bambi

Godaste thai-maten ever: Tom Kha Gai
Dagens höjdpunkt var middagen som kommer från Framtidens Mat. Det måste vara den godaste thai-maten jag någonsin ätit (och ja, jag har varit i thailand). Den kanske inte ser så god ut, men den var verkligen ljuvlig!


4 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 bit galangalrot
4 dl vatten
1 msk hönsbuljong
5 tsk krossade limeblad
1 burk kokosmjölk
1 paket kyckling
1 msk olja
1 msk socker
1 näve haricots verts
2 msk fisksås
2 stjälkar citrongräs
Färsk thaibasilika

Gör så här:
Hacka vitlök, chili och galangalrot fint. Koka dem med vattnet, buljongen, krossade limeblad och kokosmjölken ca 5-10 minuter i en kastrull. Strimla kycklingen. Fräs den i olja, tillsätt socker och haricots verts.

Sila kryddblandningen över kycklingen och smaksätt med fisksås. Krossa citrongräset lätt och lägg i. Låt koka några minuter. Garnera med thaibasilika. Servera med nudlar eller ris.
#1 - josefin

Låter väldigt gott!



Fin blogg du har! =)

#2 - Elina

Jag måste fråga, VART kan man hitta Thai-basilika ?

#3 - ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Elina Finns inte thaibasilika bland färska kryddor? Tror att jag har sett det där nån gång...

#4 - Yenny

Det ska jag nog prova i morgon! Jag blev jättesugen!

#5 - Elina

Haha ja, jag har ingen aning.. Men tänkte att eftersom du använt det i maten borde du veta vart du köpte det :D ?

#6 - ♥ ♥ ♥ bambi ♥ ♥ ♥

Elina Nej, jag får maten hemlevererad från Framtidens Mat, så jag vet inte exakt vart man kan få tag på det.

#7 - Plusresan

Det här är faktiskt också min absoluta favorit bland thairätterna. Och blir nog det första jag beställer till middag när jag kommer dit på söndag =)



Har aldrig provat att laga det själv dock. Det här receptet verkar vara en höjdare så det ska jag spara på!