bambi

Genusförskolor



Som ni kanske redan vet, så är jag med i genusgruppen på vår förskola. Pedagogerna på vår förskola har tyckt att det har varit positivt med genusgruppen, men sa också "men vi tänker inte bli någon genusförskola".

Vi tyckte att det var synd att dom kände så. För det första så är genus något ALLA förskolor MÅSTE jobba med enligt läroplanen, det är inget valbart... så egentligen så ska alla förskolor vara "genusförskolor". Det finns så mycket att vinna med att ha en genusinriktning inom förskolan, eftersom det är då den viktiga grunden i barnens utveckling läggs. Sen så är det också eftertraktat med genusförskolor (som ni ser här ovanför) så förskolan skulle även tjäna på det på det sättet också...


”Vuxnas sätt att bemöta flickor och pojkar liksom de krav och förväntningar som ställs på dem bidrar till att forma flickors och pojkars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Förskola skall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.” - Lpfö 98

#1 - Mia

Vad innebär det att vara en genusförskola?



/Mia

#2 - tankgirrl

Jag håller med dig, Bambi! Alla förskolor borde vara genusförskolor, tycker det är tråkigt att det måste finnas genusförskolor när alla förskolor ska jobba med genus!

#3 - Amanda

Känner du till några fler genusförskolor i likhet med de i innerstan? Då menar jag såna som verkligen arbetar aktivt med det, och inte såna som bara säger det för att det "låter fint".

#4 - LILITH - Sveriges mest menlösa blogg

Jag blir så glad över sonens dagis varje gång jag läser något sånt här. De är en miljöförskola, men ändå arbetar de ändå mycket med genus i de dagliga aktiviteterna.

#5 - 已知 Mohammedi Al-debis™

Hej hej :D

Jag tycker att det är kul att följa nya bloggar, så jag undrar om vi ska följa varandra via bloglovin.

Jag följer bara gryma bloggar och detta är första gången jag kör följa varandra grej, och vad säga att följa varandra?



Ha en bra dag!

#6 - Anonym

sv: nää

#7 - Lastbilsfrun *Ung, studerande mamma*

Jag vet inte hur mycket vår förskola jobbar med genus men vet du om det finns några bra böcker/tidsskrifter man skulle kunna visa dem osv för att de ska jobba mer med det?



#8 - Lastbilsfrun *Ung, studerande mamma*

Jag vet inte hur mycket vår förskola jobbar med genus men vet du om det finns några bra böcker/tidsskrifter man skulle kunna visa dem osv för att de ska jobba mer med det?



#9 - Maja

Allt sånt där är bra. Så länge barnen också har rätt att vara olika. Att motverka könsroller är ju inte samma som att sudda ut könsskillnader.