bambi

Saffranskakor med choklad
Ett måste i kakburken nu under jul. Ruskigt goda, våra är redan uppätna!



0,5 g saffran
1 msk grädde el smör
3 msk socker
100 g smör
2½ dl vetemjöl

100 g choklad

1. Stöt saffran och halva mängden av sockeret i en mortel och blanda i grädde. Rör resten av sockeret och smör poröst. Blanda i saffranet och vetemjöl och blanda till en smidigt deg. Låt vila ett par timmar i kylen.
2. Sätt ugnen på 200 grader. Rulla degen till en korv och dela den på två. Gör två längder av båda och gör en skåra i mitten av dom där chokladen ska ligga.
3. Lägg dom på ett bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 12 min. Låt svalna. Smält chokladen. Häll den i mitten av längderna. Låt stelna. Skär längderna i sneda bitar.




P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!!
#1 - FruSofie

Mmmm vad gott, får nog testas!

Här ska det bakas imorgon=)

#2 - Ina

Ser ursmaskiga ut och jag älskar saffran, dessa måste jag prova!! Tack för tipset!!

Kram Ina

#3 - Anonym

åhhh... alltså, du har min smak när det gäller bak & mat..... älskar när det kommer nya recept <3 :)

#4 - Martina

Usch nej, saffran ska bara vara i maten tycker jag. Jag gillar inte ens lussekatter.

Men svärmors persiska rätter med saffran och hennes saffransris, det är grejer det.

#5 - Linda - ndaiL

Låter otroligt gott!

#6 - Lilou

Måste testas! :)

#7 - Malin

Det måste vi testa!!

#8 - Alabama

Blir man inte fett tjock av de där?

#9 - Annica

ojoj de ska jag prova!!! Älskar saffran o choklad så kombinationen kan ju inte bli bättre :)

#10 - niki

Mmm, gott!

#11 - MANDYS-GRAVID BF 24/2

åh gud vad gott det såg ut =9

#12 - Jenny o Jon

Nu har vi bakat och ätit några - inte alla än - av dessa godingar! Verkligen mumsiga.

(Hoppas att det går bra att vi länkar till receptet hos dig, hör av dig annars.)

#13 - Helena

Åh, det där lät riktigt gott! Värt att testa kanske? :) Sen måste jag passa på att säga att du har en riktigt mysig blogg!

#14 - Tina

Åhh vad mumsigt!! Söt blogg. Kramis

#15 - Purple

Ser mycket gott ut! Måste jag testa!

#16 - Petra

håller på att baka detta nu!! Hoppas att det är gott nu också! :P

#17 - Sophie

Det blir eftermiddagens bak! Skall springa och köpa lite mer choklad nu bara ( den andra försvann igår ;)

#18 - Olle 22

Hej, jag hittade till din blogg när jag googlade efter goda recept på juliga kakor. Jag ska baka efter ditt recept idag! =)

#19 - Olle 22

Hur många kakor ska det bli ungefär? Jag gör inte detta så ofta så jag vet inte riktigt vad som är rimligt eller ej.

Nu sticker jag och köper saffran!

#20 - BAMBI

Olle Det blir nog 30-40 stycken, beroende på hur stora man gör :)

#21 - Olle 22

Ja, dom blev inte riktigt lika fina som dina hehe, men förhoppningsvis kommer smaken uppskattas av familjen. Tack och bock!