bambi

Ett mycket allvarligt inlägg
Detta är det mest allvarliga inlägg jag någonsin skrivit i bloggen och jag hoppas verkligen att det inte ska behöva bli mer allvarligt än så här.

För någon vecka sen besökte jag min läkare för att kolla upp en liten knöl jag har haft på höger sida av halsen (läkaren bedömde att den var 1,5 x 2 cm). Jag har haft den i flera år, i allafall minst 2-3 år, kanske längre. Den har inte växt. Den har inte gjort ont. Jag har bara varit lat och inte orkat kolla upp den. Varför jag kollade upp den nu? Jo, jag hade ett frikort sen alla besök hos sjukgymnasten (ja, jag är lite snål..) och jag tänkte att nu har jag tid att göra sånt jag har skjutit upp.

Min läkare känner på den och ger mig en remiss att få den punkterad (sticka hål i den för att se vad som finns i den). Hon säger att jag åka och göra det när jag har tid eftersom dom har drop-in så det är bara att åka dit.

Jag åkte dit förra veckan, i onsdags. Läkaren sticker hål på den och jag hör ett "slurp". Sen så berättare läkaren att det bara var vätska i knölen och att nu är den borta. Det var vad dom kallade en väldigt godartad cysta och så skämtade han lite med mig. Men säger att jag kommer att höra från min läkare inom en vecka. Jag känner mig lättad och har knappt tänkt på det sen dess (fast egentligen var jag inte alls särskilt nervös innan heller..).

Sen så ringer en sjuksköterska idag straxt innan kl. 17 och säger att jag har fått tid för återbesök hos min läkare imorgon kl. 10. Jag säger "okej" och lägger på. Ett par minuter senare ringer samma sjuksköterska igen och säger "Jag glömde säga att du ska ta med dig en anhörig imorgon till ditt besök.". Jag blir helt ställd och säger bara "Ok. Tack. Hejdå."

Jag börjar prata med sambon om detta och frågor börjar snurra i mitt huvud. Varför ska jag ta med mig en anhörig? Sambon tycker att jag ska ringa upp dom och fråga varför, så jag gör det. Sjuksköterskan säger att det är vad läkaren har sagt åt henne. När jag frågar lite till så säger hon "Det kanske är för att du har småbarn så att du och läkaren ska kunna prata ifred.". Det är allt jag får veta.

Det lät som en dålig förklaring för att lugna mig från sjuksköterskans sida. Hon hörde kanske Leah i telefon för att jag gick och bar på henne då.

Så nu snurrar allt möjligt i mitt huvud, som ni kanske förstår. Varför ska jag behöva ta med en anhörig? Varför säger min läkare så om det inte är väldigt väldigt allvarligt? Varför skrämma upp någon om det inte är riktigt allvarligt? Men samtidigt så pekade allt innan samtalet idag på att det inte var något farligt. Så det går liksom inte ihop.

Tårarna har runnit ikväll och jag har tänkt hemska tankar. Om det är något allvarligt så kommer Zack och Leah inte ens minnas mig, dom är ju så små. Och jag tänker, jag visste väl att mitt liv var för bra för att vara sant... jag var för lycklig... Men jag tänker också, hellre mig än något av mina barn....

Hemska hemska tankar och hur ska jag kunna sova inatt?
#1 - Anna

Men du, det är säkert ingen fara. Tänker på dig. Läkare kan vara lite klumpiga i sina uttalanden. Dessutom tycker jag att du har rätt till att de specificerar lite bättre varför du ska ta med dig en anhörig...Lycka till!

#2 - Erika

Men du då... Ja, lite klumpigt sagt var det allt! Även om det är någo farligt, behöver det inte vara LIVSfarligt. Tänker på dig i massor!! Stor kram till er alihop :)

#3 - Sofie

Åh kära hjärtanes! <3 Jag förstår din oro, jag är lite av en smyghypokondriker och ibland kan jag ligga vaken över något fantasifoster som jag själv skapat. Men detta är ju inte i likhet med mina fantasifoster men jag menar att jag förstår din oro. Försök tänka positivt, som du själv skriver så tyder ju allt på att det inte ska vara något farligt. Det kommer gå bra. Kramar från mej och Doris

#4 - Britta

Om du hade barnen med förra gången så är det nog som sköterskan sa att det är bra om du kan prata med doktorn i lugn o ro. Hoppas det går bra!!

#5 - Maria Martina

Jag förstår att du är orolig och kommer hålla alla tummar jag har att det inte är något allvarligt! Kram till dig!

#6 - Dr Molly

Precis som du skriver så låter det väldigt godartat!! Tror faktiskt att det kan va så enkelt som att du ska få prata ostört och maken kan ta Leah! Jag förstår att du blir orolig men jag tror absolut inte du behöver tänka några skräckscenarier!! KRAMAR

#7 - Cissi

Men, du. Jag förstår att du blir hysteriskt orolig, men försök att ta det lugnt. Det kanske inte är nåt konstigt alls. Gosa med barnen. Ta hand om er nu i kväll. I morgon är i morgon.



Tänker på er och håller alla tummar och tår. Kram Cissi

#8 - Naimiez

KRAM! <3

#9 - Sarah

Jag förstår att du blir orolig, det var klumpigt sagt av sjuksköterskan. Hon vet förmodligen inte äns om vad som står i dina prover (eller sjukjournal) för den delen. Hon jobbar säkert bara med det administrativa på sjukhuset. Hoppas det går bra imorgon, tänker på er! Kram

#10 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Nämen... nu blir jag illa berörd. Va tråkigt att du ska behöva vara så ledsen och orolig.

Förmodligen är det inget att oroa sig för. Å tänk inte de värsta tankarna snälla du, så brukar jag göra å det är inge bra.

Jag kommer hålla tummarna för dej. Å tänka på dej i morgon.

#11 - Annika

Kära du, tänker på dig och sänder en kram.

/Annika

#12 - Trulsa

Du ska se att det inte är någonting :) Jag håller tummarna för dig i morgon :)

#13 - Marie

Hej!

Ville bara berätta att jag har en cysta på min underläpp och den har jag haft i 16 år, blir varken mindre eller större. Läkarn tyckte det var lite konstigt med cysta på läppen..

Min syster har haft 3 cystor på äggstockarna innan hon fick barn (nu har hon två barn).

Min pojkvän har haft en cysta på ryggen som är bortopererad.

För tillfället mår vi alla alldeles utmärkt :)

#14 - Sofia

Skickar över en stor KRAM

#15 - Ina

Kramar om!! Oroa dig inte, jag vet att det är lättare sagt än gjort men det finns inget som tyder på att det skulle vara något allvarligt om man ser till det som hänt innan. Försök att ta det lugnt!!

Kram Ina

#16 - stina

Förstår dina tankar. Tankar om att man inte ska finnas där för sina barn. Man vill ju vara vid deras sida hela tiden, många många många år. Då blir man rädd. Hört att när man blivit förälder så ökar rädslan för att dö. Man kanske blir rädd för att köra bil med mera. min psykolog sa, Stina du måste bli vän med Liemannen, han kommer att komma och knacka på din axel så är livet. Kanske inte är någon tröst men för mig kändes det lite lättare. Jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt. jag förstår dina tankar och funderingar över vad de kommer att säga imorgon. Men försök tänka att va bra att du gick dit och om det är något är det bra att de har hittat det så de kan ta bort det!!!! TÄnker på dig!!!! Håller tummarna att det inte är något!!!!!

#17 - Jacks mamma *Ung, högskolestuderande mamma*

Vet att det kanske inte hjälper men det är säkert ingen fara. Min sambo hade en knöl på halsen i flera år och det var att det blivit stopp i en sköldkörtel så allt hade hamnat på samma ställe, typ.

#18 - starmama ♥

Hej Bambi!



Jag är snart färdig sjuksköterska (en termin kvar!) och jag skulle säga så här att jag hade gett dig en förklaring varför jag ville att du skulle ta med sambon. Att ta med en anhörig betyder oftast att man som patient behöver stöd helt enkelt. Men jag håller alla tummar & tår, tänker på dig !!!!



KRAM starmama

#19 - Mila

Hej!

Jag läser ofta vad du skriver här och denna gång vill jag lämna det korta meddelandet.

Jag håller tummarna för dig!!!

En jättekram från mig.

Mila

#20 - Linda

Förstår att du är orolig, men jag tror och hoppas inte att det är något farligt. Tänker på dig och håller tummarna för att det går bra i morgon!

#21 - Annas bantarblogg

Men kära vännen!



Stor kram till dig. Du ska se att det inte är någon fara. Var inte ledsen. Sköterskan verkade vara lite klumpig där tycker jag. Hursomhelst, oroa dig inte nu. Jag förstår att tankarna snurrar, men försök släppa det. Det finns ingenting då kan påverka just nu ändå.



Hoppas sambon pussar extra mycket på dig ikväll och att han följer med dig imorgon. Jag kommer vara hemma och om du har lust att snicksnacka på en amningsbänk i någonpark så tycker jag att vi gör det.



Stor kram!!!!

#22 - stina

skrev ett inlägg men det verkar ha försvunnit.



Förstår din rädlsa om att inte få se dina barn växa upp. Hört att rädslor blir starkare när man blir förälder ex, att man blir rädd för att köra bil. efter det som hände mig så tänkte jag tankarna om jag skulle försvinna, vet du vad jag såg. Massa underbara människor som skulle göra min pojkars uppväxt underbar!!! och en underbar pappa som skulle göra allt för dem :)



Försök tänka att om det är något så är det bra att du gick dit och att de hittade det så de kan ta bort det!!! Håller tummarna att inte är något farligt!!



Min psykolog sa : Stina du måste bli vän med liemannen han kommer att knacka på din axel då och då. Kanske inte tröstar men för mig kändes det lättare att försöka acceptera att jag är dödlig! och livet är så.

TÄNKER PÅ DIG!!!

Det är bara att höra av dig om du vill prata!

PUSS

#23 - Soffy

Kram - tänker på dig!

#24 - e

Tänker på dej. Just nu spelar nog de ord vi skriver till dej mindre roll, tankarna i ditt huvud är det som tar plats. Tycker det var klumpigt formulerat av sjukhuset. Jag fick problem med värk och leder som inte gick böja när min son föddes och läkaren jag träffade själv första gången sa att det kunde vara en dödlig form av reumatism eftersom förloppet gick så fort. Det var det inte, men oj vilken ångest jag hade innan provsvaren kom. Det är nog naturliga tankar du har nu, och det enda som hjälper är väl att få svar av läkaren. Skickar varma tankar och hoppas att du får ett bra besked.

#25 - Dante

Men huu.. jag förstår att du känner dig skiträdd, det hade jag också med all sannolikhet gjort. Jag hoppas innerligt att allt är i sin ordning, och jag ska tänka på dig!

#26 - c - mama till oliver

Usch, förstår din oro :-( Hoppas att allt är ok imorrn! Försök ta det lugn.. även om de inte är lätt. Håller tummarna allt jag kan! Stor kram!

#27 - J

Förstår att du blev rädd av sjuksköterskans uttalande men jag tror inte att du behöver vara orolig. Försök att sova nu och sköt om dig!

Kram!

#28 - Elise

Att du ska komma dit och få provsvaren är betydligt mer etiskt korrekt än att lämna de över telefonen- oavsett om de är positiva eller negativa. Tänker på dig och håller tummar och tår

#29 - Milo

Förstår dina tankar. Jag har haft cellförändringar på livmodertappen, och det var hemskt obehagligt innan jag fick veta att dom kunnat operera bort alla dåliga celler. Alla sa åt mig att "du ska se det är ingen fara" men man är livrädd tills man vet att det verkligen inte ÄR någon fara! Man blir helt förstörd och tänker det värsta!



Hoppas allt är ok imorgon. Tänk på att det värsta scenariot det är det du har i ditt huvud, och det är säkert långt från verkligheten! Kramar.

#30 - Sandra

Förstår att du är orolig. Skickar stora kramen och hoppas att det inte är något allvarligt. /S.

#31 - Kajsa

Det är ingen fara.

Och skulle det vara fara,

klarar du det också!

#32 - Olelsi / Nettan

Skickar massor av kramar till dej...



Kram Olelsi / Nettan i Hälsingland.

#33 - Förvirrade Morsan

förstår att du är orolig, men försök slappna av. Jag håller tummarna för dig! massa kramar

#34 - Becca

Usch, det där lät inte alls kul. Lycka till hos läkaren, och jag håller tummarna för att det inte ska vara något allvarligt :)

#35 - GucciMama

Hoppas det inte är nåt allvarligt, ska hålla tummar och tår för dig. Lycka till hos läkaren!

#36 - Rövarmamman♥ Gravid igen

TÄNKER PÅ DIG!!!

#37 - Annas bantarblogg

Hej vännen! Lycka till idag. Du ska se att det går bra. Hoppas du fått lite sömn i natt. Tänker på dig. Stor kram!

#38 - Mollie

Gumman jag tänker på dig idag! Stor kram

#39 - Sara Mia

Jag, liksom många andra håller tummarna för dig idag.

#40 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Förstår verkligen att du blir orolig, tankarna har ju en förmåga att skena iväg. Vet precis hur det känns!Jag jobbar ju själv som sjuksköterska och tyvärr är det ju så att vi inte får lämna några typer av besked om det medicinska (på eget bevåg), så när man ställs inför såna frågor som du med all rätt ville ha svar på, är det väldigt svårt att formulera något vettigt. I vilket fall som helst så brukar det vara så att man vill att patienten har med någon anhörig när man tänker sig att det kan behövas som stöd, oavsett om det gäller barnen eller dina provsvar. Nu är du väl redan där och jag håller tummar och tår för goda besked. Många kramar!

#41 - Maddie

Det var dumt och klumpigt sagt av sköterskan, inte undra på du blir orolig! Håller tummarna hårt för att allt går bra och att det inte är något allvarligt.

kram

#42 - Amanda

Hoppas allt gått bra idag. Håller tummarna :)!

#43 - Anna Kaagaard Kristensen

Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt det måste kännas... :(



Jag hoppas att allt går bra.

#44 - Becca

Hoppas allt går bra! Jag håller tummarna för att det inte var nåt allvarligt! Shit, jag förstår att du blev orolig när sköterskan sa så där!



Din blogg är skitbra!

Kram Becca

#45 - Carina

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!

#46 - Bella

Hoppas det inte var något allvarligt och att allt går bra. Stor kram!

#47 - Anna

men hur kan de göra så??? ska man vänta en hel dag och inte veta vad de menar???

#48 - Linda

Hoppas att allt går bra för dig med strålningen!! Hur tycker du att det fungerar med medicineringen?



Jag opererade bort halva sköldkörteln och en tymör på 4*6cm i maj. Tycker att det har varit en ganska stor omställning i kroppen. Känner mig ofta skakig. Dessutom är jag såå trött på att folk stirrar på min hals.

Kram på dig!

#49 - Linda

Tumör ska det naturligtvis stå :o).