bambi

Hur ser era läggningsrutiner ut?


Sedan ett par månader tillbaka så lägger vi barnen samtidigt och dom får somna i sina sängar, vilket gör att vi kan turas om och natta varannan kväll. Innan dess så nattade vi varsitt barn, speciellt då Leah vill ligga nära och bli omhållen när hon somnade. Men det gick jättesmidigt att börja lägga henne i hennes egen säng, vi började med att ligga ganska nära henne (på golvet) och höll om henne sen har vi förflyttat oss lite längre ifrån henne hela tiden tills vi - som nu - ligger mitt emellan barnen på golvet tills dom somnar.

Ibland läser vi en bok innan dom somnar, men vi försöker alltid varva ner och släcka överallt när det börjar bli läggdags. Vi brukar börja nattningsrutinerna runt kl. 19 sen så vaknar dom nästan alltid runt kl. 6.
#1 - Anonym

Vi samsover med våran 2 åring, något både vi och hon tycker är mysigt. Vi nattar henne i våran säng med andra ord, ligger nära tills hon somnar.

#2 - fröken K | vill bli amatörfotograf

Sonen somnar kl 19, antingen i vår säng eller i sin egen, men då kommer han till vår säng under natten. Han säng står i vårt sovrum. Vi har alltid samsovit och han är snart tre år nu.

#3 - Linda

Sonen (6 månader) får en flaska välling och sen går vi upp (kl. 19:30). Den ena av oss lägger sonen i spjälisen som står i mitt sovrum och väntar tills han nästan har somnat. Under tiden borstar den andre tänderna med dottern (3,5 år) och sen blir det god natt-saga. Efter den sitter vi bredvid tills hon har somnat.



Några har påpekat att hon borde kunna somna själv men det kan/vill hon inte och vi ser ingen anledning till att tvinga eller "lära" henne. Efter sagan somnar hon inom fem minuter, så det är liksom inte särskilt jobbigt att sitta hos henne.



Kl. 20 sover båda senast och dottern vaknar runt kl. 7:30 och sonen kl. 8.

#4 - tindra

Vi lägger barnen samma tid,strax innan 19-tiden.

Den minsta lägger jag ner i säng & han rullar runt & somnar av sig.

Den äldsta läser vi en saga till,säger god natt & går ut ur rummet...Han sjunger typ i 5min sen somnar han :)

Haft samma rutiner sen han var 1år.

#5 - Mia

De äldsta 3 och 5 läser vi bok för sedan ligger vi var och en hos dem i deras egna rum och de får berätta vad som varit det bästa och sämsta under dagen. Myser lite till sedan säger vi godnatt och de får somna på egen hand. Minstingen lägger vi i sängen säger godnatt och så somnar hon :)



/Mia

#6 - Linn

Jag är nästan alltid ensam vid nattningen av våra två barn. Lillasyster (1 år) får gröt följt av nattningsmys vid 19 -snåret. Hon somnar själv i sin spjälsäng i vårt sovrum.

Storebror (5 år) lägger jag vid 19.30 i hans eget rum. Sagoläsning, puss kram godnatt, sen somnar han själv.

Tack vare att storebror är så pass mkt äldre kan ha ro sig själv när lillasyster nattas. Han förstår att han får vänta en liten stund på sin tur!

Läggningen av två barn nu är hundra ggr lättare än läggningen av enbart storebror var när han var mindre. Han kunde inte somna själv, tog evigheter! Vilken mardröm det var.

Nu är det easy peasy. innan kl. 20 sover båda och mammas sköna kväll börjar ;)

#7 - Hanna o Elliot o Nelli

Här är våra rutiner: http://morhanna.se/?p=3205 :)

#8 - Tess

Vårt barn får en flaska välling och sedan borstar vi tänderna. Vi kramar och pussar honom godnatt en liten stund och då brukar han flina upp sig :-) Så lägger vi honom i hans spjälsäng som står i vårt sovrum, lägger täcket och lämnar rummet. Han brukar ta tag i sin favoritnattisnalle. Oftast somnar han på några minuter. Mellan 20-21 brukar han lägga sig. Han går oftast upp mellan 7-8 på morgonen.

#9 - Tess

Glömde skriva att han är snart 16 månader och så här har vi kört sedan han började sova hela nätter vid 3 månader. När hans pappa jobbar kväll så gör jag nattningen själv, men gör på samma vis.

#10 - Linda

Min yngsta sov alltid i min säng, fram tills han var lite mer än tre och ett halvt år. Då började både jag och sambon att tröttna, eftersom sambon inte fick plats i sängen under hela tiden som sonen sov där. (Vilket betydde att vi inte sov tillsammans i sängen på lite mer än tre och ett halvt år). Vi skaffade ny säng till sonen som vi gjorde i ordning. Den står lite högre upp så där under kan man lägga en till madrass så kan någon sova där. Till en början så läste vi saga där under och sen fick sonen ligga där ovanför. Jag låg kvar där under tills han somnat. Med tiden så förändrades detta så vi läste sagan i våran säng och därefter fick sonen gå över till sin säng. Jag sa god natt och fick vänta där inne tills han somnade. Efter ytterligare en tid så sa jag att jag var tvungen att gå ner och greja lite. Men att jag fanns i närheten hela tiden och skulle komma på en gång om han ropade. Detta resulterade till sist i att han lärde sig att somna själv i sin säng. Så nu räcker det med att vi säger godnatt, kramar om honom och så, sen somnar han själv. Han är nu 4 år och två månader.

#11 - Emma

Börjar klcokan 18 med och ta på pyjamas och ge kvällsmat och sen kolla på barnprogrammen. Sen lägger han sig i vagnen vid cirka klockan 19 och somnar i den sen lyfter jag honom till sängen när han somnat. Sen sover han i sin säng till 6-7 morgonen efter

#12 - Anonym

Börjar klcokan 18 med och ta på pyjamas och ge kvällsmat och sen kolla på barnprogrammen. Sen lägger han sig i vagnen vid cirka klockan 19 och somnar i den sen lyfter jag honom till sängen när han somnat. Sen sover han i sin säng till 6-7 morgonen efter