bambi

Vad växte jag upp med då? Och vad tittar mina barn på?
Vilken intressant diskussion det blev om Astrid Lindgren och hennes sagor. Ja, ni har fått mig att tänka om lite. Dom kan öppna upp för diskussion, men i så fall så kanske jag introducerar dom lite senare för barnen. För några av er säger också att ni tyckte det var läskigt med Emils pappa som blev arg, t.ex.

För att ska förstå mig lite mer så ska jag berätta om vad jag växte upp med - Sesame Street. Varje dag så såg jag på Sesame Street, där dom sjöng, räknade, bokstaverade och alla var glada och trevliga (förutom han som bodde i soptunnan som ibland kunde vara lite sur). Men det var vuxna och barn av olika etniciteter som hade roligt tillsammans med dockor i form av fåglar och människor.

Visst var det ganska präktigt och pedagogiskt och man kanske inte behöver mata barnen med det hela tiden. Men jag älskade det, speciellt alla sånger och när The Count räknade allt möjligt. Och för att inte tala om The Cookie Monster som älskade kakor! Han var ju underbar....



Någon nämnde att t.ex. Spiderman och Kalla Anka inte är så mycket bättre. Det kan jag inte riktigt svara på om det är eller inte eftersom vi tittar inte på sånt här hemma. Det Zack ser på svtplay och tv4play är Drömmarna Trädgård, Vännernas Stad och Postis Per. Dom dvd-filmerna som vi har köpt åt honom är dessa (några är köpta i second hand affärer, tips till er som vill hitta billiga barnfilmer!)

#1 - AnnaSC

o då skulle jag vilja inflika att Teletubbies o Drömmarnas trädgård tycker jag "fördummar" barns språkinlärning...



då är ju tex fem myror är fler än 4 elefanter mycket bättre.

#2 - malin

Sesam gick här i Sverige också och jag kommer ihåg der mycket väl. Det var även Dr Snuggles, Balthazar, Urcellen Ellen, Farbror Frippes skafferi, klassiska julkalendrar som Trolltider, Staffan och Begnt och massor av annat. Jag skulle tex säga att Fem myror har påverkat mig mer och jag har mer minnen till andra program än just Astrids grejer. Jag tycker det är skönt att det inte är så tilrättalagt och det gjordes nog som familjeunderhållning ex Saltkråkan snarare än bara för barn. Jag förstår faktist inte riktigt den här blossande debatten böckerna skrevs för länge sedan och ungar är inte dumma.

#3 - malin

Sesam gick här i Sverige också och jag kommer ihåg der mycket väl. Det var även Dr Snuggles, Balthazar, Urcellen Ellen, Farbror Frippes skafferi, klassiska julkalendrar som Trolltider, Staffan och Begnt och massor av annat. Jag skulle tex säga att Fem myror har påverkat mig mer och jag har mer minnen till andra program än just Astrids grejer. Jag tycker det är skönt att det inte är så tilrättalagt och det gjordes nog som familjeunderhållning ex Saltkråkan snarare än bara för barn. Jag förstår faktist inte riktigt den här blossande debatten böckerna skrevs för länge sedan och ungar är inte dumma.

#4 - Josannah

Sesam var jag rädd för, vet inte riktigt varför, men det var nog för att det var läskligt att kramdjur kan dansa och prata. HiHi.



De 4 sista nämnda filmer är ju underbar, jag kan

också rekommendera riktigt småbarn film som är pedadogisk... nu glömde jag ju namnen, De brukar gå på Disney Channel (junior), som passar 0-4 åringar. tex snickarboden eller, en flicka som går ute på äventyr med sin stjärnor i ryggsäck och en apa, och hjälper de utatta, så de barnen får va med och gissa rätt bild.

#5 - AnnaSC

ja sesame street var så bra. gillade jag skarpt.

Mitt förra inlägg kan nog misstolkas. Min stora son (idag 14år) gillade teletubbies skarpt när han var liten o lilla sonen (4år) gillar drömmarnas trädgård. De får ju titta på dem även om jag inte är riktigt 100% vad jag eg. tycker om dem...

Anna

#6 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Pingu kan ju också vara ganska "våldsam", det finns bla ett avsnitt där Pingus pappa (eller mamma, minns ej riktigt) slår Pingu när han hittat på något hyss. Min dotter tyckte att det var jätteläskigt när hon var liten.



Både Teletubbies och Drömmarnas Trädgård är avskyvärda tycker jag, och jag förstår mig inte på bebisspråket de använder sig av. Men å andra sidan har jag läst att de är utvecklade av barnpedagoger och väldigt genomtänkt, så någon nytta gör de kanske som inte jag förstår...



Programmen som Malin skriver om ovan är riktig nostalgi för mig, vilka fantastiska barnprogram det fanns på 70- och 80-talet! :-)



Tänkte på en sak, har inte du skrivit att du bodde i USA tills du var 9 år? Då har du ju ändå haft en stor del av din uppväxt i Sverige också, så nog måste svenska barnprogram och böcker också ha präglat dig till viss del?

#7 - Tess

Jag får spunk på Teletubbies :-S Så jag hoppas att Connor inte kommer gilla dem...hehehe :-D Jag har börjat kolla lite barnprogram för att veta lite vad det handlar om när Connor blir äldre och vill börja kolla. Fåret Shaun tyckte jag var rätt roligt :-)

#8 - 113

Usch det där sesame street fick jag se några gånger som mindre och jag avskydde det! Jag tyckte de var läskiga och äckliga!

#9 - Moa

Växte också upp med Sesam då jag växte upp utomlands och jag älskade det, minns att jag även hade små leksaksfigurer med dem som jag lekte med. Underbart!

#10 - AnnaSC

vilse i pannkakan och Beppes godnattstund. De kommer jag ihåg från min barndom. Roliga!