bambi

Vinn ett presentkort på 1000 kr. från Guldfynd!
Jag har haft en paus i bloggen med tävlingar, men nu sätter jag igång igen med en hel massa tävlingar!

Och idag sätter jag igång med en jätterolig tävling där ni har chansen att vinna ett presentkort på hela 1000 kronor hos Guldfynd!

Som vanligt så försöker jag sträva efter att ha tävlingar där man inte behöver hålla på och länka eller maila en massa. Jag vill ju att alla mina härliga läsare ska kunna delta i tävlingarna på ett enkelt och smidigt sätt! :)


Så allt ni behöver göra för att delta i tävlingen om ett presentkort på 1000 kronor hos Guldfynd är:

Skriv i en kommentar till detta inlägg ditt bästa förslag på vad man kan göra med smycken som man har tröttnat på eller som man inte tycker om. Det kan vara allt från att ge bort dom till att hänga dom på lampskärmar. Kom med ditt bästa förslag!

Tävlingen pågår i en vecka. Så nästa söndag (30/5) så väljer jag ut den som har kommit med det bästa förslaget på vad man kan göra med sina tråkiga smycken! Glöm inte att ange din mailadress så att jag kan kontakta dig om just du vinner presentkortet på 1000 kronor!
#1 - Juuli

Jag tycker att man ska lägga undan alla gamla smycken som man tröttnat på för att sedan gå igenom dem en gång per år för att se om de vaknat till liv igen ;-) Har man inte användning av dem själv så är risken stor att ens barn/barnbarn/syskonbarn finner dem mer intressanta när de är tonåringar/vuxna!

#2 - Matilda; 19år och Mamma till Mercedes & Leon

Möjligheterna med smycken är ju oändliga, en halskedja kan få pryda ett par klackskor och "blinga" till dem lite, annars tror jag att mina barn om några år kommer att leka med allt krims krams som jag har :-)

#4 - Marianne

Mitt förslag är att man antingen sätter fast dem med broscher eller säkerhetsnålar på en kavaj eller tröjas axel, så sjukt snyggt! Eller så kan man skänka dom till behövande te.x second hand som kan sälja dessa och ge pengarna till behövande, eller ännu bättre: sälja dom själv.

Men om man har något som är riktigt fräscht och fint kan man ge bort det i present och kanske använda verktyg för att göra om/sätta fast nya saker.

Love :)

#5 - louise

Jag brukar spara dom för några år senare tycker jag alltid om dom igen. Eller så kan man byta kedja eller göra om dom till en brosch tex:)

Om det är fint kan man ge bort den till en vän.

Bra tävling!<3

#6 - frida

om man syr en nu klänning, tunika, jacka eller en väska så kan man blinga dem genom att sy dit smyckena! Man måste ju inte ha gjort kläderna/sakerna som man syr dit smycken på själv, utan man har kanske hittat ett jättefint plagg, men man tycker att något saknas. Då kan man ju sy på ett smycke! Man kan ju också ge bort dem till sina vänner, eller skänka dem! :)

#7 - stina

Jag och mina kompisar brukar ha ett så kallat "smyckes knytis" då vi byter smycken med varandra. Andras smycken är ju alltid mycket snyggare än ens egna!

#8 - Sissi

Jag är med och tävlar och jag vad man kan göra med smycke som man har tröttnat på är att antingen sälja dom för att sen kunna köpa nya smycken (gärna second hand!) eller fästa dom på kläder och skor - man skulle tex. kunna fästa gamla armband runt skorna - riktigt snyggt eftersom man då även piffar upp ett par skor man tröttnat på! :)



Min mejladress: [email protected]

#9 - Trulsa

Mitt allra bästa tips för tillfället här hemma är att man gör en egen smyckesbox till sitt barn :) Dottern älskar "bling bling" och får inte nog med fina smycken och blir jätteglad när hon får klä ut sig med massa fina smycken och jag slår vad om att det är massor av barn där ute som älskar det lika mycket som hon.

#10 - Ebba

Om man har några smycken som man har tröttnat på så kan man åter använda dom fast på andra sätt. tex göra ett hår smycke av några halsband man tröttnat på, eller gör ett hand smycke. Det är enkelt och man behöver bara köpa till några billiga fästen och man skulle även kunna köpa till nya berlocker för att piffa till det lite extra :D

#11 - Sändy

Är smyckena av guld kan man ju alltid få pengar för dem på sms guld ;) Är det pärlsmycken så tycker jag man kan ta loss alla pärlor och spara dem, tillslut har man en hel samling av fina pärlor som man kan blanda och göra nya smycken av. Gammla smyckeskedjor kan man sätta på väskor och tröjor och smycka med så att det blir riktigt coolt och snyggt, ja det finns miljoner möjligheter med smycken!

#12 - Melissa

Man kan ju alltid göra om gamla smycken till en snygg brosch! Jag älskar broscher så det är abslolut ett super tips! Sen kan man alltid sätta dom på skorna ;)!

#13 - Carin Edström

Jag brukar smälta ner dem och be dem att designa ett smycke jag har bild på, då får man ett nytt fint smycke väldigt billigt (:

#14 - Tess

Man kan göra riktigt fina mobilsmycken av hängen i halsband. Att man behöver är bara en snodd eller tråd i valfri färg.

#15 - Maria

Om det inte är t ex väldigt gamla (antika) eller värdefulla smycken så kan man ha smyckes bytardag med sina kompisar. Samla ett gång vänner som tar med sig de smycken de tröttnat på och så byter man med varandra.

Då får man nya smycken och ens gamla får smycken får nytt ´liv hos en ny ägare!

#16 - Pia Bertram

Smyckesfest! Helt klart!!

Där man bjuder in alla nära och kära som får ta med sig sina smycken som dom tröttnat på , så byter man!! :)

#17 - Allie

Hej!



Jag hade några gamla smycken från förr i guld jag aldrig skulle använda- dels för att de var för små och dels för att de inte var min grej . Gick då och lämnade in dem hos en guldsmed- värdet på guld är faktiskt bestående och vips kunde jag skaffa mig nya smycken istället. Kanske kan tyckas tråkigt men ack så bra!

#18 - felicia ♥

En sak som jag gör hela tiden själv är att bygga om dom. Jag har smyckestänger från Panduro, så jag har nya smycken hela tiden, utan att det kostar en krona ;)

#19 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jag sparar dem för att använda valda delar till att piffa upp skor, jeans, jackan eller scrapbookingalbumet. Nu får också Ville leka med delar av dem, mina 150 armband tex

#20 - Norea

Lämna in smyckena till en silversmed/guldsmed och ge dem fria händer att designa ett nytt smycken utan att smälta ner dem.

Kan bli hur personligt som helst och något som "ingen annan har".

#21 - victoria svensson

hej , mitt bästa tips är att återanvända alla smycken, du kan köpa en vanligt vitt linne och sen piffa upp det med att sy dit pärlor,nitar eller vad du nu har för smycken. tycker själv det blir grymt snyggt, hoppas på att jag vinner nu '!!!

#22 - Julia

Jag är med och tävlar! :)



Mitt bästa förslag är att man sparar sina smycken till sina framtida barn och att man då kan välja att ge bort smyckena som "något gammalt" på barnets bröllop. :)

#23 - Sandra

Mitt bästa tips är att antingen gömma undan smyckena och då "glömma" bort dem, då blir man superglad när man hittar dem igen! Eller att smälta ner och göra om dem, om det är guld vill säga. Mina föräldrar är skilda och de har smält ner sina förlovnings- och vigselringar och gjort nya smycken till mig och min bror. Dessa smycken är väldigt värdefulla för oss.

Kram

#24 - Linda

Plocka isär smyckena och bygg om dem till annat.

Alt. lämna in till Röda Korset/Erikshjälpen.



Men om det är ett smycke som går att spara välbevarat, som har en känslomässig betydelse, så tycker jag absolut att man skall spara det för framtiden.

MIn arm pryds nu av ett vackert pärlarmband som min morfar gav till mormor då mamma föddes!



#25 - Anonym

Hej Bambi,

Jag är gärna med och tävlar. Jag och mina vänner har som tradition att några ggr om året har vi sk bytesdagar med tema.

Smyckestema är jätteroligt. Man tar med sig de smycken man tröttnat på och inte vill ha kvar och så lagar vi god mat tillsammans, dricker vin och provar och byter smycken med varandra!

Vi har även gjort det med kläder, smink och skor!

#26 - Anna

Oj ser att mitt namn försvann i inlägget ovan, 2010-05-23 @ 20:13:32 . Kanske försvann min mail också... skickar igen för säkerhets skull.

#27 - Karin

Speciella smycken tycker jag ska ges till speciella personer. Skicka utan avsändare, i vackra askar och med personliga meddelanden:

"Till dig som alltid får andra att glittra"

" Bara ändå, för att du är värdefull".

"Du är guld värd"

osv.....

Att ge är att få tusenfallt igen ju. Jag älskar att överraska. Gärna människor som ofta blir bortglömda kanske- kollegan som alltid hjälper till, barnmorskan som var så betydelsefull, eller någon äldre i ens närhet. Hur ljuvligt vore det inte att få ett hemligt paket?

Det är mitt förslag :)

// [email protected]

#28 - Anonym

hej,

gamla ärvda smycken har vi gjort vanan att göra om till nya smycken t.ex mammas tjocka bismarcklänk blev två finfina förlovningsringar; annars behöver ju stadsmissionen och stadens hemlösa alltid ett bidraf

#29 - Johanna - mamma till Leia

Eftersom jag så sällan köper smycken har jag sparat alla och det är jag väldigt glad för! Även om man tycker dom är riktigt tråkiga nu kanske man om några år hittar dom och bli förälskad i dom igen. Eller kanske kommer min dotter hitta dom och vilja ha dem. Dom stannar inom familjen :)

#30 - Tine

Nu äger ju inte jag några juveler men alla smycken jag inte längre tycker om eller vill ha på mej ger jag faktiskt till dottern min. Hon är förtjust i halsband och ringar och tycker det är riktigt kul att leka prinsessa i dessa.



Örhängen sätter jag oftas upp på min anslagstavla för dekoration. Och min gamla förlovningsring är nersmält till en liten guldklimp :)

#31 - Claire

Jag tycker att det är jätteroligt att göra om gamla smycken! Jag vet inte hur många gånger jag har kollat igenom mina smyckesskrin och hittat smycken som jag glömt bort eller tröttnat på. Då brukar jag försöka komma på hur man kan göra om det till något snyggt. Jag gör även så med gamla kläder haha ;) återanvändning är bra! kreativt och billigt :) Sen om smycket man tillverkat själv blir tillräckligt snyggt kan man ju alltid ge bort det:)

#32 - Linda

Riktigt gamla smycken som jag ärvt, som mormor och morfars vigselringar har jag lämnat in och satt i hop så de bildar en liten bur, sen har jag lagt till en berlock, ett hjärta, som hänger inne i "buren" av ringarna. Andra smycken som inte har så stort värde samlar jag i en låda som dottern får leka. Vi har även sparat några finare smycken i en låda som dottern ska få när hon blir äldre, så får hon avgöra vad det ska bli av den.

//Linda

#33 - Lina

Jag brukar samla alla mina smycken som jag inte använder i en låda och sen när jag inte har något att göra brukar jag sitta och ta isär dem och sedan använda delarna för att göra nya smycken. Det blir både kul, personligt och roligt :)

#34 - Linda

När jag var liten hade min mamma en ask med smycken hon inte längre använde. Jag älskade att sitta och leka med dem och prova dem!



Samma sak har jag gjort med mina gamla smycken... de ligger i en ask som barnen får leka med! :-) Och jag kan tillägga att även små "prinsar" gillar att leka med smycken! ;-)



kram Linda

[email protected]

#35 - Anonym

om du har tröttnat på ett smycke, så kan du alltig göra om den till något annat! kanske till något smycke, du kan hänga på jackan eller från halsband till armband. :)

#36 - Emelie

Jag ger bort allt (kläder, saker, smycken och skor jag tröttnat på) till rädda barnen eller något liknande. Gammalt som nytt. De behöver allt =)

#37 - linda

Jag har massa olika saker jag brukar göra med smycken som inte blir använda längre!!

Skänka bort till människor som verkligen behöver och vill ha smycken.Att använda det till pyssel så att man kan dekorera fina saker =) och Gammla halsband och klockor låter jag min äldsta son leka med och det är verkligen något som verkar gå hem hos ALLA barn! =)



Http://holen666.blogg.se

[email protected]

#38 - Malin

det jag brukar göra med smycken jag inte längre vill ha är att ge bort dom till min underbara lilla tjejkusin :-) smycken är väl ingenting hon direkt får så ofta, så hon blir alltid så glad när jag kommer med smycken till henne! hon är min lilla prinsessa ;-)

#39 - Emilia

När jag har tröttnat på smycken lägger jag dem i en vacker skål hemma. Bara det är en snygg dekoration i sig. Sedan brukar jag plocka smycken därifrån och återanvända dessa till något helt nytt. Jag har använt en lite tjockare silverkedja och virat den några varv kring ett udda vinglas jag hade hemma, detta blev en jättefin ljuslyckta som nu står på köksbordet.

#40 - Ida Sjödin

Det bästa man kan göra tror jag är att lägga dem i en låda och bara vänta tills man blir sugen på dem igen , eller tills dem blir moderna igen. Det sista man ska göra är sälja dem. Man vet ju aldrig en dag kanske du kommer på att du ska ha dem igen ;)

#41 - Cecca

Mitt förslag just nu är att man ska ta gamla kedjor & berlocker och fästa på din bikini, pimpa upp dom riktigt nu inför badsäsongen. Du blir definitivt ensam med din bikini och du kommer att glänsa som aldrig förr! Helt klart det bästa tipset just nu enligt mig :)



Kramis

#42 - Jennifer [fotoblogg]

Mitt bästa förslag är att pimpa kläderna med smycken, de allra hetaste just nu är ju axelsmycken och att tillexempel hänga en kedja på pumpsen blir galet läckert!

#43 - Jessica E

Jag brukar ta med gamla slitna ringar till dagiset där jag jobbar. Perfekt att använda till skattjakter. Jag knåpar ihop en slags rebus som förklarar hur man ska gå för att hitta skatten och sen när dom hittar skatten så får dom sätta på sig t ex ringen och så säger jag att dom får krafter och blir starka, målmedvetna, fokuserade och glada (fast jag förklarar förstås så dom förstår). Detta tycker barnen är jättekul så om man har gamla smycken som man inte vill ha kvar så lämna in dom på närmsta dagis! Kul att ha som utklädnadssmycken också.

#44 - dessi

man skulle kunna piffa upp tråkiga / fula blommkrukor (även annat!) genom att linda runt och klippa och klistra. ;)



blir supersnyggt och det kostar ingenting!

Kram

#45 - A

Det finns mycket man kan göra. Jag hade dock försökt smycka något klädesplagg med smycket. T.e.x sy fast det på axeln på kavajen, så ser det väldigt snyggt ut. Om man inte vill det, så hade jag gett bort det till min kompis.

#46 - A

glömde mejlen! hehe

#47 - Denise - Ännu en mammablogg

Jag har 2 st förslag som jag tycker är väldans bra.



1. Ge bort dom till någon som skulle uppskatta dom lika mycket som livet, ex rädda barnen. Den lilla människan som kommer få smycket till ägo kommer bli så lycklig även om smycket är slitet, trasigt eller tråkigt.



2. Gjut ner alla smycken och skapa något nytt som du verkligen vill ha. Designa eget helt enkelt. Det kan vara en ring, hängsmycke eller varför inte ett handsmycke. Låt fantasin flöda! :)

#48 - Ida

Hej!



Det finns massor av saker man kan göra med de smycken man inte längre vill ha.



Är det ett smycke i bra skick, kanske oanvänt som mest legat och skräpat, kan det vara en bra idé att sälja det på tradera!



Annars om man har exempelvis kedjor liggande kan man fästa dem på sina kläder (som bloggaren Kenza brukar göra). Det blir riktigt snyggt!



Hoppas jag vinner!

[email protected]

#49 - Linda

Om man har många gamla ringar, kedjor och liknande som ligger och skräpar tycker jag att man ska sätta igång och tillverka sin egen ringbrynja/rustning. Sedan är det bara att dra på sig skapelsen och delta i första, bästa lajv eller varför inte ta en tur till Gotland och medverka i Medeltidsveckan? Garanterat ensam (och snyggast) i en rustning tillverkad av avlagda smycken!

#50 - Emelie

Jag brukar faktiskt sälja mina gamla smycken på Tradera så att andra lyckliga kan få använda dem, eller sy fast kedjorna på tröjorna för lite rockigare look.

#51 - Petra

Det första jag råder till med gamla smycken, är och lägga undan dem så man inte gör något förhastat så man ångrar sig. Annars kan man pryda en klänning med en halskedja, en tröja, ett par skor. Man kan också sälja sina smycken om de är värda en deloch då köpa något nytt smycke som man vill ha istället.

#52 - sarah

man kan ge dom till en second hand butik som stöder välgörenhet, någon annan får användning av ett smycke som dom älskar jättemycket, som du har tröttnat på. + att du gör en god gärning, och det är ju en jättebra sak bara det! :)

#53 - Anna

Jag sparar oftast mina smycken även om jag inte har lust att använda dem på ett tag. Vem vet, jag kanske ändrar mig och vill börja använda de igen? :) Annars är ju ett bra tips att ge bort till nära och kära. Har man barn så kan det vara lite kul för dem att få smycken som har funnits i familjen ett tag!

#54 - Erika

Jag tycker att man kan antingen lämna in sina smycken på någon second hand affär eller kanske sälja dem på tradera eller liknande =)

#55 - darjish:- Glam and heavy metal

GÖR OM! Har man tröttnat på ett gammalt halsband, kolla om det finns nåt armband du också tröttnat på, byt plats på berlockerna och vips har du ett nytt arm och halsband! :D

Sen kan man alltid återanvända alla kedjor och låta kreativiteten spira ;)

#56 - Alexandra - mother to James

Mitt bästa tips är att ge bort dem till sina egna barn, eller syskonbarn osv. De mindre flickorna brukar alltid bli överförtjusta. Annars är ett smart tips om man vill spara sina gamla smycken, att skaffa sig en gammal kista. Finns många affärer där man kan hitta skrin som liknar skattkistor. Låt det gamla nötta pärlhalsbandet hänga fram lite lagomt och du har en perfekt liten extra grej till inredningen. Brukar även vara uppskattat bland gäster som gärna smygtittar ;)



[email protected]

#57 - EMELIEJR

Jag tycker att man antingen kan sälja dom och behålla pengarna eller varför inte sälja dom och skänka pengarna till välgörenhet? :)

#58 - EMELIEJR

Jag tycker att man antingen kan sälja dom och behålla pengarna eller varför inte sälja dom och skänka pengarna till välgörenhet? :)

#59 - Anette

Jättefin tävling! Mina bästa tips är att antingen lägga undan dem ett tag för att efter ett tag återse dem som nyinköpta. Är det guld kan man med fördel smälta ner och göra till nya smycken.

#60 - Isa

Jag tycker att man ifall man tröttnat på ett smycke ska samla ihop alla sina gamla man är trött på och be kompisarna göra detsamma, för att sedan samlas och kunna byta sinsemellan.



En annan rolig grej är att lägga dem i en låda och ta fram dem om några år, då kanske man plötsligt ÄLSKAR det där skitfula armbandet...

#61 - Emeli

Mitt bästa förslag ( eller egentligen min systers ) är att man plockar isär gamla smycken och gör om dem till nya roliga smycken.

#62 - ida somfan.

antingen så kan man sälja smyckena på tradera, skänka second hand (finns säkert någon annan som vill ha dom!) eller så kan man pyssla och göra om! Sätta dit kedjor, berlocker, pärlor osv! :)

#63 - sofie

Har ja smycken som ja inte använder brukar ja låna ut dom till min syster/vänner, om inte dom är intresserade brukar ja lägga undan dom och vänta ett tag tills man glömt dom och då blir de nästan som att ha nya!

kram

[email protected]

#64 - Josefin

Smycken som passar bra ihop (t ex en bunt gamla silversmycken) kan man med en tång eller andra verktyg fästa i varandra i en stort och underbart vindspel som man kan hänga i sin trädgård, på balkongen eller vid sin uteplats. :)

#65 - Lisso

Det finns massor av saker du göra med gamla smycken som du inte längre använder.

Smycka kläder/skor, ge bort till syskon/kompisar, eller varför inte byta smycken med en kompis som har tröttnat på sina smycken?

#66 - hanka

Åh så kul med en tävling på guldfynd! Jag är jätte gärna med och mitt tips är att göra det som jag har gjort. Om man har småsyskon eller småkusiner eller bara känner några småbarn så kan man ge sina gamla saker till dom, barn uppskattar såna små saker så himla mycket och blir så himla glada att hela världen lyser för dom haha :) Kram på dig!

#67 - hanka

Åh så kul med en tävling på guldfynd! Jag är jätte gärna med och mitt tips är att göra det som jag har gjort. Om man har småsyskon eller småkusiner eller bara känner några småbarn så kan man ge sina gamla saker till dom, barn uppskattar såna små saker så himla mycket och blir så himla glada att hela världen lyser för dom haha :) Kram på dig! (glömde min mail)

#68 - M i z c a - FOTOTÄVLING!

Jag har två tips som man kan göra!

Ganska vanliga sådana men väldigt bra.

Det första är att sälja det på ex. tradera, för då får man pengar för det och pengar är alltid bra att ha och dels får det en ny ägare och två blir nöjda.



Andra förslaget är nog det bästa: Ge det till någon som du bryr dig om, som betyder något för dig! Det behöver inte vara i födelsedagspresent/julklapp utan ge det när personen minst anar det för att visa att du tycker om personen!!

#69 - Vanja

Oftast om jag lagt undan nå smycke som jag inte gillar längre/använder så lägger jag bort dom ett tag. När jag sedan hittar åt dom kan jag börja gilla och använda dom igen ;P

Men annars, jag brukar nog ge bort till min lillasyster, eller skicka till min brevkompis. Alltid kul attt ge bort ju:)

#70 - Flingas mamma

guld går ju lätt att får nedsmält och sedan får man pengar eller så får man någe annat tillverkat av guldet :)

#71 - Philippa - mamma till Therese

är det guldsmycken så tycker jag det är en kanonidé att sälja dem exempelvis till något av alla dessa "guld till pengar"-företag. annars, om de är i fint skick, så brukar det gå utmärkt att sälja dem på ex. tradera, eller ge bort som små presenter till nära och kära

#72 - Rebecka

Det bästa tipset jag kan komma på är att byta smycken med en vän. Förmodligen har vännerna något smycke de tröttnat på och då är väl ett byte en jättebra idé-

#73 - Amanda

Alla "gamla" smycken som jag kommer över eller har tröttnat på brukar jag ta isär och göra nya fina smycken av. Med en enkel smyckestång och en hög gamla fula smycken (och kanske en pusttrasa) kan man göra oändligt fina "nya" smycken.

#74 - Malin

Smycken som jag tröttnat på brukar jag ge bort, antingen till vänner eller bekanta på något sätt :)

#75 - kickan

det absolut bästa förslaget är följande:

Samla ihop alla gamla och tråkiga smycken som du har, be dina vänner göra det samma och sen bestämmer ni en kväll då ni träffas och pysslar ihop till nya smycken! Byt smyckesdelar med varandra och ha en mysig kväll

#76 - julia

om man har tröttnat på sina halsband så kan man tex ta av hängena och förkorta det till två armband med ett hänge på. Då kan man behålla ett själv och ge bort det andra till någon man tycker om!:)

#77 - Lina - Melkers mamma <3

Är du duktig på att måla? Rita en enkel profil bild eller varför inte en helkropp. Det behöver inte vara så fantastiskt snyggt, det ska vara ROLIGT. Sedan tar du dina smycken och Limmar/klistrar/tejpar eller använd kartong bakom och trä smycket igenom (eller annan teknik..). Du smyckar alltså din bild med örhänge, halsband, armand. Och du får en fantastiskt rolig, fin och unik tavla att hänga i ditt hem! Personligare än så kan det inte bli! =)

#78 - Madde

Mitt tips är, att själv så lägger jag oftast undan smycken för att dom börjar se "dassiga ut". JAG HAR ETT TIPS: Lägg smycket i t.ex. diskbaljan, täck smycket med filmjölk och låt det ligga över natten. Smycket är som nytt!



Sen så som många andra säger, återandvända, gör nått nytt av dom. Byt med nära och kära o s v.

Man kan även göra grymt ovanliga men coola lampskärmar. Ta bara bort tyget från en gammallampskärm så du bara har stomen kvar. Sedan så kan du färsta halsband eller göra egna "remmar" med pärlor från gammla halsband/armband och fästa i vardera ände av lamskärmen.! Svårt att förklara men hoppas ni förstår ;) .För det blir ett riktigt coolt sken igenom dom olika pärlorna!

#79 - Julia

oooh, vilken rolig tävling. Jag gör massa saker med mina gamla smycken. Är det fina, dyra smycken jag har fått så lägger jag bara undan dem, men är det sådana jag köpt själv (om jag känner mig själv rätt så överstiger de inte 200 kr i pris) brukar jag ha dem i min scrapbooking; antingen på vanliga layouts som jag har i album, på tavlor, i kort eller annat som jag pysslar med. I mitt hem går inget till spillo. Jag sparar ALLT! :) Hihi

#80 - Sanna

Man kan ju smälta ner olika smycken och göra nåt nytt av det eller pyssla ihop flera olika smycken och göra ett nytt smycke.



#81 - Förvirrade Morsan

mitt bästa förslag är att skapa något nytt av de gamla smyckena. Själv brukar jag ta isär smyckena och använda delarna till nya saker. Det kan bli nya smycken, delar i min scrapbook, detaljer på kläder eller nya inredningsdetaljer (t.ex. kan man sy fast kedjor och pärlor på en tråkig gardin för att få lite mer liv i den).

#82 - Lina

Hej ! , det jag brukar göra med mina smycken när jag har tröttna på dem är jag jag gör om dom helt änkelt. Jag kan korta av ett halsband och göra till ett armband eller hänga runt fotleden som en fotlänk istället. Allt beror ju på vad man har för sorts smycke men det är bara att använda fantasin och en smyckes tång så har man fått ett het nytt smyke. :D KRAM

#83 - Josephine

Om man har barn så kan man smälta ner t.ex. gamla guldsmycken till ett guldhjärta, det ska jag göra om jag får barn i framtiden =)

#84 - nathalie

Om man verkligen tröttnat på de kan man ge bort dem till småsyskonen som gärna tar emot (: eller kanske sälja dem för att få lite små pengar och köpa nya smycken för! Är det extra fina smycken som t.ex. arv eller så kan man ju alltid rama in dem eller sätta dem i "glasbehållare" så att de ser ut som prydnader istället! Ett annat alternativ är att om det t.ex. är pärlor på ta i"sönder" smycket och ta pärlorna och forma ett nytt smycke! Om inte annat kan man "pimpa" sina kläder med materialet som blir, det är ju sjukt populärt att använda kedjor, nitar osv på kläder (: Det finns många ideér ^^ (: kram

#85 - Anna

Man kan göra massor av saker men gammla smycken. T.ex. göra om lång halsband till skärp och kedjor (beroende på utseénde) man kan pimpa kläder med dom, gör mobilsmycken, man kan göra om själva smycket tex. Sätta ditt pärlor och liknande göra om dom till armband m.m

Sen har jag ju ett stort fotointresse så gamla smycken brukar jag alltid spara ifall do skulle passa bra till en porträtt fotografering eller så kan det bara vara coolt att fota själva smycket.

:)

#86 - Anna

Man kan göra massor av saker men gammla smycken. T.ex. göra om lång halsband till skärp och kedjor (beroende på utseénde) man kan pimpa kläder med dom, gör mobilsmycken, man kan göra om själva smycket tex. Sätta ditt pärlor och liknande göra om dom till armband m.m

Sen har jag ju ett stort fotointresse så gamla smycken brukar jag alltid spara ifall do skulle passa bra till en porträtt fotografering eller så kan det bara vara coolt att fota själva smycket.

:)

#87 - Rebecca- Foto, hundliv, shopping, moster & kärlek

Smycken man tröttnat på behöver man inte kasta utan man kan lägga dem i en liten ''minnes''låda och kolla tillbaka på dem om några år och säkert blir förälskad i viss asmycken igen.

Mamma har en liten låda för smycken hon tröttnat på och kollar nu i lådan efter några år och använder vissa igen, helt perfekt :D

Sedan kan man ge smycken till sina barn i framtiden eller skänka dem till välgörenhet! =)



Mitt inlägg har du här

http://jagrebeccamirjamkarin.blogg.se/2010/may/presentkort-pa-guldfynd.html#comment



Stora kramar Rebecca

#88 - Sigrid

Hej! J€ag vill självklart delta i den här tävlingen!



Mitt förslag är då att man lägger dom smycken man inte använder kanske i en tavla (om den ryms dvs) och så hänger man upp det på väggen. Jag har gjort det med min gammelmormors vigsel ring. Lägg ett genomskinligt papper mot tavel-glaset så du inte rispar föremålet eller tavlan!



Tack<3

#89 - Jennie Gustafsson

Smycken är ju till för att betraktas och varför inte göra en häftig typ av kristallkrona, med smycken istället för kristaller... Kan bli riktigt häftigt och justeras efter humör!

#90 - moa

Jag brukar faktiskt tro det eller ej, klippa sönder gammla smycken. För att kunna göra en "förnying" jag har t.ex gjort jätte coola axel smycken av gammla & kedjor armband. + att jag VERKLIGEN verkligen vill vinna detta! Vore grymt kul, har nämligen kikat på en klocka som jag velat ha jag vet inte HUR länge. Så stora kramar /moa

#91 - Vilma

Jag brukar iaf om det t.ex är kedje halsband eller armband så tar jag en tång och tar bort alla kedjor och pärlor och sätter ihop det till något helt nytt. Jag har gjort det med ett flertal smycken och det har faktiskt blivit riktigt bra :D

#92 - Nicole

Jag skulle nog antingen pimpa mina kläder med snygga nitar, kedjor och sådant. Eller så kan man ju faktiskt pyssla med dom, kanske göra en snygg tröja pimpa mobilen ?

#93 - e lina

Om man har smycken som man blivit less på så brukar jag ge dom till min lillasyster. Jag är inte så kreativ av mig, annars skulle jag försökt hitta på något roligt att göra med dom :P

#94 - Natosh

Åh vilka roliga ideer ni har! Jag samlar allt krimskrams i en låda och hoppas att jag får pyssliga barn, det kan vi sedan använda till att göra egna dockskåp, dinosaurie-land, tågbanor och sådant, det gjorde jag när jag var liten.



Men jag tycker "Karin" ska vinna som kom med idén att skicka smycken anonymt till vänner och kära i en fin ask med ett fint meddelande. Att krydda människors liv med lite oväntad uppskattning utan att det är någon speciell tilldragelse måste bara uppmuntras!



Fällde nästan en tår!

#95 - Sara

Jag skulle nog försöka göra något roligt med mina smycken, antingen göra om de till att smycka vaser eller krukor eller liknande, eller så kan man ju sälja dem om man känner att man behöver pengar! Skulle jag ha ett smycke som jag fått av någon speciell person så skulle jag spara det bara för minnet :)

#96 - Madde

Det bästa man kan göra med ett smycke man tröttnat på är ju såklart o ge det till ngn som verkligen vill ha det, det bästa med livet är ju att göra folk glada! =)

#97 - Jenn

Man kan samla ihop det gamla guld och silver man har, och sälja det till vissa guldsmedsbutiker som säljer vidare eller smälter om. De tar till och med trasiga smycken och om du fxp tappat ett örhänge tar de det andra! Man kan faktiskt få ut endel pengar som man sedan kan köpa nytt för, eller bed dem om att smälta allt och designa tt eget smycke av det, det kallar jag recycle!

#98 - Caroline

Glädja någon annan genom att ge bort det :)

#99 - Annsofie

Har ja ett smycke som ja tröttnat på brukar ja först fråga om min syster vill låna, annars brukar ja lägga undan det och ta fram det längre fram när man nästan glömt bort de och då blir de nästan som att ha ett nytt smycke!

Stora kramar :D

#100 - J o H a N N a

man kan jue nästan göra vad som helst :) göra nya smycken av dom, ha dom som dekrationer på tex. blommor, pyssla med dom, göra fina tittskåp, lägga undan dom för att senare "Hitta" dom igen, byta med sina vänner till nya smycken, ge bort dom för att glädja nån annan, är det guld så kan man jue sälja dom för att få nya pengar och köpa nya smycken :) ja, man kan nog nästan göra hur mycket som helst :)

#101 - linda

pyssla om dem. gör ett par öronhängen av ett halsband, pryd skorna eller sy fast smycken på en snygg jacka för att piffa till den!

#102 - Emelie. Melvins mamma

just nu blir det mest melvins smycken man bär och han tar mina armband. Man kan sälja, göra om de gamla, pima något nytt.. eller byta med en kompis som själv tröttnat på något av sina egna, sånt funkar alltid!!



jag själv har ett halsband med gitarrplektrum på.. så går det när man är på konsert och måste visa upp att man minsann fångade pelktrum ;)

#103 - Sofia

Jag har sparat lite guldsmycken till mina älskade barn.

"Krims krams" brukar jag ge vidare till insamlingar, eller ge bort det till någon som uppskattar det.



Om JAG vinner ska vi göra vår önskan uppfylld!

En förlovning.

#104 - Sara L

Hej.

Mitt förslag är att göra en tavla med smycken som man kan hänga då i tavlan och ha skydd framför.. som man kan ha på väggen. Sen senare i livet kanske smyckerna får gå vidare i släkten som ett minne.

#105 - Ingrid

Det jag gjorde med ett gammalt halsband som jag inte längre brukade använda som just halsband var att vira det några varv runt handleden och istället använda det som ett snyggt och väldigt enkelt armband.

#106 - Sara

jag tycker att man kan hitta hur många bra andra användsningområden som helst! Ett gammalt halsband med lång kedja kan lätt bli ett ursnyggt skärp, eller varför inte klippa ihop det till ett handsmycke eller axelsmycke på någon snygg kavaj eller liknande? Ringar som har blivit för små eller förstora kan man trä runt en kedja och använda som halsband. För stora armband förvandlas enkelt till snygga ankelsmycken! Det finns hur många alternativ som helst! :D

#107 - ida

Har man riktigt många (alltså abnormt många) halsband/halskedjor kan man alltid länka ihop dem till en mysig och otroligt lyxig hängmatta att njuta i i sommar ;) eller så vore det mysigt med ett halsbandsdraperi i dörröppningen som glittrar eller varför inte länka samman en massa ringar till draperi? Möjligheterna är egentligen oändliga :)

#108 - emma

det är ju rätt så enkelt att pimpa kavajen med att sy fast kedjor,gamla halsband/armband, brosher& nitar. funkar på jackor,skor olika textiler med mer :) det är ju bara att pyssla så får man fram det man vill ha!

idag gjorde jag även ett handsmycke av ett gammalt halsband. kika in på bloggen!:)



email:[email protected]

#109 - My

Jag vill vara med!!! Om jag vann skulle jag vilja denna:



Artnr: 2520088

Halsband, Silver, Herr

598:-

#110 - care69

Ta en träskiva, så stor du vill ha, klä den med ett tyg eller måla den. Sätt på en massa krokar, spänn upp några snören el dyl

Sätt sedan dit de smycken som du inte vill bära längre så blir de som en tavla. (som man sedan kan förnya hur ofta man vill...)



Har länkat:

http://care69.blogspot.com/2010/05/30-maj-vinn-presentkort-pa-guldfynd_25.html

#111 - Anna

jag vill vara med!



jag tycker att man kan sälja de smycken man tröttnat på, och skänka pengarna till cancerfonden! det skulle jag göra, min pappa dog i lungcancer 60 år gammal.

#112 - Anna

hej igen, jag vet inte om jag angav min mailadress nyss så jag skriver ner den nu :) hälsn Anna.

#113 - Kimmi

Jag vill gärna vara med och tävla.

För guldsmycken tycker jag att man ska ta dem till en guldsmed och be dem smälta ner guldet och sedan designa ett smycke efter dina egna önskemål. Ett unikt smycke med personlig prägel som bara du och ingen annan har.



Även silver går att smälta ner och designa om.



Annat "krimskrams" brukar jag ge till barnen eller skänka till dagis där ungarna ääälskar att klä ut sig :-)



trelleborg [@] home.se

#114 - zaida

Åh, jag vill jätte gärna vara med!

Med smycken man inte använder mera kan man slå ihop och göra "nya" smycken. Eller sp kan man alltid ge bort dom till nån som verkligen vill ha dem. SLÄNG inte dem för har ska vi inte förstöra miljön.



Eftersom jag så gärna vill vinna har jag rklam på min blogg om tävlingen:

http://vemvinner.devote.se/blogs/4881452/bambi-blogg-se.htm#WriteComment

#115 - Sara

Jag är gärna med och tävlar :) Med gamla, tråkiga smycken, är mitt bästa tips att tillsammans med en vän som också har gamla o tråkiga smycken, "klippa o klistra" tillsammans och tillsammans göra två armband utav de olika smyckesdelarna som samlats ihop och på så sätt få fram ett unikt vänskapsarmband. En unik sak som blir ett fint tecken på en vänskap, som man byggt tillsammans!

#116 - lucke

Jag är kille så jag vet inte så mycket men jag skulle försöka vara lite kreativ och göra nya grejer/smycken av mina gamla :D

#117 - Carro

Var kreativ och gör om dom :) Det gör jag hela tiden, jag älskar att pila och fixa med smycken, så för mig är det bara roligt att göra om något gammalt till något nytt. Jag köper ofta smycken på rea som jag kanske inte riktigt tycker om, sen gör jag om dom tills jag tycker om dom.

#118 - Lindet

Hej jag är gärna med och tävlar!



Med alla sina gamla smycken kan man sätta sig och pyssla ihop nya smycken som faller en bättre i smaken. Av alla "spillror" slänger man ihop lite smycken som man sedan traderar iväg och så kan man ge några slantar till BRIS eller så. Har man däremot smycken i guld så hade jag valt att smälta ner och göra något nytt och snyggt!



Kram

#119 - Linda

Åh det finns så mycket som man kan hitta på. Men något som är toppen är ju att sälja dom för att sedan låta pengarna gå till något bra tex barncancerfonden.



Annars kan man ju alltid blinga till sina skor med ett schysst halsband, eller ha sönder dom för att återanvända materialet för att göra ett eget unikt smycke



Kram Linda

#120 - chanette

är det guld kan du smälta det och få nåt helt nytt gjort, precis som du vill.

e det oäkta saker kan man ha smycke bytar dag med ett gäng vänner..kan du byta dina mot någons annat.. blir alla glada av

#121 - Sallyomuffy

Hej!

Om man verkligen ha tröttnat på sina smycken så kan man vända sig till en skrädderi eller någon som kan göra något på smycket, tex. kan man göra de till nya smycken, tex berlocket på dina örhängen kan bli väsksmycken. Annars kan man sätta tex en armbandkedja på din tröja (sy fast de eller något). Så det liksom hänger eller blir som dekoration.



//Sallyomuffy

#122 - Christine

Smycken jag tröttnat på gör jag om så jag gillar dem igen :) Skulle aldrig falla mig in att ge bort ett smycke som jag fått eller köpt till mig. Har nästan 200 par örhängen och använder de flesta :) Man kan börja gilla de andra igen :) Allt efter humör...

#123 - Krånglig&Konstig

Är med! :)

Jaa.. Om du har tröttnat till exempel på nån vanlig kedjehals band så kan ju ju alltid köpa berlocker och sätta fast det i kejdan eller varför inte köpa lera och tillverka egna smycken ^^

Eller om du antingen har långa kedjor så kan du ju

sy axelkedjor eller sy fast kedjorna i väskor och byxor!

Du kan oxå göra en unik tavla!

Ta alla dom smyckena som har färger och naturligtvis som dom du inte gillar och limma fast dom till en tavla! Det kommer att bli supersnyggt!



Japp! Det var min tips! ^^

#124 - Krånglig&Konstig

mina *

#125 - evamar

En människas skräp kan ju vara en annan människas skatt. Därför kan det vara kul att ha ett annorlunda smyckesparty dör man träffas och byter smycken med varandra. Man tröttnar ju på sitt eget och på så sätt kan man få nytt.



PS. http://evamar.blogg.se/2010/may/hudvard-30-maj.html

#126 - Angelica

Jag brukar göra om mina smycken, t.ex. ett pärlarmband kan man klippa upp och tillsammans med lite berlocker och kedjor kan det bli ett grymt snyggt halsband!

#127 - Annica

När jag har börjat tröttna på mina smycken så brukar jag alltid ha ett förslag för mina vänner att vi byter med varandra. För om några år så kanske du saknar just det där smycket så kan du prata med din vän om ni kan byta tillbaka. För det brukar jag göra iaf, fast min dotter brukar för det mesta ta dem innan jag tröttnar. :)



#128 - Annika - 3barnslivet i ett nötskal!

Många gånger tröttnar även jag på mina smycken. Man man piffar ju lätt till dom också. En arm- eller halskedja får ju lätt nytt liv genom ett nytt hänge eller lite finputsning. En ring kanske bara behöver en kompis på fingret så blir det fint igen.

Variation förnöjer. Lägger man ifrån sig kedjan, ringen eller vad det nu är - i smyckeslådan, och sen tittar ner ett tag senare - så undrar man ofta hur man kunde välja bort just DET smycket , det som är så fint! :)



Länkat här också: http://nilssonpettersson.blogg.se/tavlingsblogg/2010/may/bambi-guldfynd-306.html

#129 - marty

det bästa förslaget är ju helt klar att förändra smycket på något sätt, kanske byta till en längre halskedja till ett hänge. eller så kan man köpa sig en skyltdocka och klä upp henne och sätta på henne smycken och ha i sin walkincloset. :) fräckt!!!

#130 - Linh

Jag är med & deltar. Mitt tips är att man kan byta smycken till ngt annat t.ex. om det är ett halsband så kan du göra den till ett armband, ring, bälte eller ngt som du tycker att det passar till, också mobilsmycke.. eller nyckelhållare! <3 kram

#131 - En Mölnbobos Liv - Melvins Mamma

Många smycken har kanske affektionsvärde men har de inte det så tycker jag man skall ta och smälta ner dem (om de ex är i guld) och kanske göra ett egetdesignat smycke istället.



Har tipsat här

http://molnboanna.blogg.se/2010/may/guldfynd-305-9.html

http://molnboanna.blogg.se/2010/may/guldfynd-305-9.html

#132 - Ingrid

Eftersom jag bara har smycken i guld och silver pga min nickelallergi brukar jag alltid spara dem. Och ibland göra om dem! Jag hade ett jättesött armband med en massa fina silverberlocker på, och en silverkedja som jag ofta använde för jag gillade längden på det. Och då brukade jag byta berlocker från armbandet och hade i halskedjan istället. Min favorit var en fjäril.

Så spara dem är mitt bästa råd! :)

#133 - SoffiZ-Oliwers mamma

Man skulle kunna göra en 3d tavla av alla fina gamla smycken. Hänga upp den över sängen eller på någon annan betydelsefull plats;)

Annars kan man smälta ner allt gammalt guld och göra nya smycken av dem, tex bröllopsringar;)

#134 - Jeanette

Vilken kul och kreativ tävlingsfråga!



Jag tycker att det bästa är att lägga ut det på Tradera. Då får man en liten slant för sina smycken och någon annan får möjlighet att fynda och så kommer smyckena åter till användning.

#135 - Kashaya

Jag tycker att man kan smälta ned dem och göra om dem till ett smycke som man verkligen gillar, som reflexterar ens personlighet. Om det är äkta. Om det är ett oäkta smycke tycker jag man kan ge det till någon annan som gillar det och får nytta av det.

#136 - ellencharlotta, fotoblogg

Alla som älskar smycken borde verkligen ha minst en liten tång hemma för då kan man ta isär gamla smycken och kombinera med nya kedjor, ta loss fina pärlor och göra armband av ett gammalt halsband, man kan ta delar från alla sina gamla favoritsmycken och sen göra ett helt nytt smycke av det! Så simpelt, så billigt och så fantastiskt!

#137 - Pia

Hejsan,

Alt. 1 Mitt första förslag är om smycken som du tröttnat på ändå är betydelsefulla för personen så kontakta en guldsmed så kan han tillverka ett nytt smycke av samma guld/silver där vederbörande själv väljer, designar sitt smycke. Guldet/silvret finns då kvar fast i ny utformning.



Alt. 2 Sälj guldföremål till en guldsmed eller annan uppköpare och få betalt per gram. Just nu ligger guldet högt i pris så det kan var lönsamt att passa på nu att sälja sitt gamla guld som ligger och samtidigt få en slant för det.



Alt. 3 Vissa smycken har jag personligen sparat på sen jag var barn eftersom dom har ett affektionsvärde för mej, såsom mitt först silverarmband med berlocker, min första silver-/guldring m.m.



Tack för trevlig tävling!



Hälsningar Pia

[email protected]

#138 - matilda

hej!

Det finns ju en hel del som man skulle kunna göra!

Man kan ju alltid bara fixa till det lite genom att bara köpa ett nytt hänge till ett halsband tex. Eller så kan man pimpa sina kläder lite genom att kanske sy fast en halskedja på axeln av en kavaj, eller vad som! Själv tycker jag att det är helsnyggt!

Sen så kan man ju såklart ge bort dem! Särskilt om man vet någon som tycker om ett särskilt smycke man själv har! Det uppskattas! :)

#139 - Cecilia

Det bästa man kan göra av sådant man inte längre har någon användning för är att skänka dem till exempelvis Röda Korset Kupan. Intäkten går till bättre behövande och någon annan får glädje av och känna sig fin i de smycken du tröttnat på.

#140 - Cecilia

Det bästa man kan göra av sådant man inte längre har någon användning för är att skänka dem till exempelvis Röda Korset Kupan. Intäkten går till bättre behövande och någon annan får glädje av och känna sig fin i de smycken du tröttnat på.

#141 - MammaTessan

Jag är med och tävlar!

Jag tycker man ska spara dom några år och se om man fått lite ny smak. Om inte det så kan man sälja dom och köpa nya. :)

#142 - Alice

Jag är med och tävlar :)



Med gamla smycken kan man göra många saker. Om man har fina smycken i guld som man verkligen inte vill ha kvar så kan man ju lämna in dom till ett ställe som tar emot guldsmycken och så får man pengar för det :) Har man fina smycken som man inte vill ha på sig så kan man ju alltid ge bort dom till en vän eller släkting som vill ha dom. Eller om man har några som är fina som dekoration (färgglada osv) så kan man hänga dom på en krok på väggen, det kan faktiskt bli väldigt fint! Har man smycken som betyder något för en så tycker jag man ska spara dom för annars kommer man ångra att man lämnade bort dom förut.

Det är nog allt som jag kommer på just nu :)



Tack för en jättebra tävling och fin blogg!



MVH

Alice Lavin



#143 - Monica

Hej!



I första hand blir dottern tillfrågad om hon vill ha smyckena och vill hon inte det så används de till att dekorera kort, som vi gör själva, när vi ska gå bort.

#144 - Emma

Jag frågar i vänkretsen om någon vill ha dem alternativt pimpar jag dem med annat, kombinerar olika smycken med varandra. Eller så kan man sälja dem på Tradera så kan man köpa ett nytt för pengarna :)