bambi

Kung Bao Kyckling
Jag fortsätter att fresta med härliga thai-mat. Vad sägs om kyckling med cashewnötter med den godaste såsen ni någonsin smakat? Det vattnas i munnen bara jag tänker på denna maträtt som heter Kung Bao Kyckling.



Gong Bao Sås
10 torkade chilin, utan kärnor, finhackade
5 finhackade vitlöksklyftor
2 msk chilisås
2 msk oystersås
3 msk balsamvinäger
1 msk sojasås
1 msk socker
1 tsk sesamolja
1 dl vatten
5 msk olja

1. Värm upp oljan och stek chilin och vitlöken tills dofterna kommer fram.
2. Ha i alla ingredienser förutom vattnet och koka tills oljan kommer upp till ytan igen.
3. Ha i vattnet och låt såsen tjockna lite.


1 kycklingbröst, i tärningar
1 gul lök, i tärningar
5 skivor färsk ingefära
½ halv röd paprika i bitar
2 stjälkar vårlök, i 3 cm långa bitar
2 msk vatten
1 näve cashewnötter

Marinad
1 ägg vita
1 msk maizena (majsmjöl)
½ tsk salt
en nypa peppar och sesamolja

1. Marinera kycklingen i minst 30 minuter.
2. Fritera kycklingen i olja i 3-5 minuter. Ta upp kycklingen och låt den ligga på lite hushållspapper för att suga upp oljan.
3. Låt ca 1 msk olja vara kvar i pannan och stek ingefära och lök tills dofterna kommer fram.
4. Tillsätt kycklingen, Gong Bao sås och vatten. Rör om i någon minut eller två och tillsätt sedan vårlöken.
5. Rör om ytterligare någon minut, ha i cashewnötterna straxt innan servering!

Prenumerera gärna på bloggen (om du inte redan gör det) och gilla gärna på Bloglovin´så att fler får ta del av detta underbara recept!
#1 - Alfva

Intressant vad samma rätt har olika namn... ;) I Malaysia heter den King Pao och i Filippinerna hette den på alla ställen King Pow.



Summa summarum var att den var grymt god. Oavsett namn och nu när du fixat recept ska den på mitt middagsbord en vacker kväll! Tack!

#2 - Soffan

5 hackade vitlökar?????? Visst menar du vitlöksklyftor?? :-)

#3 - Karin

Låter riktigt roiktigt smaskens det där! Men matnörd som jag är funderar jag på vad det är för chilisås i såsen? Det finns ju del den vanliga här i Sverige, av ketchuptyp, och andra varianter som är starkare och mer genomskinliga?

#4 - Anonym

Undrar detsamma som Karin :)

#5 - BAMBI - nygift i Thailand

Det ska vara den med ketchupbas!

#6 - Marih

Mums...nu började det vattnas i min mun med ;)

#7 - Marih

Mums...nu började det vattnas i min mun med ;)