bambi

Tips på hur man ökar besökarantalet på sin blogg. Del 9.

Här kommer lite fler tips på hur man kan öka besökarantalet på sin blogg (alla tips finns samlade i kategorin Bloggtips).

En ny grej på Bloglovin' är att man kan välja att "gilla" vissa inlägg:

Jag antar att dom flesta prenumerar på sin egen blogg på Bloglovin' och då kan man klicka på "gilla" på sina egna inlägg. Så finns chansen att ditt/dina inlägg kommer upp bland "populära inlägg" och jag vet att jag brukar i allafall kolla igenom dom ibland och då finns en del inlägg med som bara någon enstaka har "gillat".

Sen kan man även be sina läsare att gilla inläggen (vilket ni jättegärna får göra med mina inlägg). *ler snällt*





När du har en tävling på din blogg så kan man locka fler deltagare (och läsare) genom att tacka dom som deltar i tävlingarna. När en person har skrivit att den deltar i din tävling så kan du klicka in dig på hennes/hans blogg och skriva en kommentar i stil med "Tack för att du deltar i min tävling. Jag kommer att utse en vinnare på lördag."

Då ser dens läsare kommentaren om din tävling och chansen är större att dom klickar sig in till dig också. Sen är det alltid är trevligt att hälsa på hos dina läsare :)



Jag brukar alltid försöka se till att ha några inlägg på lager. När jag kommer på en idé om ett blogginlägg så kanske jag skriver några stödord i ett inlägg och sparar det som utkast. Sen så kan jag spåna vidare i någon dag eller två och fortsätta och skriva. Man hinner tänka igenom inlägget ordentligt och komma på fler idéer.

Det är också bra att ha några färdiga inlägg på lager ifall du får bloggtorka någon dag eller ifall du inte kommer vara hemma så mycket. Då är det bara att publicera lite snabbt innan du ska iväg!

Det är också bra att sprida ut inläggen under dagen. Jag brukar försöka tänka lite på tidpunkterna för när jag publicerar inläggen. Många läser bloggar under sin lunch, så det är bra att publicera något inlägg lagom till lunchtid. Men sen läser också folk bloggar på kvällen när dom är hemma också. Sen är det ju olika beroende på vilka läsare man har, t.ex. vet jag att jag har en del mammalediga mammor som läser bloggen och dom är kanske uppe tidigt och då är det även bra att publicera något inlägg tidigt på morgonen och då har jag ibland förberett ett inlägg kvällen innan som jag bara kan klicka på "publicera" på morgonen så slipper jag sitta och fundera ut ett bra inlägg när jag är halvt vaken.



Detta med besöksräknare är en konstig sak. Dom kan visa oerhört olika. Men det beror på att dom räknar på olika sätt. En del räknar unika besökare per timme (deras räknare nollställs varje timme) medans andra räknar unika ip-nummer under ett helt dygn. Många har ju en liten ikon som ska laddas och det är inte alltid att ikonen fungerar eller hinner laddas ordenligt om besökaren klickar sig bort från din blogg snabbt. Så därför kan det variera så mycket från besöksräknare till besöksräknare.

Men eftersom vissa räknar unika besökare per timme så kan det vara bra att försöka tänka på att ha minst en timme mellan inläggen så att dina besökare kommer tillbaka med minst en timmes mellanrum.

Men eftersom dom räknar så olika så kan det vara bra att ha flera olika räknare och inte bara förlita sig på en enda besöksräknare. Jag använder t.ex. bloggtoppen, Google Analytics, Susnet och blogg.se's egna räknare förstås.

Ett annat sätt att få många besökare är att bli högt rankad av Google, alltså att man kommer högt upp när folk söker på något. Google har olika sätt att värdera sidor, sidor med högt värde kommer förstås upp först bland sökresultaten. Men ett sätt att bli högt rankad är att sidan har minst 500 ord. Eftersom varje inlägg på en blogg räknas som en sida så gäller det alltså att skriva långa inlägg (500 ord är mycket). Det är kanske inget man orkar göra varje dag, men någon gång ibland och det kan vara bra att veta   :)

Obs! Detta är dock ingen anledning till att särskriva en massa ord för det är bara irriterande att läsa. (Som jag har skrivit tidigare bland tipsen så bruka folk bli väldigt irriterad på språkfel och det kan leda till att du tappar läsare.)

När det gäller sökord som Google tittar på så är ord som förekommer ofta, ord i rubriken, fetmarkerade och kursiverade ord extra viktiga. Villket kan vara bra att tänka på om du vill att ditt blogginlägg ska komma upp när folk söker på något speciellt på Google.

P.S. Som ni kanske såg bland mina utkast på bilden, så kommer snart ett inlägg om sponsring på bloggar eftersom flera av er har frågat om det. Prenumerera gärna på bloggen så att du inte missar det (och gilla gärna mina inlägg på Bloglovin' också):

bloglovin

#1 - MELW

WOW, vilken bra blogg C:

#2 - Annas bantarblogg

Hej vännen!

Vilka heta tips, gulligt av dig att dela med dig till oss läsare. Stor kram!

#3 - Carina

Hej!



Tack för tipsen, de verkar väldigt bra. Jag har inte haft min blogg så länge, så jag har inte så mycket besökare ännu. startade bloggen 1 maj 2010.



Måste spara den här sidan som favorit :)

#4 - Anna

tack för bra tips :) det där med utkast brukar jag använda ibland :)



lite kul att du skrev om språkfel och stavade fel till prenumerera längst ner i inlägget ;)

#5 - Anna

men håller i övrigt med om att språkfel är väääldigt störande :) särskrivningar gillas EJ!!

#6 - Linda

Bra tips:). Men jag vet inte hur man installerar "gilla" inlägg?? Jag hittar inte den heller. Pinsamt;).