bambi

Börjar Landet Lagom bli Landet Skryt?
Hejdå Jante, ja, är det inte så? Jantelagen håller på att försvinna och vi känner att vi kan vara stolta och till och med skryta över både det ena och det andra i Facebook-statusen och i bloggar.

Jantelagen kommer från vårt bondesamhälle där vi behövde stödja varandra och hjälpa varandra. Ingen skulle sticka ut. Men nu i och med globaliseringen så reser vi mer och arbetar utomlands. I en nationell affärsmiljö så gynnar inte Jantelagen oss längre. Vi är numera en del av VÄRLDEN inte en del av en liten by.

Vi håller på och självförverkligar oss, vilket gör att vi blir mer individuella och bryr oss mindre om kollektivet och om vad andra tycker att man borde göra och vara. Vi är inte längre trygghetssökande kollektivister, snarare självförverkligande individualister. Beröm och feedback har blivit ett sätt att umgås. Vi börjar bli mer och mer lik USA där andras framgång känns uppmuntrande, där känslan "kan han/hon så kan jag också" är central.

Så fort man får negativa kommentarer i en blogg så skylls det på Jante och avundsjuka. Så än så länge så finns nog spår av Jante kvar. Men nog allt är det på väg att försvinna? Folk tycker inte att det är konstigt när folk bloggar om dyra märkesväskor och skriver ut vad saker och ting kostar. Men har vi kommit så långt så att vi känner "kan han/hon så kan jag"? Tror ni att Jantelagen håller på att tyna bort?
#1 - Mia

Nope tror den kommer leva kvar men kanske inte lika tydligt....

Visst är det så att facebook och bloggar är ett sätt att "hävda" sig...skryta lite eller vad man vill kalla det...men irl? Hur funkar det då....



UNDERBAR BLOGG!!



Kram Mia

#2 - P

haha och jag som precis skrev ett riktigt "skrytinlägg" i min blogg! men man lever nog ut lite där, hade inte gått och skrutit om det i skolan, då håller jag det för mig själv som "fina flickor ska"

#3 - Sofia

Nej det tror jag inte!

Jag har haft såkallade "bloggvänner" i min länklista som tyckte jag var ytlig bara för att jag bloggade om mina Odd Molly kläder (ja det var det hon sa i alla fall, men i själva verket kanske det berodde på något annat).



Ha en fin Onsdag!

#4 - Stina

Känner igen detta ;) blev du inspirerad?? Jantelagen försvinner nu när 80 talisterna kommer ;)

jag blir inspirerad av människor som lyckas med det de tror på!!! Jag blir ju till och med inspirerad av hollywood fruarna!! ;)

jag är uppfostrad att jag kan göra vad jag vill och klara allt! Inte för att det alltid känns så ;) men mina föräldrar har varIt ett bra stöd!!

#5 - Tess

Jag tycker det är skillnad på att vara stolt över något man gjort och att skryta. Något i attityden skiljer... Jag tycker det är superkul när folk är stolta över sig själva och jag försöker uppmuntra det när någon jag känner tycker att "nej, men inte kan jag säga så....vill inte skryta". Skryt är däremot när man genom sitt snack trycker ner andra och säger att man är bättre än dem. Man kan faktiskt vara stolt över det man är bra på samtidigt som man inte får andra att känna sig mindre värda.

#6 - Stina

Bra skrivet Tess

#7 - Eira

Det hoppas jag verkligen! Har aldrig gillat eller förstått mig på jante lagen.

#8 - Felix Vincent

Tycker du ger att ganska ytligt perspektiv av det när du tar handväskor och prislapp som exempel. De som konsumerat mycket och stora summor har alltid stuckit ut - tycker inte det har riktigt med jantelagen att göra.

För pris/pengar bestämmer inte "vem som är bättre", som jante går ut på. Eftersom det materiella är en smakfråga går det inte riktigt att tänkte i jante. Är något bättre/snyggare bara för att det kostar mer?

Här spelar det inte heller någon roll, man får skit om man försöker vara blygsam också. Om man inte är "som alla andra" får man inte bete sig som det.



Jante är också i stor utsträckning en lag som bara gäller barn, innan man hunnit bli cynisk. Skolan är det värsta exemplet. Där man ska sträva efter att ha bra betyg, att vara så bra som möjligt, men absolut inte får visa det. Däremot är det helt okej så fort det kommer till sport, även i skolan. Det är ganska uppenbart att Kalle är sämre än Mikael på löpning, alla kan se att K kom sist och M vann. Att sedan K har MVG i samtliga övriga ämnen och M har IG, det är väldigt hemligt. M kan ju bli ledsen och få dåligt självförtroende.



Internationellt har vi inte heller direkt varit blygsamma med att Sverige är så bra så bra. I ligger och har legat på topp på varenda jämförelse som gjorts de senaste 50 åren, tillsammans med ett par andra länder. Om det blir värre och värre vette tusan men med den informationsspridning vi har nu jämfört med tidigare så är det något alla vet. Vi bor som sagt inte längre i byar, isolerade från övriga världen. Man vet vilka länder som har pengar och inte. Man vet var det är krig o.s.v. Och vet man inte så kan man googla.



Jantelagen har också en baksida som handlar om att man aldrig får tycka synd om sig själv - det finns alltid någon som har det värre. Marginalerna för att leva ut fram- och motgångar är snäv.



"Kan hon/han så kan jag" tycker jag inte heller stämmer riktigt. Jag hävdar bestämt att om man vill så kan man men: det går inte att komma ifrån forskning som inte funnits tidigare. Förutsättningarna att lyckas kan skilja sig fruktansvärt mycket och därigenom också hur mycket ansträngning man behöver lägga ned. Och här kommer vi till avundsjuka. M lär vara rätt förbannad att K har MVG i allt utan minsta ansträngning. Men K lika så att M är snygg och får tjejer som K tror sig att han aldrig kommer att få. - och nu är vi tillbaka till att jante gäller barn. Med livserfarenheten kommer man ifrån föreställningarna och blir realistisk.



Avslutningsvis har vi Facebook. Är det helt plötsligt okej att skryta? Ja, det har det väl varit hela tiden? Men vi har inte kunnat göra det så koncentrerat mot en stor massa tidigare.



Är man inte medveten om att det är skillnader på människor så blir man så illa tvungen att acceptera det förr eller senare. Vad man sedan gör av det man har är upp till var och en. Jantelagen är inte på väg att försvinnar, den har aldrig funnits.

#9 - MaryCaroline

Har faktiskt aldrig riktigt fattat mig på det här med jantelagen. Tycker det är ett "fenomen" att liksom "skylla på" när det passar vissa. Frågar man mig existerar det inte ens någon jantelag och har säkert aldrig heller riktigt gjort det. Trots att folk menar att man inte får skryta och visa upp sig och vara bättre än andra, så är det ju ändå det alla gör, hela tiden, i alla tider. Man ska alltid visa upp det man köpt, hur mycket saker kostat, vart man har rest, vilka betyg man fått, göra saker bättre än andra, trycka ner andra, visa sig bättre och så vidare. Det är som att det är en del av sin egen överlevnad. Sen att folk skyller på avundsjuka är bara bullshit. De vill ha nåt att skylla på så fort folk har åsikter som inte stämmer överens med sina egna. De kan inte acceptera att folk tycker som de gör, att de har en avvikande åsikt eller att majoriteten av folket tycker att "den där tröjan är ful", "det är bara tillfälligt", "det där passar inte dig", "du var snyggare förut" eller "kul för dig men du hade bara tur" och så vidare. Då tar de till att skylla på avundsjuka och har ingenting annat att komma med. Att skryta, tycka att man är bättre, att höja sig själv och så vidare har alltid funnits och kommer nog alltid också att göra det. Detta samtidigt som man försöker hjälpa och stötta varandra och hålla ihop och försöka få andra att inte må dåligt och acceptera både sig själva och andra som vi är. Ta Blondinbella som exempel. Hon fördömde jantelagen. Hon tycker det är okej att berömma sig själv och visa det för alla andra. Men samtidigt snackar hon om sina egna erfaranheter och självkänsla och självförtroende och att acceptera sig själv och andra. Både hon och vi andra bedriver, med eller utan jantelagen, en sorts dubbelmoral som aldrig kommer att försvinna. Vi säger en sak men i själva verket vill vi alla innerst inne visa vad vi är bra på och hur vi är snygga och hur vi driver oss själva framåt. Som en del av vår överlevnad i samhället. Nej, jantelagen är nog någonting som egentligen aldrig har funnits, det är bara ett "fenomen" folk tar till att skylla på.

#10 - sara

fin blogg du har!

#11 - Hanna

Folk kanske uppfattar att man skryter på Facebook, då man snarare är stolt över något. Gäller även det man skriver i bloggarna. Det jag menar är att man lätt missuppfattas via Facebook och bloggar, och att man inte alltid kan dra in jantelagen där. Fast det är ju bara vad jag tycker....

#12 - sevendaysaweek♥

jag tycker oxå att det är en skillnad på att vara stolt och att skryta!

#13 - Anna

Hmm..



Jag vill nog vända mig emot att Jantelagen kommer ifrån bondesamhället.



Jag tror snarare att den kommer ifrån1950-1960 talet. Den svenska modellen med solidariska löner. Alla fick samma betalt, oavsett vart i landet det var. Var du ingenjör fick du samma lön oavsett arbete eller ort. Ingen morot att förbättra sig eftersom pengar trots allt är drivkraften för många.



#14 - darja

du verkar hylla Usa som någon slags förebild, och du har en negativ klang över kollektivet och att bry sig om varandra. Verkar som att du uppmuntrar "jag ska nå mina mål, även om jag trampar andra på tårna" teorin. Är det inte viktigt att bry sig om sina medmänniskor? Usa är inte någon förebild i något avseende över huvudtaget, möjligtvis att dom har en svart president. MEN, jag tror att det är amerikarnas sätt att hävda sig.

#15 - Barnens Hjältar

Den sitter förmodligen ganska djupt rotad, bland annat pga att USA inte får lov att vara positiv förebild. Själv gillar jag Amerikanarna och deras optimism och positiva tänkande. Inget är omöjligt. Särskilt gynnsamt är det tänket för oss med ADHD och liknande som tvingas höra hur värdelösa vi är livet igenom. Nej, ner med jante, hail USA!!

#16 - Emelie's WickedTime

Jantelagen är det värsta som finns, jag hoppas verkligen att den försvinner!

#17 - Sanna Ek

Jag kan inte hålla med till 100% :) Jag bor i en pyttestad högst upp i Sverige ;p

#18 - Emma

Förra veckan skrev jag också ett inlägg om jantelagen :) Jag hoppas den håller på att tyna bort, men så länge Sverige är Sverige tror jag den kommer finnas kvar...

#19 - Hanna

fin blogg :)

#20 - Anonym

tycker det är bra att den försvinner, kanske inte att man ska skryta och vara ego som människa..

MEN , man ska vara stolt och vara lycklig och nöjd med själv, våga vara den man är och utan att människor ska kränka en!



DET ÄR NÅGOT DETTA LAND SVERIGE SAKNAR!

VI ÄR INTE SJÄLVSTÄNDIGA MÄNNISKOR!



man ska vara stolt! sticka ut och vara annorlunda ,blir man bara på grund av att man är sig själv, så ska det vara! det är det som är BRA MED USA!



USA , är ett stolt land. Människor är uppfostrade att göra det dom vill och tycka om sig själva och gå sin egen väg! DET SAKNAR SVERIGE!!

#21 - Emma

Bra skrivet ;)

#22 - Georg Hendrix

Exempel: Jag har två kompisar som alltid haft det enkelt för sig i skolan, gick ut gymnasiet med 2.0 (alla MVG) och därefter har båda klarat av två "svåra" universitetsutbildningar utan någon motgång (åtminstone inte vad de sagt).



Ena kille är väldigt "down to earth" och pratar studier med mig (som är väsentligt sämre) på ett förstående sätt och har ingen tendenser att påpeka "va? hur kunde du inte klara den kursen? Jag gick dit första dagen, pluggade dagen innan tentan och fick B..". Trots alla sin "pluggframgångar" inser han att alla inte har det lika enkelt och försöker hitta andra saker gemensamt istället för att börja prata massa rysk 1800-tals poesi och Karl Marx teorier för att briljiera i sina kunskaper.



Sen har vi den andra kompisen som gärna påpekar att han gått på "fina skolor", kommer från ett fint område och förstår sig inte på andra som bara har ett vanligt jobb (t.ex. kassan på ICA). Han kan komma med påståenden som "Han är 27 år och jobbar på ICA. Vad är det för fel på honom?". Han sitter med någon i fem minuter. Är det folk som hellre pratar smink eller Avatar än Asien-kriserna 1998, så smyger han in kommenterar om att de är "dumma".



.. Vem av dessa skulle du helt umgås med?



Jag missnöjer ingen att lyckas, men när man väl gör det får man vissa att man har lite intelligens och göra det rätta med sin framgångar.

#23 - Emelie

Jag tycker att det inte är fel att skriva ut vad saker och ting kostar på bloggen, annars lätt "Vad kostar den?"-kommentarer. Jag har inte märkt någon jantelag på bloggar eller facebook, vad hjag har lagt märke till. Det kanske blir mer jante på konsument & mode bloggar typ "Nu har jag köpt det här för x-tusen kronor". etc.

#24 - TheréseLizette

Visst finns det skillnader. Alla vill inte vara som Anna Anka :)

#25 - Olivia

Tycker det är fel med jantelagen... Jag menar varför får man inte tycka om det man gör? Men samtidigt är det fel med att skryta också.. Man behöver nog hitta ngt där emellan tror jag.

#26 - Junitjej

Jantelagen kommer alltid att finnas.

#27 - Lena

Jag hoppas innerligt att Jante försvinner, men samtidigt är det lite märkligt att var och varannan människa ser sig själv som ett varumärke som ska marknadsföras (dvs "skrytas" om etc). Var går gränsen mellan det offentliga och det privata jaget?

#28 - LORISSA LOVEBOMB

tyvärr leder det till en del konflikter. Vissa visar sina styrkor, medan andra inte tycker att det är rätt. Det är därför bloggvärlden är så falsk. Man lyfter i mångt och mycket fram sina bästa sidor, men många kommentarer konstrueras med avsikt att krasha en tillbaka till sin utgångspunkt. En i mängden, eller sämre.

#29 - Kaninfamiljen

Jag kan tycka att det är en rejäl skillnad mellan att vara glad och stolt över något man gjort tex och att stoltsera med hur mycket ens märkeskläder kostar. Jag tycker att många modebloggare verkar väldigt ytliga, men Jante sitter nog djupare än så när det väl kommer till verkliga livet. Just alla modebloggar är ju väldigt kommersiella medans det finns många andra bloggar med andra rötter så att säga. Smaken är som baken i slutsändan och jag är glad att det finns lite av varje i bloggvärlden!

#30 - Anonym

Tror nog det finns kvar, har en klasspolare som tog bort sin facebook för att hon inte tålde allt "skryt" folk hade på sina statusar.. Och kolla på allt liv som blir så fort nån (99% av fallen en tjej, killar verkar ha jobbat bort jante redan på stenåldern) sticker ut lite.

#31 - Joanna

Jag tror att jantelagen är en del av vår kultur, så den kommer nog stanna. Jag tycker det är svårt att "skryta" på bloggen, tycker att man oftast får väldigt negativ kretik så fort man ger sig själv lite beröm! Tråkigt!