag sakna närheten till skog och natur, men det är närmare till grönområden än vad man ibland tror. För oss söderbor är det busenkelt att hoppa på bussen vid Slussen och åka till Hellasgården.



Stockholm i mitt hjärta säger jag bara. Världens bästa stad oavsett om man har barn eller ej.



Vad det gäller priserna så stämmer det mycket riktigt att matpriserna ligger lite över snittet. Men stockholmare betalar åandra sidan lägre skatt och är man prismedveten storstadsbo tror jag att man kan spara in mycket på sina matkostnader bara genom att passa på när de olika matvarubutikerna har sina erbjudande. Inom femminuters gångavstånd har jag:



- Ica

- Coop

- Hemköp

- Willys

- Lidl



Ett annat stort plus är som du redan nämnt alla stadens parker som ofta har aktiviteter för barn i alla åldrar.



#7 - Plusresan

Alla fördelarna du skriver om tycker jag man kan hitta i mycket mindre städer också, förutom att ni får åka gratis med barnvagn. Det tycker jag låter lite smått fantastiskt =) Kunde de gott införa i resten av landet!



Det finnJag bor i närheten av Lund som är en stad på dryga 75.000 invånare och här har vi

- badhus, utställningar och museum

- babysim, baby-gympa, babysång mm.

- Massor med parker och lekplatser med diverse aktiviteter, iom att det finns väldigt många föreningar som ägnar sig åt detta.

- 7-eleven har visserligen bara öppet till 23 men öppnar igen klockan 06. Så alvedon får man helt enkelt se till att alltid ha hemma ;)

- Det finns många olika språk/musik/montessori-skolor. Tror det är vanligare nu för tiden än man kan tro.



Så jag tror att man kan hitta nästan alla fördelarna med en storstad i mycket mindre städer, samtidigt som man slipper nackdelarna med att bo i en storstad som buller och dålig luft.

#8 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Men du Plusresan - i Lund bor det ju över 100.000 personer!



Jag bor utanför Lund - närmare bestämt en mil ifrån centrum (ca 7000 invånare, främst barnfamiljer) och här har vi faktiskt också alla de barnaktiviteter som du nämner, förutom ett lite mindre kulturutbud då förstås, men det är ju nära in till stan. Vi har också olika typer av skolor/dagis (montessori, ur-och-skur osv), och inte minst skogen precis runt knuten! Riktig natur går inte att jämföra med parker och grönområden tycker jag, även om det verkar vara kul med alla barnarrangemang.



Storstadspuls har vi ju också nära - både Malmö (inte att jämföra med Stockholm förstås) och Köpenhamn! Gratis bussåkande vore toppen, det kunde de gärna ta efter!



Jag personligen vill inte bo mitt inne i stan med småbarn av diverse olika anledningar, men visst kan det locka att ha allt precis runt knuten! Är i Stockholm ganska ofta eftersom jag har hela släkten där och det är ju en fantastiskt vacker stad!

#9 - Johanna

Vill bara lägga till att vi i Karlstad också åker gratis buss med barnvagn :) Supersmidigt!!

#10 - Nena

Ja jag skulle vilja lägga till att betydligt mindre städer också kan ha ett fantastiskt utbud. Jag tror det är lite av en myt att små "bonnhålor" är så kulturellt fattiga. Jag bor i en småstad (ca. 18 000 invånare) med ett rikt utbud av kulturaktiviteter, sport, stort museum, stor nöjespark, enormt utbud av musikaktiviteter - både klassiskt och populär..., universitet (ett litet men ändå...), mängder av fik och stora och små matbutiker osv. Samt mycket nära till flera städer och relativt nära till storstad. Eftersom jag har mycket vänner i Stockholm och kan jämföra skulle jag vilja påstå att de inte utnyttjar sitt stora utbud mer än vad vi utnyttjar vårt. Dygnet har ju begränsat med timmar... En stor skillnad är dock huspriserna. Här bor vi ju nästan gratis (nu överdrev jag lite), nej, men det är ju stor skillnad i vad det kostar att bo faktiskt och vi har inga avstånd till någonting, varken jobb eller skolor. Det uppskattar jag! Och inom mitt yrkesområde är det ingen större skillnad på lönerna heller...

#11 - stina

Härligt!

Bra lista!!



Jag blir sååå kluven! Jag verkligen trivs med att bo i en stad. typ 100 000 invå. Men så kommer tankarna om att barn ska kunna springa fritt ut i trädgården. Men snart är ju barnen så stora så de inte vill vara i en trädgård... då måste jag väl köpa studsmatta... pool... sandlåda... :)



Glad över att ni trivs i sthlm!!

Kan känna att sthlm är sååå fint !! Bara älskar att gå omkring där!! Och sthlm är ju inte så stort om man jämför med New York... Honk kong.. mm(Hongkong har 6,8 miljoner innevånare på en yta motsvarande 1/3 av Gotland) Barnen som växer upp där blir ju också människor :)

kram

#12 - Familjen Korb ♥ Blivande tvåbarnsmamma

Håller med till en viss del, vi bor i södra sthlm och här är det inte buller utan nära till natur och tystnad. :D

#13 - Ensembleyria

Vi söker provpublik!



barn 3-10 mån med anhöriga!

Kom!