bambi

Chokladfudge

Mumsiga, smuliga och chokladiga skulle jag nog beskriva dessa om jag skulle beskriva dom med tre ord. Dom riktigt smälter i munnen och blir så där härligt smuliga som fudgen i butik. Väldigt enkelt att göra också! Jag ska helt klart göra en sats till och ge bort till släkt och vänner tillsammans med lite annat hemmagjort julgodis.



2 dl vispgrädde
5 dl strösocker
2 msk ljus sirap
1 ½ dl kakao
½ tsk salt
50 g rumstempererat smör
1 msk vaniljsocker

1. Blanda grädde, socker, sirap, kakao och salt i en tjockbottnad kastrull. Rör ihop så att det blir väl blandat.
2. Låt koka upp och låt koka ordentligt i ca 20 minuter.
3. Dra kastrullen ifrån värmen och ha i smör och vaniljsocker. Rör om tills smeten har svalnat något.
4. Häll upp i en form med bakplåtspapper (jag använde en form som var 19 x 24 cm) och låt svalna i kylskåp. Skär sedan upp i mindre bitar.

P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)

#1 - Helena

Det ser ljuvligt ut! Kanske ska byta ut ett planerat godis mot dessa.

#2 - ENDENISE - tävlingar igång ♥

Mums!! :D

#3 - Mia S

Dessa var riktigt goda och lättgjorda, tack för tipset! :-)

#4 - stina

Hej!

Jag gör fudgen nu men de brände i botten med en gång!

Hoppas att de inte får smak... tror du de?

#5 - BAMBI

stina Ah... det är därför man ska använda en tjockbotnnad kastrull. Om du inte skrapar upp det brända så att det blandas med det andra så borde det funka ändå! Lycka till!

#6 - olivia

så gott, fin header

#7 - Småland

Hejsan!

Jag bara älskar dina recept, tänkte faktist baka detta nu.



Men det jag tänkte berätta för dig är att jag går Hotell & Restaurang utbildningen på gymnasiet, andra året. Och vi har en egen restaurang som vi serverar gäster i. Och vi har faktist bakat flera av dina recept. De är ju så himla goda!

Tänkte att du kanske tyckte att de va kul att veta att de är så "fina" att de går att sälja på restaurang.

Jag hoppas nu att detta är okej och att du ser det som en ära och inte att vi har "snott" dem, vi har bara lagat de två gånger sen byter vi till något annat, t.ex. något av dina recept..:)

Browniecheesecaken med hallongrädden gick hem stort kan jag ju säga!



Så hoppas du blir glad av detta mailet och ser det som sagt som en ära.



Fortsätt med dina recept, de är underbara. VILL HA MER!!!



Kram från småland