bambi

Att vilja tjäna pengar på folks situationer


Bruden berättade igår att en bröllopstårta kostar 4000 kronor. Inte klokt! Dom frågade istället, samma konditori, vad NIO stycken vanliga tårtor skulle kosta..... jo, 1500 kronor. Haha, måste ju vara ett skämt? Eller kan det vara så att dom där små gubbarna som ska vara högst upp på tårtan kostar 2500 kronor? Dom kanske är gjorda av guld? Eller kan det vara så att dom har förstått att bröllopsdagen är en mycket viktig dag, en dag som folk har sparat till i många många månader och dom vill att allt ska vara perfekt och betalar nästan vad som helst då?



Men det kunde ju inte ha blivit mer perfekt....


Vi reagerade också över att vår nota för maten och vår bröllopstårta i Thailand var extra hög (i Thailands mått mätt).


2011-02-21 Other - Wedding cake  1 200
2011-02-21 Other - Relax Bay bill  8 255

Vår tårta kostade ca 276 kronor och maten för nio personer kostade 1900 kronor. Maten där brukar kosta någonstans mellan 50-100 kronor annars... och tårtan var ganska så enkel den med. Så det blev nästan svenska priser där nere i Thailand.

#1 - J

Jo, fast oftast är det så att i priset har man kalkylerat in den extra konsultation som ett brudpar ofta kräver. Om man bara går in och beställer en standardtårta som de säljer annars också så blir det ju ingen extra kostnad bara för att det är bröllop :).

#2 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Jag håller inte med kommentaren J här ovan. Det är väl inte alls säkert att bröllopsparet vill ha en massa extra konsultation eller fix? Det finns väl färdiga bröllopstårtsmodeller. Och så avancerat eller svårt kan det väl inte vara att byta ut texterna (om sådan finns)



Det är upptrissat som bara den med bröllop idag. "Vi vill gifta oss, men det är så dyrt" - det är gratis att viga sig (om det inte är en mindre bokningsavgift borgligt/kyrkligt?) Vad som kostar är festen och allt extra.

Vill man gifta sig av juridiska skäl är det enkelt att göra, sedan kan man om man vill hålla det hemligt och sen göra en större grej av det när ekonomi finns.



Själv kände jag att jag drunknade i alla dessa "krav" och "förväntningar", och kände att jag inte ville bli ifrågasatt, utvärderad och kommenterad för något som är så personligt som MITT bröllop.



Vårt bröllop, våra val. Vi gjorde jättesimpelt, och åkte iväg och vigde oss ensamma (lånade vittnen) sen skickade vi ett vykort till släkt och vänner.

Vi gifte oss för att VI ville vara en familj, ett familjenamn och hela biten. Att vi vill leva ett liv ihop, inte fira EN dag.



Sorry för uppsatsen ;-)

#3 - Emelie och lilla familjen

Vi har, i dagsläget, inga juridiska anledningar till att gifta oss. Bor i hyreslägenhet och varken jag eller sambon sitter på några andra rikedomar.

Anledningen till att vi ändå vill ha bröllop är just för festens skull. Vi håller ofta i nyårsmiddagar, midsommarfester och större födelsedagskalas. Som gamla sexmästerister gillar vi att servera god mat till våra vänner, gärna akompanjerat av en och annan sång. Att då ha en privat vigsel kommer inte på fråga. Det ska vara ett ordentligt firande av brudparets framtid tillsammans. Så om man nu tycker som jag så kommer det kosta en vacker slant. Sen väljer man såklart själv vad man vill lägga pengar på. Jag har hellre en dyr ring på fingret än att bjuda på "riktig" bröllopstårta när alla ändå är mätta efter middagen.

#4 - Emilia

Hej hej detta va ju lite kul för jag och min man är bagare och konditor när jag har möte med kunder om bröllopstårta så kan det ta upp imot 1 timme medans vissa bara vill ha en helt vanlig tårta så finns det vissa som vill ha rosen fall eller några andra blommor som kan ta en väldigt lång tid att göra vi utgår från vad kunden vill ha men arbetsmässigt i tid så läger man runt 40 timmars jobb på en bröllopstårta till runt 50 pers och jag som konditor vill ju att även tårtan ska va en upplevelse den ska ju va finast efter bruden brukar jag säga... Det är inte bara att slänga ihopa en tårta det är ett konstverk med mycket jobb bakom.. Mvh Emilia

#5 - Martina

Men Emilia, menar du att ni lägger ner EN VECKAS jobb ( om man ser det som 40 timmar = en arbetsvecka) på EN tårta?

Vad tar ni i såfall för den?

Lön, material, ingredienser, omkostnader....



Men jag är helt för att en bröllopstårta kostar mer än vanliga tårtor! De är vackrare, smakar oftast mycket godare och är som konstverk.

#6 - Emilia

Hej igen:) Ja man räknar i snitt runt 40 timmar men då görs allt från grunden bottnar, fyllningar, blommor medans om man gör en vanlig tårta så har vi färdiga bottnar färdiga blommor och inte pressen från en stressad brud;) jag har brudar som ringer till mig 10-11 på kvällarna veckor innan tårtan ska göras för att dom är stressade.. Vi tar 45 kr per person och om dom vill ha färska blommor så får dom betala exta för dom.. Men jag älskar att göra bröllopstårtor men man vill ju få en betalt för det man gör :) mvh Emilia

#7 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Emilia Så intressant att höra! Jo, man förstår att det är lite mer arbete i en bröllopstårta, men inte så mycket! Men dom färdiga tårtbottnarna måste väl också göras eller köpas men är kanske lite lika dyra som bottnar till en bröllopstårta?

#8 - Emilia

Hej:) vi som många andra bageri köper in våra bottnar , roser och våra mussor är förenklade men när jag gör en bröllopstårta gör jag allt för grunden mycket för att kunden kanske vill ha en browyn botten eller smaksatta bottnar sen är det väldigt inne med choklad fyllningar och då gör jag dom på costa Rica choklad jag vill bara jobba med den bästa chokladen (chokladfantast;) sen är egentillverkade roser mycket finare än köpta (även dom är handgjorda) men tiden finns tyvärr inte till att göra allt från grunden men när det gäller en bröllopstårta är det all in:) titta gärna på mina bilder på Facebook där finns en massa bilder på mina tårtor och där kommer fler och fler + många på min prinsessa på 2 1 /2 anlednigen till att jag läser din fina blogg:) mvh Emilia

#9 - Fröken M

Middagen på relaxbay var det ENDA jag INTE var nöjd med när det gällde vårt bröllop ! 16 personer, ingen bröllopstårta men en nota på 29000 bath, dvs nästen 7500 sek !
Efterrätten var dessutom en katastrof !
Såhär i efterhand borde jag ha klagat, men vid ett tiden på natten när notan skulle betalas var jag bara lycklig och "Lite rund under fötterna" så jag bara betalade och fick inget kvitto...
My misstake ;)
Kram