bambi

Min snart 3-åring


Tänk, om bara lite mer än en månad fyller mitt äldsta barn 3 år. Det känns ganska stort. Tre år känns som en gräns, för att t.ex. på alla leksaker med små delar så står det att man inte ska låta barn under 3 år leka med det. Det känns som om han inte är något litet barn längre. Han kan ju göra så mycket själv nu (om han vill) och han pratar och funderar så mycket.

Jag tycker att vi märker av 3-års trotsen lite grann också eftersom han säger emot mer och uttrycker sin egen vilja väldigt mycket. Vi får nog höra "jag vill...." hundra gånger om dagen. Men jag tycker att det är bra att han säger emot när det är något han inte vill. Nu för tiden så kan han säga att han inte vill sova middag för att han inte är trött och då behöver han inte det. Men självklart så får han inte alltid sin vilja igenom, men nu kan man diskutera med honom lite mer.

Hur är det med era 3-åringar där hemma? Är dom trotsiga?
#1 - Emelie

Min Agnes var rätt lugn som 3-åring. Däremot hade vi en tuff 2-årstrotsperiod med henne. Nu är hon 4,5 år och har ganska nyligen kommit in i en ny typ av trots. Om det beror på åldern eller på att hon precis blivit storasyster är svårt att säga. Dock så upplever hennes jämnåriga kompisars föräldrar också att det är tufft just nu, så kanske det inte har med lillasyster att göra ändå....;)



KRAM!!

#2 - maria

Min nu 4 åing har bara blivit värre och värre hehe. trotsen tar liksom aldrig slut ;)

#3 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Min V som också snart fyller tre har en väldigt stark vilja och vill göra det mesta själv. Mycket tycker han att han klarar helt på egen hand eftersom storasyskonen gör det...;-) Trots vet jag inte om jag vill kalla det, men som sagt, en rejäl portion humör och mycket stark vilja har visat sig allt mer det senaste året.

#4 - Puff

Jag måste fråga - du som ändå läst psykologi osv. Tror du verkligen på en 3-årstrots /trotsåldrar?

#5 - Monica, nybliven barnsmamma!

hihi min son blev 3 år nu för 2 veckor sedan.. Och JA, han är i trotsåldern varje dag!

Så här hemma märker vi av det..

#6 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Puff Ja, jag tror på utvecklingsfaser men jag tror inte att dom är universella och går att tillämpa på alla barn men majoriteten. Jag tror också att barn utvecklas i olika takt så det är inte säkert att alla hamnar i trotsåldern vid samma ålder.

#7 - Anonym

Vi har en riktigt bestämd liten 3-åring här hemma.. Hennes fsvorituttryck är : nä,det tänker jag inte!!!! Men söööt som få :)



Kram

#8 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jag sitter precis i detta nu å skriver ett inlägg om min blivande treååring. Nej han trotsar inte speciellt mycket, han är i sin bästa ålder hittills. :D

#9 - Marita

Har också ett barn som blir 3 om en månad ungefär och det är verkligen en intensiv ålder! Min dotter pratar, diskuterar och frågar så jag blir helt matt ibland! ; ) Hennes svada i kombination med en 6-åring som är mitt i en mini-tonår gör att jag längtar tills de somnar ibland...

#10 - Puff

Undrade för att jag tycker genuint illa om att man kallar det för "trotsålder" när det egentligen handlar om just utvecklingsfaser där en viss grad av trots ingår - alltså ingår en viss grad av trots till just 2-3-4-5-åringars normala utveckling.

Genom att kalla det "trotsålder" så bemöter man inte utvecklingen som det bär med sig, tänker jag, utan sorterar bort det som en besk krydda i tillvaron just nu.

#11 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Puff Nej, namnet är kanske inte det bästa utan det känns som om det är väldigt anpassat för att folk ska kunna skylla på det. Men jag har också läst att det ingår trots vid varje utvecklingsfas.

#12 - Hanna - En sån där mammabloggare ♥

oj oj oj... våran 3-åring är visserligen ensambarn (än så länge) och får där av ALL uppmärksamhet, vilket han spelar en hel del på.

han är inne i någon slags "tvärtemot-period" just nu och säger/gör emot precis allt vi vill och inte vill. riktigt jobbigt! han SKA och han VILL och han MÅSTE. puh!

påfrestande, men samtidigt mysigt och roligt att han har kommit till den åldern så man kan prata med honom och man ser att han förstår och tar till sig vissa saker. ^^



trevlig helg! kram H