bambi

Från mys till klump i magen
Jag och maken hade myskväll igår kväll med Sangria och Mad Men. Vi fick dock en chock när vi stängde av dvd:n och det var norska nyheter på tv:n. Det ändrade stämningen helt och vi fick och la oss med en klump i magen och tankar som snurrade "Vem kan göra en sån sak?".

Nu på morgonen så ser jag att det är ännu fler döda och att det var en ensam galning. Läskigt, men bra att det var en ensam person och ingen grupp som kan fortsätta. Det känns bra också att han inte tog livet av sig som nästan alltid sker vid såna här dåd, då kanske dom kan få fram hur det hela kunde hända. Vart fick han sina knäppa tankar ifrån?
#1 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 mån mellan barnen och tillbaka på jobbet

De dominerande känslorna är sorg, ledsenhet, oförstående och medlidande.

Men sen kommer dessa känslor som man kanske inte är helt stolt över, men som finns där ändå:

1) Han var norsk, blond och inte ett utlänskt ursprung som spär på än mer hat mot "terrormuslimer" (och som kanske inte gör att min man spontant blir visiterad av svenska polisen)

2) Han verkar ha varit ensam, inga tokiga grupperingar "så nära"

3) Han lever och kommer få stå till svars för detta.

#2 - tindra

människan är sin egna största fiende...finns såna galningar i världen....

#3 - Tess

Jag blev riktigt paff när jag hörde att gärningsmannen levde. Som du skriver så brukar de alltid ta livet av sig själva också. Hur kan han leva med vad han har gjort?

#4 - Maja

Det är verkligen så fruktansvärt tragiskt allt detta!