bambi

Att säga det man tror att folk vill höra

Igår på tåget så satte sig en ung mamma i närheten av oss. Hon hade en son som var straxt över ett år och var gravid med nästa så hon blev lite nyfiken på oss när hon såg att Zack och Leah hade ungefär samma ålderskillnad som hennes barn kommer att ha.

Hon berättade att hon hoppades jättemycket att hon också skulle få en flicka. Hon pratade och gullade en massa med Leah. Leah som är väldigt social av sig ler alltid en massa när folk pratar med henne. Den unga mamman sa då:

- Små prinsessor ska le mycket!

Ja... jag visste inte vad jag skulle säga. Så jag sa väl inte så mycket utan log bara. Jag berättade detta för sambon när jag kom hem och han sa att hon sa nog bara det för att hon trodde att du ville höra det. Ja, kanske var det.

 

Vi säger ju ofta saker som vi tror att folk vill höra. När en kompis provar ett nytt klädesplagg och frågar "Ser jag bra ut i den här?" så scannar vi ofta av... verkar han/hon tycka om plagget (det hörs ju ofta på sättet kompisen ställer frågan) och så svarar vi därefter.

Men jag hoppas verkligen inte att jag skickar ut signaler om att jag vill att min dotter ska vara en liten prinsessa!

När vi är inne på ämnet, så hittade jag denna bok igår inne på en bokhandel:



Är det bara tjejer som gillar dessa maträtter eller är det bara tjejer som kan göra dom? Eller är det kanske bara en massa rosa mat...? Varför är denna kokbok "för tjejer"? Jag fattar faktiskt inte...?

#1 - Emmelie

Men snälla hon ,menade väl bara väl eller?

Verkar nästan som om du tar illa vid dig när du får höra något som säkert bara är väl menat..



O tjej kokbok.. tjaa jag vet inte

#2 - ♥anna♥

Håller med Emmelie, hon ville säkert bara vara trevlig. Förstår inte varför du hakar upp dig på sånt. Leah måste väl också få "le som en prinsessa" likaväl som nåt annat. Eller...



#3 - SOFÄ

Jag förstår precis hur du menar, jag skulle nog reagerat likadant. Det är ju jätteintressant det där. Eftersom du skriver att du log till svar så förstod du ju att hon menade väl (pik till övre kommentator), det är ju bara ett intressant påstående! "Små prinsessor ska le mycket".. Hmm.. Mycket intressant!

#4 - Celia

Jag förstår inte varför du reagera så mycket på det, så brukar väl folk säga till små flickor. Och ja, det kanske är lite konstigt..men det är sånt man får höra :/



Däremot Kokbok för tjejer var ju lite knas :SDock aldrig sett en kokbok för killar, hm...

#5 - ♥ ♥ ♥ BAMBI - ska gifta sig i Thailand!!! ♥ ♥ ♥

Emmelie Klart att hon menade väl, eftersom hon antagligen bara sa det hon trodde att jag ville höra (det är ju det inlägget handlar om). Men frågan är varför folk tror att man vill att ens dotter ska vara en liten prinsessa?

#6 - Christine

En sak som jag undrat länge är om du någongång säger ifrån när folk agerar på detta sätt? Du tar upp frågan gång på gång och som jag förstår det är det sällan du säger ifrån och berättar vad du står för när det gäller genusfrågan. Tror inte du att andra människor (även främlingar) börjar tänka kring ämnet om du nu i t.ex. denna sitaution skulle ifrågasätta utlåtandet om att prinsessor alltid ska le?

#7 - Marie

För att hon är en tjej! Hur du än gör så kan du aldrig få henne att bli en prins (såvida hon inte byter kön eller klär ut sig)!!!



Hade hon varit en pojke kanske damen sagt något som man brukar säga om prinsar...



Varför inte låta barn få vara just pojkar eller flickor?!? Vi är olika av en anledning, det är naturens lag som gäller hur vi än försöker ändra på den.



En annan fråga: Jag har förstått att du vill klä barnen neutralt. Men om jag inte vetat att Zack är en pojke hade jag gissat på flicka. Vill du att främmande ska känna sig osäkra eller ta honom för "vilket som"? Själv klär jag gärna mina barn i rosa, lila mm men jag vill att det ska synas att de är pojkar. Jag hade tyckt det skulle vara lite "skämmigt" för barnen, i alla fall när de är som min 4,5 åring, om någon blev tveksam. Hoppas du inte tar illa upp men jag vill gärna veta hur du tänker.



Jag anser att vi ska behålla våra "två kön" men självfallet jobba för att män och kvinnor ska behandlas lika vid exvis jobbsökning.

#8 - Johanna

jag förstår dig fullt ut...

Jag gillar inte etiketten prinsessa. Dock vill jag inte behöva klä min 4 månaders dotter "killigt" för att undvika det.

men jag kan bli irriterad om hon har klänningar som jag tycker om själv att ha lika mycket som jag gillar när jag har ett par snygga byxor.

Jag ogillar bara etiketten "prinsessa"

Det blir som om det är det "högsta" man kan uppnå. Det ör liksom högst upp på stegen, vara prinsessig.

Jag vill att min dotter skall vara individen Alva, inte prinsessan Alva oavsett vad hon har på sig.

Har Alva jeansliknande byxor på sig så tror människor ofta att hon är en tjej. Ganska lustigt.

Måste jag bara klä henne tufft för att hon inte skall bli prinsessig och välja bort kkläder som faller i den kategorin?



Tycker det är helt galet att det finns en kokbok för tjejer, jag är uppväxt med en mamma som kan laga vardagsmat thats it, medan min pappa älskar att stå i köket, laga goda middagsrecept, bakverk, tårtor m.m. Hmm kanske skall köpa den där kokboken till honom i julklapp :-)



Dock har jag samma fråga som Christine utan att låta nedlåtande, för jag funderar själv på hur jag skall bemöta sådana kommentarer. vill ju inte vara otrevlig, och har ej heller ett behov att sätta dem på plats. Men gärna väcka deras tanke runt detta.

#9 - Johanna

menar att människor tror att hon är en kille förstås om hon har jeans.

Sen kan jag tillägga till mitt långa inlägg (sorry) att jag ogillar etiketten prins lika mycket.

För mig är dessa ord människor som är till för att visas upp, se söta och milda ut utan att göra ngt väsen för sig, för en tjej i "prinsessig" klänning som inte sitter och pysslar och ler hela dagarna upplevs ju som besvärlig.

#10 - Jossan

jag som oftast brukar tycka att du överdriver lite i genusfrågorna, håller helt med dig den här gången! Jag skulle bli irriterad om någon kallade mitt barn för prinsessa (eller prins också för den delen). Även om jag gillar rosa "tjejiga" kläder så haaatar jag att folk ska hålla på och tjata om prinsessor och prinsar, det är så fånigt!! och det stoppar verkligen ÄNNU mer in barnen i könsroller än vad man gör annars. Usch, man blir upprörd av att tänka på det.

#11 - Tess

Jag förstår vad du menar. Jag är riktigt glad att det min son oftast kallas för är "näpen" :-)

#12 - Ejkej

Om det är något jag totalt avskyr så är det epitetet "prins" eller "prinsessa". Jag håller med vissa av föregående talare om att man inte kan sudda ut könstillhörighet, men däremot tycker jag som du att det är viktigt att alla barn får ta del av alla egenskaper. Att då kalla dem för prins eller prinsessa är verkligen att sätta in dom i ett könsstereotypiskt fack.



Att tjejen sedan sjkälvklart menade väl det förstod ju du också, och det kanske var därför du inte tog upp det. Jag har nog låtit rätt snäsig ibland på affärer när jag får frågan om presenten ska vara till en tjej eller kille(rosa eller blått presentpapper) eller fått förslaget om att det finns ju en tamburin för pojkar också(en blå och grön, den jag hade valt var en rosa och grön). Säkert förslag i all välmening, men ibland blir man lite bitsk. ;)

#13 - tobys.se - En släng av ADHD och hjärnsläpp

Jag förstår vad du menar med din text.



Så himla bra skrivet... Då kommer vi in på det där med genus kan man säga??? (Har läst lite om det, vet dock inte mycket.)

#14 - MamaM

jag tycker det är nåt jättefint att säga till en flicka att hon är en prinsessa. och då inte i rosa tylldrömmar-världen bara, utan en prinsessa kan vara grym på matte, vara en riktig tomboy eller älska barbie, vad hon vill! En prinsessa kan hon likväl vara! för mig är det en komplimang, och din dotter är säkert en prinsessa i mina ögon också ;)

#15 - Sara

Tyckte nog mer det verkade som att hon bara ville vara vänlig. Gillar själv inte orden prins och prinsessa, det låter så larvigt. Men varför skulle hon få för dig att d ville höra det? Snarare kanske att din dotter ville höra det i så fall..



Störde mig mer på kokboken i så fall, inte just att den var för tjejer utan för att det stod "Gott, LÄTT och läckert"... Varför måste tjejer äta LÄTT mat? Dät har vi ett värre störningsmoment tycker jag...

#16 - Jenny

Angående det med att en kompis frågar om kläderna ser bra ut. Jag säger alltid vad jag tycker och tänker med tillägger alltid; Men gillar du det så ska du ju köpa det...

För alla har olika smak. Jag skulle bli förbannad på en kompis om jag provade något som enligt henne såg förjävligt ut och som framhävde något dåligt på min kropp... Men det är jag. Jag är en ärlig person av mig.



Sen när det gäller det där med den där mamman. Jag tror inte hon menade något illa. Men det låter som att hon kan ha en tendens av att "fjanta" runt med barn vilket man itne får göra för mycket. Viktigt att vara mjuk mot dem. men får ju inte bli löjligt...

#17 - yokku

Lol.

#18 - Anna

Jätteintressant diskussion. Läser till lärare och genus återkommer ständigt i kurserna. Ett intressant kapitel i boken "Allt blir en vara : barn, kultur och konsumtion" (Anne Banér, 09) är "Den rosa overallen". Ett par föräldrar får berätta hur de tänker kring sina barn och deras kläder bl a..

Själv vill jag inte ha en massa rosa och puttinuttigt om jag får en dotter, men jag har inga barn än så man vet aldrig...

#19 - Sabine

Alltså... det där känns lite som en överdriven reaktion. Grejen är väl att man i princip alltid kallat flickebarn för prinsessor? Det handlar väl extremt lite om vad du vill att din dotter ska vara, och snarare om ett traditionellt sätt att tala med små flickor.

#20 - Emelie

Förstår precis vad du stör dig på! Tyvärr kommer det nog automatiskt. Skulle mycket väl kunna kalla en liten tjej för prinsessa själv (fast mest för att jag tror att föräldrarna vill höra det) det är något man blivit drillad i genom livet för att man hört så många andra säga det. Likväl skulle jag nog störa mig på om folk sa det till min dotter (om jag hade någon) i alla fall om hon var tillräckligt stor för att själv förstå vad de sa.



Stå på dig! Vi behöver sånna som vågar bryta normerna!

#21 - jessica

jag kallar alltid mina tjejor för "sessan" vad är problemet??

Inte för att jag vill dom ska va prinsessor utan mer för att det kommer naturligt när dom är tjejer. min son hade jag säkert kallat "gulle prinsen"

#22 - Nina, mamma till Hugo, Max & Vincent

Jag har 3 söner som jag ibland kallar mina prinsar. Förstår inte varför man inte ska göra så..

Hade jag fått en dotter hade jag gärna satt på henne rosa söta prinsesskläder, men inte jämt och jag skulle inte låta henne växa upp på det sättet..

#23 - Mari

Jag förstår, och jag tror att i många fall så säger man saker som man tror andra vill höra. Detta händer i alla möjliga situavationer....



Kram

#24 - MaryCaroline

Haha, ja herregud. Jag tror folk säger så för att de tror att själva barnen vill höra det. I annat fall är det för att framstå som trevlig och ha god hand med barn eller nåt. Men varför ska man göra sig till så? Jag har inga barn, så jag kan kanske egentligen inte säga så mycket. Men jag vill inte att mina barn ska bli kallade prins eller prinsessa bara för att de förväntas vilja höra det. De ska bli uppskattade för vilka de är, inte för att de är flicka eller pojke eller för att de går runt och ser söta ut. Och ska de nödvändigtvis kallas prinsar och prinsessor ska de inte kallas det av främmande människor ,det är något som är för de närmaste att kalla dem.

#25 - gina

Jag förstår inte vf man ska reagera på det sättet alla tjejer vill vara prinsessor i den åldern , och själv klart vill dem höra det oxå jag själv har 2 tjejer som jag kallar för mina sessor och min äldsta dotter hon älskar när jag kallar henne för det, sen tycker jag oxå att barn får väl bestämma själva det låter som att du bestämmer över henne inget illa menad men hon kanske vill bli kallad för prinsessa...

Sen så när dom blir stora så kommer dom själva att inte vilja bli kallad för sessor ...



#26 - Sandra

det kanske var en blanding från hennes sida? :P att hon själv kände så och tog för givet att du gjorde det också? jag hade personligen nog sagt ngt liknande för jag älskar små prinsessor och allt som är pussinuttigt (även om jag vet att det är fel att göra så utefter kön :P) och då hade jag utgått efter att mamman hade varit likadan även om jag vet att många mammor idag inte är sådana - men det är en risk man får ta ;)

#27 - Bella

förstår din reaktion!

#28 - Maria

tror inte det är något du ska ta åt dig.

med boken? hmm, "kvinnor ska ju kunna laga mat" så då borde den vara enkel.

eller så är den för sådana som mig som inte gillar att laga mat och vill göra det lätt :P

#29 - Katrin

Jag förstår inte alls varför du tog så illa upp?

Det var ju jättegulligt av henne att kalla din dotter för prinsessa, jag skulle ta det som en fin komplimang! Min son har både kallats prins och prinsessa, för att han hade långt hår förrut antar jag? Och jag blir lika glad varje gång någon berömmer honom, oavsett vad det är för "kön" på berömmelsen.

Det känns nästan som hon ska "skämmas" för att hon är tjej? Eller har jag missuppfattat helt?

Vi är ju två olika kön, varför förneka det?

Jag är iaf tjej och väldig stolt över det!

#30 - Anna

Vad är det för fel om du vill ha en liten prinsessa? Vänta bara... Vid en ålder av 14 vill de iaf inte vara din prinsessa. Det ligger ett monster i vila ;) Njut av prinsen och prinsessan medan du kan. Var dottern glad och dessutom söt, är det väl självklart att hon var en prinsessa för denna mamma också. Tvivlar starkt på att hon sagt något liknande om inte tyckt det... Avscannad eller inte :)

#31 - Saralingon

Gillar ditt inlägg! Själv går jag ofta och funderar över sådana här frågor - har pluggar genus, så jag är väl lite indoktrinerad också;) Jag har också bloggat om den där boken nån gång. Så himla stört... Och inte finns det nån motsvarighet för killar heller. Men just det, de SKA ju inte baka...! Till saken hör att min sambos två små brorsöner skulle älska den där boken. De tycker att rosa rockar!!

#32 - Bam

Så skulle jag bara säga till en liten knott som just då leker prinsessa. Om ens då.



Skulle nog aldrig kunnat hålla tyst i en sådan sits.

#33 - June

Förstår inte riktigt de kommentarer som tycker att du överreagerar. Men de har väl kanske aldrig reflekterat över könsroller någonsin. Det är synd om tjejen sade det för att "vara snäll" för det visar att det finns en grundtanke i folks huvuden som är svår att tvätta bort. Jag vill inte att mina eventuella framtida döttrar ska ses som några jävla prinsessor, av någon. Men det är väl svårt att undvika när folk inte reflekterar över saker och ting.



Och kokboken ... Tja, ett sätt att försöka få en tydlig målgrupp och på så sätt sälja mer. En mormor som ska köpa en kokbok till sitt barnbarn kan tänka "spot on!" (inte för att jag tror att mormödrar tänker så, men ändå), så fort hon ser den. För det var väl det hon letade efter, en kokbok – till en tjej. Patetiskt.

#34 - zandra

jag stör mig också på att tjejer alltid ska vara prinsessor och sitta stilla och tyst och killar ska vara dom som är bråkig och springa runt och låta.



kul att du tar upp ämnet =)

#35 - Emma

Jag förstår helt och hållet din reaktion. Jag är likadan. Även om de menar väl så vill jag inte att min dotter ska hamna i ett "fack". Detta ska du vara. Har en söt liten berättelse som en jobbarkompis berättade. Hennes dotter är blond och har stora stora lockar, hon är typ 2-3år. En tant hade sagt typ "Men vilken söt liten prinsessa" till svar fick hon "jag är inte en PRINSESSA, jag är ett KAKMONSTER". hahaha! Det är inte bara att man inte vill att dom ska bli kallade prinsessor. Man får se till vad en prinsessa är i tex berättelser,. Alltså en person som inte gör nåt annat än sitter still och har fint hår och klänning. Kanske att de eventuellt skriker lite om de blir jagade av nån ond drake. Självklart kan man se det som att personer bara "menar väl" och det är väl fint(på tal om att säga sånt folk vill höra). Men sen kan man även se det som så; Om vi inte säger nåt om sånt här, om vi bara "spelar med" så kommer aldrig tjejer bli något annat än små och söta... Självklart behöver man ju inte va otrevlig. Men kan barnet tex prata kan man ju fråga. "Är du en prinsessa? Nej, vad va det du ville bli nu igen...?"Men det är ju bara min åsikt.

#36 - Angelica

Förstår precis vad du menar med inlägget. Själv fick min dotter höra på sin 1-årsdag att hon inte är en riktig tjej om hon inte äger en rosa my little pony med tillhörande prinsessryttare. (Det var personen som gav henne detta i födelsedagspresent som sa det till henne). Men de som slänger ur sig såna saker menar nog bara väl och tänker nog inte själva på vad de egentligen säger. Hon får gärna leka med rosa ponnyhästar och prinsessor, men då ska hon göra det för att hon själv vill och inte för att någon har sagt att man måste det när man har en snippa mellan benen.

#37 - Lina

Förstår dina tankegångar.

Håller däremot inte med dem som säger att man per automatik kallar flickor prinsessor.

Jag kallar aldrig barn för prins och prinsessa, det ligger bara helt fel i munnen. Som om jag skulle kalla min pappa kungen haha.

#38 - Louise

ÅH jag hatar feminister.

Om du hade hittat en kokbok för män hade du väl blivit stött och undrat om inte tjejer fick laga de recepten?

Mogna för fan.

#39 - Martina

Haha, att folk inte kan förstå din reaktion - det kan inte jag fatta. Jag hade tolkat det som att denna mamma kanske tycker pojkar skall spela fotboll o bära blått och tjejer skall vara "små prinsessor". De är gammalt och tråkigt att tänka så. Min dotter är väldigt blyg och ler tyvärr inte så mycket när de är nya människor i närheten. Men hon är ljuvlig endå, för hon är ju mammas & pappas lilla mirakel. Sonen däremot skiner som en sol om något säger hej, är han min lilla prinsessa då?



haha, nej jag förstår dig. Ungefär som när vi flyttade in i vår nuvarande lägenhet och fick en visning utav fastighetsägaren - Ett kök, mycket skåp och utrymme! Det gillar väl fröken? (ursäkta?!) eller när vi kommer till walkinclosetèn - Här kan ju du ha alla dina kläder! samtidigt som han ler och ser mot mig..



HELLO WORLD, en del människor tänker inte alls innan de talar.

Ha de gott!

mvh Martina + 3

#40 - My

Alltså shit.. folk vill ju bara vara trevliga. Sluta överanalysera allt. Det är inte som att ni någonsin kommer träffa personen igen. Bara tacka artigt och gå vidare..

#41 - Hanna

Det där med att kalla ens eller andras barn prinsar eller prinsessor, är inte min grej alls. Bara mest löjligt. Även säga HUR ett barn ska bete sig, alla är olika (som att små tjejer alltid ska le - för mig känns det fel att säga så). Detta gäller ju även för oss vuxna.



Givetvis köper jag tjejkläder till min tös, fast nu är hon så pass stor att hon kan välja själv. Sen känner jag henne rätt väl nu, att jag vet vad hon oftast vill ha för sorts kläder. Det är allt från rosa till svart, då det gäller färgerna. Det kan vara någon klänning iblabd, fast det är faktiskt sällan.



För mig är det viktigare att behandla alla lika, vare sig om man är kille eller tjej.

#42 - Lookgreat

gullig blogg du har :)

#43 - Hémorroïdes

Men usch, hur ska tjejer laga mat tycker de?

#44 - Hémorroïdes

Men usch, hur ska tjejer laga mat tycker de?

#45 - rebe

Det är en vanlig uppfattning att kön ska höra ihop med samhällets bestämning av genus (könet flicka ska ha genuset flickigt), så jag antar att du får en hel del såna kommentarer - det är så inpräntat i allas tankesätt. Men eftersom du reagerar på det så - säg emot. Flickor är inte detsamma som Rosa och Försiktig utan det finns så himla mycket potential som undertrycks pga våra könsindelningar. Reagera och agera:)

#46 - Junitjej

Det var väl snällt sagt?!

#47 - josse

jag håller med dig! varför ska tjejer alltid prackas på att vara prinsessor? det var bra att du inte spelade och sa att hon var en prinsessa, tycker jag. och den där kokboken är ju bara sjukt ojämställd. ska inte killar få laga de maträtterna eller? vårt samhälle är så knäppt ibland.

#48 - Ida we

Nej , vad... dumt. Men boken, fattar verkligen inte heller. Liksom va??

#49 - kerstin

Jag sa en gång till en 5 åring Du är min Prins du.Då svarade han Nej med din Kung....ler

Finns kokbok för killar med

Kram ha en underbar kväll

#50 - Becca

Förstår inte häller vad du reagera på. Hon menade väl och vilka småflickor blir inte glada av att kallas prinsessor? Det är väl jättekul att folk är sådär trevliga emellanåt!

#51 - Sabine

Tycker det är fascinerande med alla som kommenterat som nästan blir upprörda över att inte alla håller med ursprungsinlägget. Jag tycker att könsdiskriminering är en jätteviktig fråga, men tror knappast att det är på nivån "min 5-åring ska se så könlös ut som möjligt" man ska ta det. Att folk idag skäms över att deras barn är flickor som vill leka med barbiedockor såpass mycket att de gör allt i världen för att göra barnen "oflickiga" gör ju snarare raka motsatsen; talar om att det är dåligt att vara kvinnlig. Jag vill då inte att mina barn ska växa upp i en miljö där kvinnlighet är något dåligt. Känns lite Kina-style över det hela.

Tycker det är rentav läskigt att folk vill göra sina barn till könlösa individer. Det finns vesäntliga skillnader mellan män och kvinnor, och jag tror skillnaden sitter jävligt lite i huruvida man klär sitt flickebarn i klänning eller jeans och desto mer i hur vi uppfostrar dem att känna gentemot könen. Lär vi barnen att flickor och pojkar är lika bra, då kommer de att leva efter det. Idag lär vi dem att det är för stereotypt om killar leker med bilar och tjejer leker med dockor, så vi gör könen till något fult.

Helt absurt i min värld.

#52 - Camilla, En mammas dagbok e:*¨¨*:

Jag tycker personligen att hela genus-diskussionen är så uttjatad och alla skall vända och vrida på det. Och om man nu är en mamma som faktiskt tycker att en prinsessa skall le och ha rosa små kläder på sig så är väl det helt ok.



Alla har olika bakgrunder och värdefaktorer.



Tycker kanske att du drar på för stora cylindrar för att hon sa den meningen, själv hade jag nog inte ens tänkt på de tankebanor du gjort... men men, som sagt all är vi olika!



KRAMIS

#53 - Fluff

Alla ni som tycker att hon överreagerar, att det bara vara snällt osv; Vad ÄR en prinsessa?

En prinsessa är en liten, späd kvinna i rosa långklänningar och tiaror som sitter och väntar på att bli räddade. De sjunger, de kammar håret, de dansar. Typ. Prinsarna är modiga, dödar drakar, räddar prinsessorna. När man reagerar på att ens dotter blir kallad prinsessa är det för att man inte vill lägga sin dotter i prinsessfacket (att hon inte ska trippa omkring i klackskor och rosa klännigar och vara en prinsessa utan att hon ska vara en individ som leker, som springer och som klättrar i träd. Nu säger jag inte att flickor med prinsessklänningar inte gör sånt, men det är väl normen, att prinsessor inte SKA göra så).

Man KAN se det som en gullig sak att säga också. Att man har en söt liten tjej. Men "Små prinsessor ska le mycket" säger ju att prinsessor ska sitta och vara söta och le och bli räddade av prinsar.



Jag har en 2,5-årig lillasyster, skulle aldrg i livet få för mig att kalla henne prinsessan. För mig ÄR hon inte ens prinsessa. Hon är min alldeles underbara lillasyster som jag älskar över allt annat, som leker med dockor, älskar traktorer och brygger låtsaskaffe. Hon är ingen flickig tjej, och ingen pojkflicka. Hon är en individ.



(ursäktar att det blev så långt haha. got carried away).

#54 - Fluff

Vill bara tillägga att det måste vara okej åt båda hållen. Jag har inga problem med att ANDRA väljer att kalla sina barn prinsessor eller vilja att de ska ses som prinsessor - men då måste ANDRA tycka att det är okej att andra blir tankfulla över prinsess-etiketten och inte vilja ha den.



Det måste gå åt båda hållen.

#55 - June

Sv: Haha, vi får bilda klubb :P Ja, precis. Man får allting serverat med en sån kokbok och behöver inte alls fundera över vad personen ska ha för sorts kokbok, hur tjock den ska vara, vilken sorts mat det ska vara. Urk!

#56 - Emelie

Hon menade säkert bara väl, inget du ska bli rörd över. Du kanske reagerar på könsrollerna, att tjejer ska le & vara glada, och killar lite bråkiga?

#57 - Emelie

OH - älska att du skriver detta inlägget! Jag är så fruktansvärt intresserad av genusperspektiv och varför man behandlar tjejer och killar olika. Hade det varit en kille, hade hon antagligen sagt något i stil med "Små händiga grabbar ska vara starka" om han lyft något eller liknande. Jag håller med dig till punkt och pricka. Varför säger man så? Varför ska man behandla tjejer och killar så lika när dom så små(eller större, för den delen)? Det är ju det som sätter grunden på hur vi kommer att se på varandra senare.

Och grejen med tjejkokböcker eller böcker som "Bygg om hemma - för tjejer" är bara idiotiskt! Jag förstår inte grejen? Som om vi skulle vara små idioter som sprang omkring och inte visste hur man ska måla en vägg om vi inte får instruktioner för småbarn? Givetvis behöver kanske vissa sådana böcker - men det gäller ju SÅKLART även killar!!!!!!!!!!!!



OH - jag blir så arg på könsdiskriminering(eller annan diskriminering för den delen)! Jag tror säkert bara hon du mötte ville väl, men det är fortfarande inte okej. Samhället behöver en förändring nu! Gah!

#58 - Cicki

Slappna av, man kan inte irra upp sig på allt här i världen då skulle den inte gå runt. Jag tycker det var gulligt sagt av mamman väldigt ovanligt att vi osociala svenskar är så trevliga mot främlingar. Visst är det kanske lite genus att kalla henne prinsessa, men sen kan man ju också tänka; varför inte kalla henne för en leende prinsessa? Om nu flickor inte ska stoppas i fack är det väl lika mycket att stoppas i fack ifall man inte kallar dem för en prinsessa.

#59 - Jasmine

Klok tankeställare du delar med dig av. ;)

Kram

#60 - Viola

Nu har jag bara varit mamma till en flicka i tre veckor men man märker ju redan att kommentarerna man får kring sin nyfödda skiljer sig en del från när sonen var nyfödd. Men även om jag kan reta mig på en del brukar jag också tänka så att de säger antagligen så för att det är så "man brukar säga" och att det antagligen inte tänkt igenom det något vidare.

#61 - Minna

Jag har sett nåt värre än en kokbok för tjejer. Det var en gravidbok för män. Inte så att männan blir gravida utan det var skrivet utifrån en mans perspektiv typ att "nu är barnet i magen stor som en 33cl ölburk" istället för tex en mango som det står i alla andra gravidböcker.

#62 - Josefine

Jag tycker det är lite konstigt att säga "prinsessa"/"prins" till barn, som faktiskt inte är det. Jag hör aldrig någon säga: Små söta advokater ska le så!

Jag är lite emot det här med könsfack, fast egentligen är det ju inte så folk menar när de uttalar sig på detta sätt, även om det låter lite dumt. Något jag däremot inte klarar av är när folk inte lär sina barn att människor får ha på sig precis vad de vill, hålla på med precis vilken fritidsaktivitet de vill, utan att för den delen vara "flickor" med snopp mellan benen om de råkar gilla balett eller rosa kläder, eller att de är "pojkar" utan snopp om de gillar fotboll och blått. Hörde nyligen en femåring som sa att "han är en tjej, för han har en rosa tröja" och pappan höll med. Men det tyder kanske mest på bristande intelligens?

#63 - sofie

Visst kan man bli lite paff men det är ingen ide att hänga upp sig på vad andra tycker eller säger å sånna böcker finns det mycket av.. många regler finns det att bryta ;) ta hand om er!

#64 - Sabine

Fast du överdriver ju, att kalla en 5 månader gammal flicka för princessa är inte att begränsa nån, det är att säga nåt gulligt till ett barn. Jag tror att alla är väldigt medvetna om att ditt barn de facto inte är någon princessa eftersom såvitt vi vet inte har kungligt blod alls.

Alltså är det bara larvigt.

#65 - Anna Kaagaard Kristensen

Det här inlägget hade jag missat helt :P



Alla ni som tycker att man är överkänslig om man inte blir glad över att främmande människor kallar ens barn för prinsar och prinsessor, begriper ni inte att alla inte tycker likadant som er? Vad skulle ni tycka om en förälder som var genusmedveten skulle, i all välmening, skulle börja försöka påverka era barn på tåget, i affären eller vid busshållplatsen, är det också ok?



Det är efterblivna och helt främmande föräldrar som har varit taskiga nog att säga till min son att han har tjejgrejer på sig, typ "nej men du ska väl inte ha halsband, det är ju för tjejer" så att han har blivit skitledsen, de menade inte heller något illa, de ville bara skämtretas lite, på bekostnad av ett litet barns självkänsla och glädje. Det är inte rätt att slänga sina värderingar på andra människor eller barn.

#66 - Sabine

Japp, för att kalla ett flickebarn för princessa kommer garanterat att göra henne mentalt efterbliven eftersom hon kommer tro att hon är en princessa? Inte kan vara något annat än en princessa? VA?!

1. Jag tycker åtminstone att båda Sveriges princessor inte är dumma i huvudet. Det är en titel, inget mer.



Det är ju för din uppgift att ge ditt barn ett självförtroende, DET är betydligt viktigare än vad man kallar barnet eller vad man sätter på det för kläder. Tramsigt.

#67 - josse

Vissa har skrivit det här med olika fack, och att det är lika mycket att sätta flickor i ett fack att de inte ska vara "kvinnliga" som att sätta dom i ett fack där de ska vara "kvinnliga". Först och främst: vem bestämmer vad som är "kvinnligt"? Varför sätts kvinnor nästan alltid in i facket att vara försiktig, söt, snäll, gör inte så mycket väsen av sig, le mycket, inte säga ifrån eller i facket att vara ett sexobjekt? Är det DET som är "kvinnligt"? Och om det är "kvinnligt" att bära rosa, är alla killar som bär den färgen kvinnor då? Och om det är "manligt" att hinka öl och älska traktorer, är alla tjejer som gör detta män då? Ja, i dagens samhälle är det just såhär saker och ting bestäms och det SUGER.

Detta med olika fack: Är det inte bättre om alla tjejer och killar får sättas ned i ett och samma fack som går ut på att alla får vara hur dom vill utan att bli påverkade av dumma könsroller?

Det är ett sjuhelsickes bra fack, enligt mig!

#68 - Anna Kaagaard Kristensen

"Japp, för att kalla ett flickebarn för princessa kommer garanterat att göra henne mentalt efterbliven eftersom hon kommer tro att hon är en princessa? "



Med tanke på att du inte ens kan stava till prinsessa så känns svaret "ja" nära till hands?



Det är knappast våra svenska prinsessor som man brukar syfta till när man kallar ett barn för prinsessa.

#69 - Sabine

Jag ser inte vari problemet ligger att ha en väluppfostrad unge, oavsett vilket kön den har.



Vid närmare eftertanke, skitsamma. Efter att ha läst lite i din blogg inser jag att du tillhör den hjärntvättade skara som måste klä sina barn i grönt för gud förbjude att det skulle synas vilket kön barnen har. För tydligen är det ju extremt hemskt och pinsamt att vi människor faktiskt är uppdelade i två kön.



Jag orkar inte ens diskutera med dig, ha så kul och jag håller tummarna för att dina barn inte blir lika överdrivna som du.

Tack och hej!

#70 - Elin

<b>Sabine:</b>



Är du på riktigt? Vet du överhuvudtaget vad genus innebär? Sätt dig ner och läs en bok för gud skull.

#71 - Beyond Eternity

Jag blir så jävla förbannad när jag läser dem svar här som visar på den enorma okunskap hos alltför många människor om hur könsrolllerna skapar och besfäster det ojämställda samhälle vi lever i... Faktiskt så förbannad att jag blev tvungen att skriva ett inlägg

http://beyondeternity.blogg.se/?tmp=10115638



...och kommentarer som du Sabine har fällt här gör mig fan mörkrädd. Hur vore det om du läste på lite om hur just könsrollerna påverkar oss, där en del av hur de befästs är just attityden mot barn, hur de bemöts och vilka förväntningar de har från alla håll o kanter om hur de ska vara som flicka resp pojke!!

#72 - Syster C - långt ifrån lagom och nästan perfekt...

Håller verkligen med dig, Bambi! Själv blir jag sjukt irriterad när någon kallar dottern för prinsessa. Nu händer det inte så ofta, då de flesta vet om mina tankar om genus. Min egen pappa lär sig dock aldrig, men honom vågar jag skälla på iallafall:-P Är ju lite jobbigare med främlingar, vad säger man då utan att vara otrevlig, liksom?

Nu tror ju de flesta främlingar att dottern är kille eftersom hon inte har helrosa på sig jämt, men ändå.

Och for the record, prins är lika illa...

#73 - Millan

Ja kokboken kändes ju lite intressant..