bambi

Äppelkaka med knäckigt täcke
Äppelkaka hör verkligen till hösten med skördefest och allt! Så därför tänkte jag bjuda er på mitt absoluta favoritrecept på äppelkaka, när man väl har gjort denna så vill man inte göra någon annan äppelkaka! Det blir som en knäckigt, nästan lite knaprigt täcke ovanpå äpplena! Sueprgott!

När jag berättade för sambon att jag och min mamma hade gjort denna medans han var borta så blev han lite sur... men vi har sparat lite åt honom  :)



2 ½ dl vetemjöl
2 ½ dl socker
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
1 ägg
100 g smör
6 äpplen

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en form.
2. Smält smöret och låt det svalna. Blanda ihop mjöl, socker, salt och bakpulver.
3. Blanda därefter i ett uppvispat ägg och det smälta smöret.
4. Skala och kärna ur äpplena, skär dom i klyftor och lägg i formen.
5. Bred eller smula över smeten ovanpå äppelklyftorna.
6. Grädda i ugnen i 40 minuter. Serveras varm med vaniljsås eller glass!


P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!!
#1 - towis

åh vad smarrigt det såg ut!

#2 - Jenny

Ooh yum yum, nu får du sluta baka sådan underbara saker som man själv bara mååååste testa. Har inte hunnit med cookiebrowniesen ännu jö ;D

#3 - Nita

Hej hej! Nu har du en ny besökare och jag lär besöka din blogg dagligen :-) ska faktist prova ditt reccept hoppas att det smakar lika gott som det ser ut :) ha en bra dag! Kram

#4 - Charlotte

Precis vad jag behövde ett gott recept på äppelkaka!

Jag ska genast testa ikväll.

Ha en trevlig kväll.

Kram

#5 - Sara

Låter smarrigt! Hur många personer beräknar du att kakan räcker till? Ska bjuda grannarna på fika i em och tänkte testa detta receptet.

Tack på förhand!

#6 - F

Jag tycker att det är jätteroligt att läsa alla recept du testar, men det är väl inte dina egna recept? Bara undrar eftersom jag vet att just detta recept kommer från Allt om Mat för ett antal år sedan. Det är jättegott och bör spridas men jag tycker själv att det borde stå var du hittat recepten om du nu inte själv har knåpat ihop dem.



Ha det gott!

#7 - Marie

Supergod! Testat den idag :-)

#8 - ♥ ♥ ♥ BAMBI - ska gifta sig i Thailand!!! ♥ ♥ ♥

F Just detta recept fick jag av min syster som hade fått den på en konferens, så jag hade ingen aning om att den komifrån Allt om Mat!