bambi

Det var en gubbe på bussen...



Efter det att jag och sambon skiljdes åt, han åkte till jobbet och jag hemåt efter läkarbesöket så kom en äldre man och satte sig bredvid mig och Leah på bussen. Han började prata med henne och social som hon är så bjöd hon på leende efter leende. Gubben lekte med hennes små fötter och började sjunga för henne. Helt okej, tycker jag.

Jag tittade lite på honom och såg att han hade två klockor, en på varje arm. Jag började studera honom lite mer och såg mer och mer egenheter, tröjan var ut och in och det var hål i byxorna vid ena knäet.

Plötsligt så börjar han ropa "kom, kom, kom" till Leah... då kändes det lite konstigt. Inte hade jag lust at räcka över min bebis till en främling på bussen. Jag log lite och låtsades som ingenting, snart skulle jag ändå kliva av bussen.

När man kommer med en liten bebis så är det väldigt många som tar kontakt. Det är jättetrevligt och jag brukar inte ha något emot att dom pratar med Leah eller leker lite med fötterna eller klappar henne lite lätt på kinden, men någonstans måste man ju dra gränsen och jag vill nog inte att främlingar ska hålla i henne (kompisar får hålla i henne hur mycket dom vill!). Vart drar ni gränsen? Har ni varit med om några konstiga människor som har kommit fram till era bebisar?
#1 - Frida

Jag skulle inte låta en främmande människa hålla i mitt barn. Skulle känns konstigt både mig och mitt barn tror jag. Prata med henne och så är helt okej. Men har lite svårt för folk som ska vara där och peta.

#2 - Sandra

Jag har inte behövt säga till så ofta. Men en dag så skulle jag till vårdcentralen för att ta blodprover, så jag tog med mig sonen som bara var någon månad gammal i barnvagnen. Tänkte att han var lite mer skyddad där i. Men ut kommer en lite äldre dam, hostar och sticker ner hela ansiktet i vagnen "för att busa med den lille"! Jag blev helt chockad, och tack och lov så var det min tur att gå in på lab så jag tog vagnen och gick.. Jag undrar hur en del tänker...

#3 - Linda

Jag skulle inte heller låta en främling hålla i mitt lilla barn hur som helst.



När min 11-årige son var bebis minns jag en gång då vi var och handlade. Han var bara någon eller ett par månader gammal och låg i sin vagn och sov. Då kom en utländsk lite äldre pappa (eller kanske morfar/farfar?) bärande på sitt barn som var runt 1-1½ år och som var väldigt förkyld. Han stannade till vid vagnen och sa något i stil med "titta, en bebis!" till sin son, men tydligen räckte det inte bara med att titta lite på avstånd. Istället körde han ner sin unge i barnvagnen så att hans snoriga ansikte var bara några få cm från min bebis ansikte. :-(

#4 - Tess

Stor skillnad på när främlingar pratar med ens bebis och när de vill hålla. Jag skulle absolut inte våga låta vem som helst hålla i min Connor.

#5 - Agnieszka-2barnsmorsan

Vi har varit med om en man som frågade om han fick pussa Nova, det hela slutade i en polisanmälan då han försökte dra henne ur vagnen och pussa trots att vi sagt NEJ.

Så ja vi har varit med om konstiga människor!

#6 - mathilda

tycker nog inte att vi varit så utsatta här hemma, men jag kan ju berätta så du kan förbereda dig på vad som kan vänta i thailand...

när vi var där var Ina ca 8 månader och thailändarna var som tokiga i henne... dom klappade och stojade framför henne, försökte få henne att skratta... allt detta helt ok

men sen fanns det även tillfällen när föräldrahjärtanen stod still och några få sekunder innan någon av oss fann sig kändes som evigheter, de sekunder när det kom snällla servitörer eller restaurangägare som tyckte att mamma och pappa borde få äta med båda händerna samtidigt och tillsammans, dvs snälla människor som helt sonika kom och tog henne... en del frågade andra inte...

värst var när vi satt vid en liten uteservering och två servitriser kom och "lånade henne" dom stod bredvid en stund men sen gick dom plötsligt iväg... jag gick snabbt efter för att hämta min dotter och dom hade "bara" gått till grannaffären, typ 10 m för att där fanns det ac... snällt tänkt men du kan ju gissa hur mkt jag hann tänka...

blev en hel uppsats det här :)

#7 - Jenny i Dalby(mamma till tre)

Nej jag tycker verkligen inte att det är OK när främmande människor petar och dyker ner i barnvagnen. Inte heller skulle jag låta vem som helst hålla mitt barn. Även om de är just små barn så får man ju respektera deras integritet. Mina barn har som små bebisar blivit rädda när det har dykt ner en massa okända huvuden i vagnen, har mycket svårt för folk som inte kan känna var gränsen går. Att sjunga och prata på bussen är väl OK, men jag hade inte varit så förtjust i att någon okänd började leka med fötterna på barnen....

#8 - Natosh

Sådana där ovårdade gamla lodisar är oftast väldigt snälla och de brukar vara väl medvetna om att de kan verka skrämmande för små barn.



Men bära bebis får främlingar inte göra! Dottern är stor nog att markera att hon inte vill

#9 - Marie-Louise

Jag vet att jag hade lite svårt med det där när dom skulle upp i ansiktet och peta på barnen, det kändes inte helt okej tyckte jag. Mest tänkte jag på vart dom kunde vart med sina fingrar, lite bacill noja kanske jag hade. Jag skulle aldrig låta någon okänd hålla i barnet, herre gud man vet aldrig vad som kan hända. Tänk om det är en idiot som springer av bussen/iväg med barnet :( fy.

Fast något som nästan var ännu jobbigare var alla klappar man fick på gravidmagen av helt okända människor, vem går fram och klappar på en mage bara så där...