bambi

Milstolpar

Här kommer ett diagram med milstolpar på vad man kan vänta sig att sitt barn kan vid olika åldrar. Dessa diagram stämde väldigt bra i början men nu märker jag att en del saker som det står på "17 månader" har Zack kunnat länge medans andra saker på "13 månader" kan inte Zack ännu.

Dom grejerna som jag inte har skrivit något på är saker som Zack kan/gör. (Bilden kanske är lite otydlig, men jag hoppas att ni kan läsa vad det står ändå...)



Från Babycenter


Oj, märkte att jag skrev "Nej!" på "Går från två sovstunder till en.". Det var ju jätte jättelänge sen Zack sov två gånger på dagen.... (för jag antar att dom menar på dagtid?)

#1 - natali

Vilken underlig lista....17 månader på att dansa till musik. Vad jag vet dansar ALLA dvs samtliga barn till musik så fort de kan stödja sig mot ngt. Tittut är väl ngt barnen lär sig runt 6 månaders ålder. Roas av att rida på leksaker? Vem har gjort listan? Mycket konstig....eller så är det bara för att kunna pricka av om ngt barn ligger kraftigt efter på vissa områden som motorik eller språk.

#2 - Jacks mamma *Ung, högskolestuderande mamma*

Hur har du gjort för få kopiera listan? Blir ju inte bra att bara kopiera den rakt av.. ;). gud vad jag är dåligt på sånt =)

#3 - Therese - Eira min ögonsten

Har också gjort en sån här lista nu över Eiras utveckling, förlängde den dock eftersom hon är lite över 18 månader nu :)

#4 - NIna

DEn där var rolig. Jag snor nog din idé, hoppas det är ok

#5 - Jessica89

potträning? få av våra två-treåringar på mitt dagis har börjat potträning. och det där med att rita en linje? haha det kan knappt jag :P

#6 - Ulrika

Om jag ska vara ärlig så gillar jag inte sådana listor.Barn är ju olika i utveckligen och listor sätter press på osäkra föräldrar. Visst att det är bra att BVC följer upp barnens utveckling om det skulle vara ett väldigt sent barn,men av erfarenhet så hänger man som förstagångs förälder lätt upp sig på alla faser i barnets utveckling. "varför kan inte mitt barn det,han/hon är ju så gammal". Nu med barn nr två har mycket släppt och man ser utvecklingsfaserna med andra ögon.



Till något helt annat, åh vad skönt att allt var bra med bönan! Förstår er oro.

Hoppas ni får en trevlig kväll!