bambi

Att få ett cancerbesked
Jag fick frågan "hur är det att få ett cancerbesked?"

Ja, jag kan säga att det var tusen gånger värre att höra sjuksköterskan säga "ta med dig en anhörig" inför återbesöket hos läkaren. För då snurrade det verkligen runt i huvudet och man tänkte verkligen det värsta. Så att sedan höra att det "bara" var papilliär sköldkörtelcancer så var det nästan så att man drog en lättnadens suck. För vi hade ju redan suttit uppe hela natten och googlat allt vad det kunde va (vi visste ju att jag hade en knöl på halsen och utgick ifrån det) så vi visste ju direkt att papilliär sköldkörtelcancer var en väldigt "snäll" cancerform.

Men det var inte roligt att sitta där framför läkaren som tog ordentliga pauser emellan informationen för att invänta våra reaktioner och se hur hon studerade mitt ansikte för att se om hon skulle plocka fram näsdukarna. Sen när hon väl behövde ta fram näsdukarna så vände hon sig mot sambon och pratade mestadels till honom.

Det var många långa tysta stunder. Antagligen för att låta allt sjunka in men också för att låta oss tänka på om vi hade några frågor... men vi hade som sagt läst på om cancerformen på internet och hade inte alls många frågor.

Men att höra hur läkaren säger att man har cancer känns så overkligt. Man förstår inte allt vad det innebär egentligen. Man kan inte begripa hur det kommer att kännas att vakna upp på sjukhuset med ett stort sår på halsen eller hur det kommer att kännas att genomgå strålbehandlingen. Allt känns så långt borta och så främmande. Men det som är främmande är också skrämmande... och det läskigaste av allt med cancer är det främmande med det och att man aldrig vet vad som kommer att hända.
#1 - Livet i byn

Jag har fått exakt samma besked som du två gånger. Den ena för exakt samma åkomma som du. Fick det när min son var lika gammal som din dotter...



Första gången var absolut värst, jag la mig ner och ville bara dö...livet kändes så orättvist!



Andra gången jag fick cancerbeskedet var 15 år senare det var när jag fick hudcancer beskedet.



Jag har fått leva vidare båda gångerna, det känns verkligen helt otroligt. Men man lever ju med rädslan resten av livet och bär med sig den där minuten för alltid när man hörde orden uttalas.



Livet blir inte alltid som man tänkt sig, men det innebär inte att det blir sämre för det. Så försöker jag tänka...



Tänker på dig och vet vad du går igenom.



~Livet i byn

#2 - Emma

Hejsan Bambi!



Ska åka till Sthlm nästa vecka i tre dagar med min familj. Vi har en dotter i Zacks ålder. Skulle behöva tips på vad man kan göra i Sthlm, upplevelser, sevärdheter och bra lekparker... Skulle vara jättesnällt av dig!



MVH Emma

#3 - Anonym

Jag har fått cancerbesked tre ggr i mitt liv (36 år)och kan bara säga att det är tre ggr för mycket. Man hör inte mer efter de sagt ordet cancer, det är som en rullgardin dras ner och man är helt blockerad. Har alltid med mig minst en anhörig som lyssnar och antecknar så man kan gå igenom vad som sas när man kommer hem och den första chocken lagt sig. Oron är ständigt där men för det mesta kan jag stänga in den långt, långt inne.



/Sanne

#4 - Linda

Även jag har fått cancerbesked och vet hur det känns. Det är en overklig känsla, för "det händer ju inte mig"... eller hur?!



Men väntan och ovissheten är många gånger värre än ett cancerbesked i sig. Det där att aldrig riktigt veta vad som väntar en härnäst.



När kommer du börja din strålbehandling? Hur funkar den? Är det en eller flera behandlingar?



kram Linda

#5 - ♥ ♥ ♥ BAMBI - nybliven 2-barnsmamma!! ♥ ♥ ♥

Emma Kika gärna på kategorin "Stockholmstips" där finns lite tips :)

#6 - Emma

Hoppas att allt går bra med tillfrosknandet. Jag förstår känslan och oron du upplevde innan du viste vad det verkligen var. Jag fick en cysta på halsen och när de sa det så flög tankarna genom huvudet, cysta som i bra eller dålig. som tur var så var det inget farligt, men innan man fick provresultaten så hade man ju redan hunnit gå igenom hela livet flera gånger om. Lycka till med barnen och allt annat.



Toppen blogg/ Emma