bambi

Läsarfråga: Att natta två barn ensam
Angelica om För en vecka sen...:
Hur funkar nattningen på kvällarna för er med Zack och Leah? Och när nån av er är borta tex? MIn 2 åriga Viggo vill att vi ska sitta jämte han på kvällarna (vilket vi gärna gör egentligen) men bara det att det kan ta upp till en timme ibland innan han somnar och ibland i protest för att han vill somna i vår säng istället. Har du tips?
Han vaknar alltid på natten och kommer in till oss, inget bekymmer tycker vi det är bara mysigt, så länge han somnar om direkt. Nu när vi väntar syskon så känns det som vi måste få rätsida på det här så att han kan somna och sova så länge som möjligt i sin säng i alla fall, speciellt eftersom jag är själv hemma varannan vecka på kvällarna eftersom sambon jobbar kvällskift då.
Kram på dig!



Svar: Ibland är det ett rent kaos när man ensam ska natta båda barnen. Men det går lättare ju äldre dom blir. Om allt går som det ska (vilket det kanske gör 50% av gångerna) så sitter Zack och tittar på barnprogram medans jag ligger bredvid Leah tills hon somnar (vilket oftast tar 5-20 minuter).

Det går mycket lättare nu när Zack är mer intresserad av barnprogram och nu när man kan prata med honom och förklara att jag måste natta Leah ifred en stund.

Zack (som fyller 3 år i september) är inne i en period då han har väldigt svårt att somna. Vi brukar läsa 2-3 böcker för honom, sen så får vi ligga brevid honom en stund. Förut så kunde vi säga "godnatt" och så somnade han själv utan att vi låg där. Men nu måste vi ligga bredvid honom för att han säger att "det går inte att somna" (så säger han jämt oavsett om han har fått varit vaken extar länge eller inte).

Sen så verkar det som om det är extra svårt för mig att natta honom eftersom han gärna klättrar över mig när jag ligger bredvid honom, han klappar på mig, ger mig ryggmassage, mm. Han är extra mammig just nu så jag vet inte om det har något med det att göra. Så oftast så blir jag så frustrerad och säger åt maken att nu får han ta över nattningen (vi försöker turas om att natta varannat barn varannan kväll, så ibland blir det att maken får natta båda eftersom Zack inte kan slappna av när jag ligger där).

Men om jag är ensam med båda barnen så brukar jag låta Zack vara uppe lite extra länge och kanske till och med somna i soffan. Med två småbarn så går det inte att alltid hålla sig till rutinerna utan man får göra det bästa av situationen.

Zack vaknar också fram åt morgonen (runt kl.4-5) och brukar komma och lägga sig hos oss. Han somnar om direkt så det stör inte oss alls, utan är bara mysigt  :)

Men en sak som jag har lärt mig med småbarn och sömn är att det går verkligen upp och ner det där. I vissa perioder så sover dom länge och bra och andra så vaknar dom kl. 5 och har svårt att somna. Just nu så sover barnen ända till 6.30 *lyx*, men jag vet att snart är vi uppe runt 5 igen  :) 
#1 - Viveca

Det där skulle kunna ha varit ett mail från mig för ett år sedan då vi väntade vår "2:a"! Nu är lillasyster snart ett år och det har verkligen gått upp och ner med nattningarna av båda under det här året! Som läget är nu somnar lillasyster själv i sitt rum i sin säng och sover ganska ofta hela natten. Hon vill sova själv, har vi märkt! Storasyster (3 år i okt) läser vi EN bok för och ger sedan "babymassage" en stund tills hon somnar. Det kan ta olika lång tid. Om man är ensam på kvällen och ska natta får man ibland springa emellan om lillasyster också har svårt att somna, men det brukar storasyster ha förståelse för. Vi brukar förbereda henne på att bara mamma eller pappa är hemma, så funkar det. Visst är det ett kaos hemma ibland, men vi gav ganska fort upp hoppet om att få helt perfekta sovvanor för storasyster. Hon kommer in till oss på natten eller på kvällen så vi har helt enkelt gjort vår dubbelsäng till en trippelsäng, så att alla får bra med plats!

Mvh

#2 - Bella

Bra att du skrev om det där. Har två barn (storebror fyller 2 år i sep & lillebror är 4 mån) & sambon jobbar skift. Inte helt lätt alla ggr. Lillebror är inte den nöjdaste heller & han sover för lite på dagarna = JÄTTEtrött på kvällarna.

#3 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Sånt här tycker jag verkligen att BVC borde bli bättre på! Att ge stöd och att faktiskt berätta hur det är. Det är sååå skönt att höra att fler än jag haft totalkaos hemma med två små (nyfödd+14 mån) och dessutom testa att lägga dem ensam.



Nu har jag snart övat ett helt jobb, större delen av kvällarna själv. Det har gått. BRA. Men det är kaos ibland, ja. Rätt ofta, men det brukar ge sig.