bambi

Hemmagjord pepparkaksdeg
I år gjorde jag för första gången hemmagjord pepparkaksdeg och det var ju faktiskt löjligt enkelt så jag skäms lite över att jag aldrig har testat att göra det tidigare. Mycket billigare blev det förstås och mycket mycket mycket godare än köpe-deg! Ni måste testa om ni inte har gjort det!



250 gram smör
2 dl ljus sirap
2 dl vatten
4 dl strösocker
1 msk bikarbonat
12 dl vetemjöl
2 ½ msk malen kanel
1½ msk mald kryddnejlika
1 tsk mald ingefära

1. Smält smöret tillsammans med sirapen i en kastrull.
2. Ta av från plattan och häll i vattnet och låt svalna.
3. Blanda strösockret tillsammans med kryddorna i en rejäl bunke.
4. Slå på smörblandningen och rör om kraftigt!
5. Blanda i bikarbonaten i vetemjölet och häll över detta på resten av degen. Blanda väl, degen ska vara ganska lös. Lägg på locket eller täck med plastfolié och låt stå i kylen minst en dag. Hållbarhet är minst ett par veckor!
6. Grädda sedan i 200 grader i 5-10 minuter.

Recept på en riktigt bra kristyr hittar ni här.



Det är superenkelt att göra egna spritsar med bakplåtspapper. Jag brukar dela ett ark på hälften, det är lagom storlek. Snurra ihop den lite extra när du fyller i den, sen är det enklare att göra den lite större när du har kristyren i spritsen.



Pepparkakor behöver inte bara vara bruna! Färgglada och fina blir dom med lite karamellfärg i kristyren och med lite strössel, silverkulor och glitterströssel!



Lite tråkigt är det att ha ett sånt långt namn att det inte ens får plats på en pepparkaka :(



Mina favoriter är dessa julgranar med snöflingor!

#1 - M

Du skulle skrivit Bambi istället :D

#2 - Lady Dahmer

vilket fint färgglatt strössel! Vart har du hittat det?

#3 - Jessica

Ha ha, jag gjorde egen pepparkaksdeg för några år sen, blev jättegod men jag måste ha hittat ett restaurangrecept eller så för det blev måååånga pepparkakor;)

#4 - Marie

Jag ska göra en av dina gamla favoriter snart, nämligen Saffranskaka i långpanna. Har testar förut och den är super! Du kanske ska rekommendera den igen till dina läsare :-)

#5 - Helena

gud vad fint

#6 - Linda-matstugan

Vilka superfina pepparkakor ni har gjort. Fyndiga spritsar också. Kram!

#7 - Nelin - stolt hårunderarming!

Bambi, gör större pepparkakor bara ;)

#8 - S

Jag brukar göra pepparkaksdeg enligt ett mycket gammalt recept som, i stället för vatten, innehåller lättvispad grädde. Det blir verkligen goda pepparkakor.

#9 - LolloDollar

Din blogg är helt underbar!



vill du göra ett bloglovin byte?

#10 - Anonym

måste testa någon gång att göra degen själv, man köper oftast färdig i affäern, man ärlite lat ;)

#11 - Akka-mamma till Gustav

Åh vad lätt det var! Med liten i huset kändes det extra kul att göra degen själv och för första gången var det ROLIGT att baka pepparkakor! Brukar annars tröttna halvvägs när de varken blir snygga eller lika goda som köpta! Men det här ska bli en ny tradition! Tack för inspirationen!