bambi

Föräldrakooperativ
Tanja om Frågestund:
Kul med frågestund! Då får jag la passa på då:=)

 Jag har ¨fått för mig att Zack går på ett dagis som är ett kooperativ, stämmer det? Vår son ska alldeles precis börja på ett sådant (Valdorf) och jag känner mig lite tveksam till om det kommer att funka i vårt liv, fast just nu är det den enda förskolan som han kommit in på. Hur är det upplagt och kommer Leah att gå på samma eller väljer ni en annan slags förskola där? Känns det värt det jobb ni som föräldrar får lägga ner?

Hur kommer det sig att ni valde just det alternativet? Tänker mig att du som pedagog (även om du jobbar med äldre barn) har funderat en del kring detta? Det finns ju så många inriktningar bara i den här lilla stan som vi bor i, det är naturförskola, sådana som jobbar med reggio emilia, etcetera... Värsta djungeln ju och jag som förälder känner att jag vill ju mitt barns bästa såklart, men hur vet man vad som är "bäst"? Nu blev det kanske lite svamligt men jag hoppas att du förstår hur jag tänker:)



Svar: Det är ett föräldrakooperativ som Zack går på. Det innebär att vi föräldrar sitter i styrelsen och sköter vissa uppgifter. Vi jourar till exempel om någon i personalen är sjuk (men det beror lite på, om det är få barn så klarar dom sig oftast utan jour).

Det kanske låter lite jobbigt att som förälder måste "jobba" en massa gratis. Men det är BARA roligt och otroligt givande. Man behöver inte joura ofta (ca 2 gånger per år) och när man väl gör det så får man en sån bra inblick i verksamheten. Man ser vad det är för mat och mellanmål barnen äter. Man lär känna dom andra barnen, som faktiskt umgås med ens egna barn hela dagarna, och man ser vad dom har för egenskaper och kan ibland se vart ens egna barn har fått saker ifrån.

Men bara det här med att få se hur ens barn leker och agerar på dagis en hel dag, då och då, är jättenyttigt!

Vårt föräldrakooperativ har ingen särskild inriktning och jag är tyvärr inte så insatt i dom olika inriktningarna som finns så där kan jag nog inte hjälpa dig. När Zack skulle börja på dagis hade vi fått plats på en ganska så stor kommunal förskola, men fick höras talas om att detta föräldrakooperativ sökte barn så vi gick dit och tittade och fick ett sånt himla bra första intryck (vilket också stämde). Det är en liten förskola utan avdelningar och med endast 20 barn. Det känns väldigt bra med en liten förskola, det blir mer personligt och man märker att alla i personalen kan säga något om Zack och hans dag när man kommer och hämtar. Dom har verkligen SETT honom under dagen och det känns viktigast. (Zacks förskola fick högsta betyg bland föräldrarna i enkäten som Stockholms stad skickade ut, så det är inte bara vi som tycker att det är toppen med ett litet föräldrakooperativ.)
#1 - AMEERA - tävling pågår!

Blir det aldrig osämja bland föräldrarna?

#2 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

AMEERA Nej, det blir faktiskt inte alls mycket osämja!

#3 - Annelie A

Jag har också väldigt bra erfarenheter av föräldrakooperativ. Dock inte som förälder utan som personal. Hade jag också bott på Söder där det kryllar (kryllade?) av kooperativ hade jag mer än gärna låtit mina barn gå på det. Kooperativet jag arbetade på ligger också på Söder men jag har listat ut att det inte är Zacks förskola för den förskolan jag arbetade på har numera genusinriktning=)