bambi

En rosa pojke
Jag fick frågan om Zack någonsin blir retad för att han har mycket rosa. Nej, han blir inte alls det. Han får nästan aldrig kommentarer om det. Jag tror att dom flesta kommentarerna han har fått under sitt liv angående det var när vi var i Thailand och folk undrade om han var en flicka. Men nej, inte i lekparken, inte av kompisar och inte på förskolan har jag hört någon säga något om hans rosa klädsel. Ett framsteg för genusmedvetenheten?


#1 - Ina

Vill först skriva att jag helt är för pojkar (och män) i rosa men jag tror att Zack är lite för liten än för att barn i hans ålder ska vara medvetna om det här med sk pojk- och flickfärger men jag kanske har fel vilket jag såklart hoppas.

Jag köper gärna färgglada kläder till mina pojkar och GÄRNA rosa eftersom det är en färg jag älskar. Jag kan också mycket väl kika bland flickkläderna och handla av det om det är något som faller mig i smaken. Men Hanne som snart är fem år vill inte ha rosa kläder längre vilket jag tycker är så tråkigt. vet inte om det beror på en påverkan av kompisar på förskolan eller om det helt enkelt handlar om att han inte tycker färgen är fin... Däremot gillar han rött men han vill ha och väljer alltid tröjor med tryck som Spiderman, Blixten eller dylikt...

Kram Ina

#2 - Tindra

Min son älskar rosa & lila ...det är vktigt att lära dem att både tjejer & killar kan gilla tjej/kill-saker :)

#3 - Anonym

Jag tror han är alldeles för liten för att han och hans kompisar ska vara medvetna om detta! Jag tror det börjar först i skolan...



Vår 5 åring älskar rosa, men kläderna ska samtidigt vara coola, så allt med Kitty mm går bort. Vilket jag iofs inte är emot då jag inte alls gillar det.

#4 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Tror stockholmarna ligger några steg framför gotlänningarna. Ville får kommentarer varje gång vi är på en lekplats och av nya bekanta. Inte på förskolan och kompisar dock (vad jag vet).

#5 - Annica

Vad bra att din son inte får kommentarer! min son 4,5år vill inte ha rosa längre för det är en tjejfärg och det är inte coolt...jag tycker det är superjobbigt att han får med sig dessa värderingar från förskolan och har påtalat att jag tycker att man ska arbeta aktivt med genus på förskolan men jag får inget större gehör tycker jag. Häromdagen kom han hem och frågade om man bara kan gifta sig tjej och kille, för det hade en pojke på förskolan sagt... (dessvärre är det, tror jag, en o samma pojke som säger att rosa är en tjejfärg etc). Jag sa att man kan gifta sig med den man tycker om och älskar. Jag blir så frustrerad över all trångsynthet som finns runtomkring, det känns som en ständig kamp.

#6 - Sara

Jag tror faktiskt inte alls att barnen är för små för åsikter om att rosa är för tjejer. Min brorson fick som 2½åring en tröja från Meandi (grå med en stor rosa bil på) som han hade EN gång. Han älskade tröjan men fick direkt pikar när han hade den på dagis. Hade jag varit förälder i den situationen så hade jag gått i taket och krävt mer av personalen men i hans fall blev det bara en bekräftelse för föräldrarna att det inte var lönt att sätta på honom ngt med rosa. Sorgligt!



Vår son har mkt rosa (fast mest lila vilket är favoritfärgen. Tyvärr säger mamma som är halvt allergisk mot lila ;-)) och det ända som jag vet är att barn ibland frågat varför han har rosa. Då brukar jag säga att han helt enkelt tycker att det är fint och så frågar jag tillbaka vilken färg det barnet gillar bäst..

#7 - Emma

Min son är 22 månader alltså snart 2 år och skulle ALDRIG ta på sig dessa kläder han ska helst ha svata alltså svarta byxor och tröjor med wow bilar på .. Så här har jag ingen talan om vad han ska ha på sig så bara ta och köpa det han vill ha !!!!!



Fast han har typ 1 röd och 1 rosa tröja som hans mormor & moster köpt ibland är det ok för honom och ha dessa på sig !!!

#8 - Tess

Vad härligt! Önskar att fler kunde tillåta andra att vara som de är!

#9 - Sarah

Hej Bambi!



För några veckor sedan så hade min 2,5 åriga son sin hello kitty keps på sig och sin jacka som delvis är lila. Han åkte omkring med sin Bobby car och jag gick bredvid. När vi skulle passera ett gäng äldre barn i ca 8 års åldern så frågade en flicka om han var en flicka eller pojke och jag svarade. Hon ställer en följdfråga varför han har en hello kitty keps och jag svarar som av samma anledning till att jag först köpte den, att han tycker om katter väldigt mycket. Sen kom det inga fler frågor, det gick bra och vi fortsatte vidare.



Men inom mig bubblade upprörda känslor och jag kände just då att vad håller jag på med? Tänk om han kommer bli mobbad pga av mina klädval (och min sambo får rätt)? Jag tycker ju att alla barn ska kunna bära alla färger, men det går till en viss gräns. Tänk om jag inte finns där vid hans sida nästa gång äldre barn eller vuxna kritiserar hans kläder som han kanske tolkar som att de inte accepterar honom, som kan leda till att han drar sig undan och hans sociala interaktion med andra barn (och vuxna) drabbas.



Det är faktiskt en av mina värsta farhågor, eftersom jag var så otroligt blyg när jag var liten. Jag vill inte att han ska bli ett hämmat barn som sitter tyst för sig själv, utan jag vill att han fortsätter utvecklas framåt i den grad han gör nu. Det är ju alla barns rättigheter att få vara nyfikna, lära sig nya saker, känna trygghet och leka fritt utan det kritiska, dömmande (vuxna) tänket. Tycker jag iaf.



Jag tar det lite mer försiktigt med hello kitty kepsen och hans rosa kläder nu, men innerst inne känns inte det heller bra. Usch jag är splittrad och lite ledsen över det här. Jag tar tacksamt emot tips och råd!



Kram