bambi

Dagens fråga: Älska eller hata kollektivtrafiken?

Imorgon så höjs priset på SLs biljetter. Imorse köpte jag ett nytt månadskort till mig själv och ett till maken (som ska börja jobba imorgon), för imorgon så är det 100 kronor dyrare!!

Jag tycker att det stora höjningen är vansinnig. Det främjar inte att folk ska åka kollektivt istället för att ta bilen och det kommer att göra att ännu fler plankar. Vart är miljötänket bakom detta?

Jag skulle aldrig planka själv så jag får väl betala under protest. Men det får mig också att fundera på att dom där 1200 kronorna extra per år kanske ska läggas på bilen istället? Det är ju trots allt bekvämare att åka bil, speciellt på vintern med alla förseningar.

Samtidigt så tänker jag också på att man får oerhört mycket för sina 790 kronor. Man kan åka ända till Arlanda i norr till Tom Tits i Södertälje på det. Man kan även åka båt ut till vacka Djurgården eller ta pendeltåget ut till skogen. Man kan åka mitt i natten och man kan åka flera gånger om dagen.

Så, jag är lite delad när det gäller hur jag känner SL. Det finns så mycket som skulle behövas förbättras och ändras med kollektivtrafiken men samtidigt så ger det väldigt mycket också. Vad säger ni? Älskar ni eller hatar ni kollektivtrafiken?

#1 - Elise

jag hatar det!

På vintern är tågen sällan i tid, i rusningstrafik står man hur tätt som helst på röda linjen, kan ju inte ens röra armen, folk luktar illa, hostar, kräks (har hänt fler än en gång), men åker man in mot stan så känns kollektiv trafiken som ett måste- att sitta i bilkö känns inte som ett alternativ.



Men jag gillar att det är bra för miljön, egentligen vill jag främja det. Men att allt som oftast komma försent till jobb och förskola för att det är kallt och snö är så irriterande- det andra skulle jag kunna stå ut med!



Personligen tycker jag att kollektiv trafiken skulle vara gratis. Jag tycker att det är galet dyrt.

Har vi bussremsa och ska åka in till stan på helgen (jag och min man) så blir det dyrare än att ta bilen in till stan (efetrsom man ändå parkera gratis i stan på helgen)

#2 - tindra

Vänta tills hösten slår till & sedan vinterns kalla vindar då kommer folk verkligen HATA SL ännu mera ;) Fattar inte att dem har samma problem varje år, inte så att det är tropisk värme i sverige precis, dem borde anpassa tågrälsen & tågen efter kallare klimat & förutsättnigar.....

#3 - therese

Har liten förståelse för att man tycker att det är galet dyrt. Ta en titt på vad ett månadskort kostar på andra ställen i landet och hur mycket mer utbyggt den stockholmska lokaltrafiken är så är det mkt billigt. I trakten kring trollhättan där jag är uppväxt fick vi för 1200spänn i månaden några få turer åt vardera hållet med bussen t.ex. Här i stockholm kan man åka från gnesta till norrtälje, nynäshamn - till någonstans med pendel, bussar, spårvagn, tunnelbana - större delen av dygnet! Billigt.

#4 - Towis - its about me wherever I am.

tyvärr är jag också inne på hat mer än kärlek. förseningar, inställda tåg, överfyllda bussar, man kan aldrig räkna med att vara i tid och så dessa hissar som ständigt är ur funktion på t-banan - mardröm för mig som släpar barnvagn! Det är inget fel på priset men då måste det ju funka också.

#5 - susanna

hatar! speciellt där jag bor, går aldrig buss och när de väl gör så är dem endå aldrig i tid.

fin blogg :)

#6 - Anonym

790 kronor är inte speciellt mycket med tanke på hur mycket och långt ni kan åka i Stockholm. Mellan Lund och Malmö kostar det 690 kronor/månad och det är ingen lång sträcka det.

#7 - J

Ja, usch, jag tycker att det är superdyrt i Sthlm. Här betalar vi under 350 upp till 26 år och en hundring mer för månadskort vuxen i hela Gbg som sträcker sig långt, ända ut till södra skärgården.

#8 - Linda w L2K - Från botten till toppen...

Ja du... Jag är INTE fan av höjningen!!!

Bor i Ösmo, Nynäshamn vilket i nuläget betyder att det inte ens går några pendeltåg för oss sista biten, utan bussar som inte går i tid och mellan varven uteblir!



Gröna linjen har inte fungerande spårtrafik en del av sträckan, samma utefter södertäljelinjen... Att höja taxan samtidigt som det inte går att åka kommunalt på bästa sätt är ett hån mot trafikanterna är min åsikt!



Dom kan gärna få höja avgifterna den dagen bussar, pendeltåg och tunnelbana går som det ska!

#9 - Ellinor

Vi som bor på landet utan möjlighet till kollektivtrafik tycker att 790:- i transportkostnader för en månad är superbilligt!

#10 - fr�ken K

Hur mycket kostar ett månadskort i Stockholm? Här i Oslo kostar det 590 kr och räcker i 30 dagar.

#11 - Viola

Tror ni har det rätt bra i stockholm ändå. Här där jag bor får man vara glad om det går kollektivtrafik överhuvudtaget. Fast här kör inte SJ utan det danska DSB och de är hyfsat bra i alla fall. Åtminstone på sommarhalvåret.

#12 - Erika

Får nog hålla me Therese. Bor ju på ett litet ställe i närheten av Thn. Här måste man ha bil samtidigt som jag då e student och måste pendla betalar runt tusenlappen å får hålla tillgodo med de bussar och tåg som går. Jag kan inte bara ställa mig vid en busshållplats/tågstation och vänta på att ett tåg ska komma för d kan ta timmar... På vintern ska vi inte ens tala om. Då e d bara till att tanka bilen å åka, om man ens tar sig ut... Ja kan förstå problematiken när naturen ställer till me kaos, men d kan inte kollektivtrafiken faktiskt råda över. Och för den servicen som Sthlm erbjuder tycker ja nog inte man ska klaga mot va vi betalar häromkring kontra servicen vi får! VI har inte ens studentrabatt heller.

#13 - Ameera

Önskar bara att jag hade nån kollektivtrafik att klaga på.... :(

#14 - c

Alltså, jag tycker SL borde dela upp månadskortet i två. Ett dyrare som funkar på pendeltågen (för som du säger kan vi ju åka väldigt långt för våra 790 kr) och ett lite billigare som bara gäller på t-bana och innerstadsbussar. Jag bor inne i stan och går oftast till jobbet, men på vintern åker jag buss/t-bana och det blir väldigt dyrt om man åker upp en remsa i veckan, därför köper jag motvilligt månadskort på vintern. Tror att SL skulle tjäna på det också eftersom fler människor som inte köper månadskort nu skulle köpa den billigare varianten.

#15 - Jaana

Här i Dalarna där jag bor kostar ett månadskort 1290 kr.

Om jag inte reser i hela länet utan nöjer mig med att resa mellan 2 zoner, t ex Falun och Borlänge (17km) så kostar ett månadskort 870 kr.

Så sett till våra priser så är Stockholms lokaltrafik både prisvärd och tillgänglig

#16 - Anna

Det är ju flera som redan nämnt det, men Stockholm har ju riktigt bra priser (även efter höjningen) jämfört med många andra platser i landet. Jag tycker också att gratis kollektivtrafik vore toppen, men nu är det inte så.

#17 - Hanna

Jag tycker inte vi ska klaga. Hur mycket skulle det inte kosta om man använde bilen varje dag? Sen blir ju allt dyrare med tiden med inflationen. Visst är det surt, men det är så det fungerar tyvärr.

#18 - Hatar SL

Älskar min lilla bil.