bambi

Julens kladdkakor med glöggrädde

Snart dags att bjuda på adventsfika? (Det är ju första advent om en vecka!!) Varför inte bjuda på julens tre smaker: pepparkaka, saffran och glögg i alla favoritbakverk: kladdkakan!

Dom är väldigt enkla att göra och gör adventsfikan lite roligare! Dom var populära här hemma hos oss kan jag säga!  ;)

Min personliga favorit är nog kladdpepparkakan men samtidigt så gör sig glöggrädden så bra tillsammans med den lite mildare saffranskladdkakan!




Kladdpepparkaka
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen nejlika

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda samman mjöl, kakao, vaniljsocker, kanel, ingefära, kardemumma och nejlika. Rör försiktigt ner blandningen i äggsmeten.
3. Vänd ner smöret. Häll smeten i en rund form med avtagbarform. Grädda kladdpepparkakan i mitten av ugnen ca 9-10 minuter. Låt svalna. Sikta över kakao vid servering och servera med glöggrädde.




Saffranskladdkaka
100 g smör
100 g vit choklad
0,5 g saffran
2 ägg
1 dl råsocker
2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl mjöl

1. Sätt på ugnen på 200 grader. Smält smöret och smält sedan ned chokladen i bitar. Ha sedan i saffranen. 
2. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Sikta ned vaniljsocker och mjöl. Häll i smör- och chokladblandningen. 3. Rör om och häll ned i lätt smörad form med avtagbara kanter. Grädda i ca 10-12 minuter. Sikta över florsocker vid servering.



Glöggrädde
Jag hade i 1 msk glögg per dl grädde och tyckte att det blev lagom smak, men självklart går det att anpassa efter hur mycket glögg man vill att grädden ska smaka!

Det är bäst att vispa enbart grädden först och sedan ha i glöggen när grädden börjar bli lite hårdare.




P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av dessa underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)
#1 - Linda - ndaiL

Låter otorligt gott!

Ska nog testa att göra något till nästa helg!

#2 - Anna

Åh ser gott ut, nästan så att man vill ha advent nu

#3 - Lilou

Låter gott!

#4 - Jannika mamma till Jillian

Va fint! ser otroligt gott ut:9

#5 - MATBLOGGEN

Vilka smarriga kladdkakor !



Här har vi bakat en Pecannötspaj. Supergod!! :-)



/ Jenny



http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg

#6 - jossan

goooott! undra om man kan ha glägggrädden till pepparkakskladdet ;)

#7 - elina

låter gott:)

allt bra ?

#8 - wictoria persbrandt

Jag har skickat recepeten till min farmor nu,

så hoppas jag får smaka det på julafton :)

#9 - Felicia

Åh, det där ska jag GARANTERAT testa! Och saffranskakorna också för den delen! :)

#10 - Emma

Oh, dom recepten kommer sparas. :)

#11 - Nathalie @ Bloody Disgusting

Såg väldigt gott ut!

#12 - moa

gud så gott det såg ut, måste göras!:)

#13 - Lina -Zooda-

Jag vet nog vad jag ska bjuda släkten på vid jul nu! :)

#14 - Helena

Hej

Oj vad det ser gott ut. Får jag låna ditt recept och kakbilderna till min blogg? Jag länkar till dig såklart!



mvh Helena

#15 - Nina

Dom lät goda, måste jag prova nu inför advent. Men skippar nog glöggrädden ; )



Kul att ses en snabbis! //Nina

#16 - fröken My

Saffranskladdkakan låter otroligt god, den måste testas snarast!!

#17 - Nathalie

Min pojkvän fyllde år igår så passade på att göra pepparkakskladdkakan. Tog lite extra kakao och kryddor och skjutsade in härligheten i ugnen, men det krävdes dock att jag hade kakan inne nästan dubbla tiden och satte ugnen på 200 grader de sista 5 minuterna, för att den skulle stelna... Är dock helt fantastiskt mumsig så jag rekommenderar den varmt! :D

#18 - amanda

Åh, gud så gott det låter!

#19 - Charlotte

Mmm... låter super gott =)

#20 - Cissi

Mums vad smarrigt ;P

#21 - NIna

ÅÅ vad jag blev sugen på att testa detta! Mums!

#22 - Madde

Det där måste jag testa kladdkakeälskare som man är:)

#23 - Elin

Ååååh så mumsigt det låter. älskar kladdkaka! Ska absolut prova saffrans kladdkakan.

Trevlig och god blogg du har:)

#24 - FINI

OJOJOJ va gott!

#25 - Billy

Älskar kladdkaka =) Roligt med lite säsongsvariation

#26 - Anonym

Oj låter jätte gott måste prova

#27 - maya

åh det låter verkligen gott... jag har tänkt att baka nåt på söndag, antingen pepparkakor eller lussekatter

#28 - [Foto & Vardag]

saffranskladdisen blir det ikväll, tack för tips :D

#29 - yasmine modell fru och mamma

ska spara recepten.

ser mumsigt ut verkligen

#30 - Michelle von Walden

Åhh fyfan va gott de verkar, får lov att baka de någon gång =)

#31 - Viktoria

Åh vad spännande! Måste prova göra alla 3 någon gång! :D

#32 - Jessica Dahlström

åh vad gott det lät :) den med saffran och vit choklad ska jag göra!

#33 - E

oj vad gott det låter!:) smakar det pepparkaka?:P

#34 - Kristel

Vilka goa recept :) Måste klart testas.

#35 - MaryCaroline

Men åh vad gott! Och jag som är så svag för sötsaker :)

#36 - Linnea

åååh fyfan vad gott!! :D

Har planerat att baka jättemycket nu i jul, så tack för tipsen! :)

#37 - ellen

Saffrans kakan ska provas!

#38 - PETRAH AKA SHORTY

åh kladdkaka vill jag ha :D:D

#39 - Malin

Denna saffranskladdisen måste jag verkligen prova! Gjorde nyss en vanlig kladdkaka med pepparkakskross i. Inte så dumt det heller.

#40 - emorroidi sintomi

Saffranskladdkaka låter spännande, ska testa detta.

#41 - Johanna & Sandra

Å det såg ut och lät riktigt gott!

#42 - GUESS WHO?!

- så gott !

#43 - Anonym

Ser jättegott ut, jag ska starta bakandet med en gång!

#44 - Jojjjjoh - Karlstads största blogg

Låter grymt gott! :P

#45 - therese

å det såg smarrigt ut..nu blev man sugen på att baka :-)

#46 - michelle ♥

gud verkar supergott, tack för tipsen :D

#47 - michelle ♥

gud verkar supergott, tack för tipsen :D

#48 - PERFEKTIONIST

Gud vad fin blogg!

Dessutom såg de där kladdkakorna inte alls helt fel ut! :)

#49 - Moa ♥ - FUCKINGPOSERS

Jag älskar saffrans kaka och de där måste ju va nåt liknande ;)Härlig design har du förresten!

#50 - Ellen

Det där låter minsann otroligt gott! Ser väldigt gott ut också. Tack för tipset! Och hey, söt blogg.

#51 - Fia

åååh :D Tror jag ska prova saffranskakan i helgen!

#52 - Martina

Mysfaktor till tusen!

#53 - Madde [Foto, Busungar, kost & träning]

Men så himla mysigt & så gott! =) Hur är det med er nu för tiden? Följde din blogg för något år sedan? Kram Madde - Fruktbus

#54 - SANAZ

Got!! :)

#55 - felicia -

jättegoda recept ser du ut som. får ta och testa:D

kul att du la upp sånt

#56 - alexandra

det lät gott =)

#57 - Ingrid

guuud så gott det verkar! kanske får bli nåt sådant nu i helgen :)

#58 - veronica

Mmm.. mums ! :)

#59 - Natthakan

Låter gott! Ska nog testa. :D

#60 - Natthakan

Låter gott! Ska nog testa. :D

#61 - Mara A

MUMS !!!!!!!!!!!



SER RIKRIGT GOTT UT <3<3<3



ÄLSKAR GRÄDDE <3 hehehe

#62 - Josefin B

Nej vad gott! Det där borde jag prova någon gång :)



Vilken fin footer eller var det nu heter du har på bloggen! Alltså längst ner här på bloggen :D Jättefin!

#63 - Josefin B

Nej vad gott! Det där borde jag prova någon gång :)



Vilken fin footer eller var det nu heter du har på bloggen! Alltså längst ner här på bloggen :D Jättefin!

#64 - HOGGELINA

Jag läste inlägget för typ 30 minuter sen och nu har jag en KLADDPEPPARAKA i ugnen!



Tack för tipset! Bästa jultipset so far.

#65 - Malin

Mm, så gott det låter :D

#66 - Tina

Är jättemumsigt med kladdkaka!! Kramis

#67 - Anne & Jenni

Gottis. Måste prova pepparkaks kladdkaka, finns ju o köpa oxå ;D

#68 - sandra-en bra blogg!!!

åh va gott :D

#69 - Jennifer Glantz

åhh låter hur gott som helst!

#70 - nadja

men åååh vad gott det lät, ska provas med desamma!

#71 - Melinda

Mumms vad det ser gott ut hörududu! :D

#72 - Johanna

Låter hur gott som helst, ska nog baka lite i helgen tror jag ;)

#73 - sara

gott!

#74 - EDIT LINNEA

fyfan vad gott. det där ska jag testa!

#75 - Linn Carita

Ojojoj, farligt gott men et måste att provsmaka till jul. Tack för tipset =)

#76 - JOHANNA .

Åh gud så gott det såg ut! :)

#77 - HANNA

åh, det låter supergott! speciellt kladdpepparkakan, det ska jag nog testa nu i helgen :)

#78 - Caroline

mm...ser gott ut!

#79 - melanie

åh, vad det ser gott ut!

#80 - Josefine

låter smarrigt!

#81 - ninuski

De här ska jag prova, såg super smarrigt ut. Hoppas det lyckas även för mig :)

#82 - Karin

Mums :)

#83 - ellinor

glögggrädde, vad gott det lät.. måste testas!

och, vilken söt katt här längst ner på sidan, har en likadan söting hemma :)

#84 - Junitjej

Ser gott ut!

#85 - Anette

väldigt juligt och ser gott ut! :)

#86 - Tatyana

Utmärkt recept! :)



Besök min blogg, jag ska vara glad:)

#87 - Hanna - Mode, smyckesstillverkande och min vardag

Vad gott det låter.

#88 - Mari

Åh vad gott det ser ut :)

#89 - stampe

helt underbar blogg :)

läste om din cancer också, krya på dig <3



förövrigt kallas jag stampe, höhö, så det var lite kul o läsa ditt blogg namn :)



kram

#90 - frida

Ska testa att göra kladdpepparkakan nu till Lilla Julafton! (Första advent för ickefinnar)

#91 - Lady Tias...

Mkt. fin blogg du har! Jag gillar ditt sätt att skriva, och jag måste säga att de där kladdkakorna ser bara liiite underbara ut... ^^ Söt katt, och fin övrig design du har btw... Kolla in min blogg om du får tid över! ^^ : ) <3



Love

/Lady Tias

#92 - RP:)<3

fy vad gott det ser ut. kaloribomb?!

mums!:")<3

#93 - Emma

Såg ju inte nådigt gott ut... Sugen!

#94 - Anna

Ser verkligen smarrigt ut! Kanske något att prova :)

Du har en väldigt fin blogg, med en bra rubrik...

#95 - LINDA ♫

Ser super gott ut! Ska ta och testa! (:

#96 - Louise

Det ser verkligen jättegott ut! :)

#97 - minna

åj gud, sånhäna bilder+inlägg borde vara olagliga.. mumsmums!

#98 - cccilla

Gud vad gott det såg ut!! :D

#99 - emelie

mums. jag bakade ´pepparkakskladdkaka på jobbet igår..

#100 - Carro

Ser jätte gott ut :)

#101 - Derya

Åh vad smaskigt allt lät, måste nog baka något av dina fina tips!

#102 - Matildaz

Måste testa kladdpepparkakan, låter god!

#103 - karin

Shit vad fränt! Säkert jättegoda allihopa :D

#104 - alexandra

ååh ser helt underbart got ut måste prova baka det någon gång :D

#105 - Sofia

ser verkigen gott ut alltså! :)

#106 - W W W . M I A S F A S H I O N . B L O G G . S E

Smarrigt!



Fina blev de också MUMS

#107 - Jenny

Gud vad gott det låter!! Ska verkligen pröva på saffranskladdkakan i veckan!!



Men måste bara fråga! Ungefär hur stor form hade du?? I diameter? :)

#108 - Anette

bra tips ,ska pröva på recepten

#109 - Elin

Mums! :)

#110 - Tess

Jag testade kladdpepparkakan med glögggrädde idag, det var grymt gott! :) Kul med lite nya recept! Kram

#111 - nadja

LÅTER OTROLIGT GOTT ! mummmmmss

#112 - Sandra

åååh dräggel, måste ta mig och baka den med saffran :) Snygg blogg :)

#113 - elin

Åh, måste ju bara testas!! Låter super smaskigt!!

#114 - Eseret

jävlarimig vad jag ska baka pepparkladdkaka nu! :)

Tack för ett inspirerande inlägg!

#115 - Therese

Oj vad gott det såg ut. Jag ska ha glöggparty om någon vecka och jag tror minsann att någon av dessa två definitivt kommer att stå på bordet!

#116 - Andréa

Mums, blev sugen nu :)

#117 - Jenny

Min saffranskladdkaka står just nu inne i ugnen!:)

#118 - LOSAN.se

Det låter galet smarrigt! :}

#119 - Lovisa

Smarrgit, kladdpepparkaka lär ju inte helt fel ;)

#120 - Amanda

Oj vad gott och spännande det här såg ut! Nu blev jag verkligen baksugen, får se om man hinner dra ihop en kaka innan adventsfikat :)

#121 - Emelinda

Saffranskladdkakan lät verkligen smarrig, måste testas!!

#122 - amanda.

låter, och ser sjukt gott ut :)

#123 - Emma - väntan på ett januari barn

Vad spännande detta lät, dessa ska jag lätt testa!

Tack för tipsen!

#124 - Thoughts

Citat om livets alla upp och ned gångar.

Hitta ett citat som beskriver hur ditt liv ser ut just nu.

Citat som får dig att se saker ur nya perspektiv.

Ja, helt enkelt citat om allt möjligt och lite till.



Välkommen In!

Med Vänliga Hälsningar

http://walkinginthoughts.blogg.se

#125 - Anja

Men gud så gott, måste pröva kladdpepparkakan!

#126 - kerstin

Alla ser lika goda ut.Tack för tipps ska göra en av dem till min sons dag den 18/12.trevlig blogg du har kram

#127 - MaRiiaaa

åh det ser otroligt gott ut :0 !

detta kommer verkligen överraska föräldrarna ^^ !

#128 - sdfsdf

wholeheartedly love stereo microscope, all the love you love you will be secondary to under one day if you really love a person, that heart must be betrayed his own, that moment, you will feel it in mind all the time is not that the person, while he already does not exist. So when you love

#129 - ugg boots sienna

Vilka smarriga kladdkakor !



Här har vi bakat en Pecannötspaj. Supergod!! :-)



/ Jenny

#130 - EVA

Jag bakade saffranskladdkakan och gjorde glöggrädde till. Mkt gott, men smakade inte så mkt kladdkaka, (för en chokladälskare som jag) men dock adventkaka i kladdigare form =) Men den var god och uppskattades. Roligt med lite nya recept. Min kisse tyckte om glöggrädden & ville ha mer hela tiden. Men, man får vara försiktig med sånt så hon inte fick ont i magen. Bra sida! Tack för recepten.

#131 - Malin

Vad gott allt verkar, ska helt klart prova på de här recepten nu till jul :D

#132 - Lisen

Jag bakade båda i helgen. Pepparkaksvarianten blev jättesmarrig, men precis som Natalie skrev tidigare fick jag nästan dubbla tiden, och öka värmen.

Saffranskladdkakan kunde däremot ha stått inne en minut mindre än i receptet. Om jag skulle göra den igen skulle jag dock öka chokladmängden, den smakade inte choklad alls.

Nästa sak blir att prova cookiebrownies...

#133 - AJ

Ser ju jättemumsigt ut! Kanske något man ska pröva?

#134 - HANNA

låter skit smarrigt! :) bara ett måste att testa sen asså.

#135 - hanna

de där ska jag testa! låter underbart gott

#136 - Alex

Såg så gott ut så jag var tvungen att testa en till att börja med. Ska det verkligen vara 9-10 min? Min blev otroligt lös (kanske beror på fatets form) och ändå hade jag den inne i nästan 20 min för att den rörde sig som en Jell-O efter 10 min.

#137 - aktiespartacus

Ser och låter jättegott ut!

#138 - sadf

asdgdsf

#139 - Linda

Mmm...kladdpepparkakan var jättegod! Jag bjöd mina gäster på den idag. Alla tycker den var jätte gott. Den kommer jag att baka fler gånger! Undrar om det funkar att äta den mitt i sommar:).

#140 - Kitchi

Jag bara MÅSTE prova saffranskladdkakan! :D

#141 - Anna

mmmm gott det ser ut :)