bambi

När artighet blir framtvingat

Det har varit ett riktigt ståhej inne hos Anitha Schulman (som är gift med Calle Schulman och precis har börjat blogga hos mama). Varför detta ståhej? Jo, hon hade fått gratisbiljetter till Henrik Schyffert och Fredrik Lindströms nya show. Hon kommer dit lite sent (10 minuter innan det börjar) och alla sittplatser är upptagna (det är inte bestämda platser). Höggravid som hon är så känner hon att hon inte kan stå upp i två timmar så hon frågar några om hon skulle kunna få deras sittplatser. Ingen vill ge upp sin stol.

Anitha pratar med personalen. Hon får inte ta in någon stol utifrån, men personalen ber istället en ung kille att ge upp sin plats åt Anitha.

Anitha är fortfarande upprörd dagen efter och skriver ett inlägg i sin blogg om att ingen ville ge deras sittplats och frågar om det är typiskt svensk... osv. Varpå killen som gav upp sin plats åt Anitha lämnar en kommentar om att han faktiskt hade betalt dyra pengar för att se showen och var där i god tid för att få en plats och kä'nde sig tvingad att ge henne sin plats.

Anithas läsare läser kommentaren från killen och fullkomligt överöser Anitha med skällsord och andra otrevligheter.


Vem är mest värd en sittplats?
En höggravid kvinna eller den som kom och tog den först? Det är väl det som är frågan? Frågan är lite grann också, vems tid är mest värd? Killen tog sig tid att komma dit tidigt, medans Anitha tyckte inte att det var lika viktigt att lägga tid på det. Jag vet att om jag hade betalt 600 kronor för biljetter och varit där i god tid så hade jag inte velat ge upp min plats. Men jag vet också att jag inte gärna hade velat stå i två timmar med 13 kilos klump på magen. Så jag har väldigt svårt för att "välja sida" i frågan och förstår inte alls varför hon har fått ta så mycket skit från hennes läsare. Men jag tycker nog ändå att hon får skylla sig själv lite som kom dit så sent.... om jag hade varit henne så hade jag nog gått hem och kanske berättat för Fredrik Lindström att jag inte hade fått någon plats och frågat om jag kunde gå någon annan kväll.

Vad säger ni om frågan? Vem är mest värd sittplatsen? Hur hade ni gjort?

#1 - Micke

Jag tycker det är dålig stil att inte lämna plats till en gravid, vadå skylla sig själv? Vart är respekten och empatin för dagens gravida, gamla, små barn och sjuka? Jag tycker att folk är ouppfostrade och jag anser att Anitha hade all rätt att bli förbannad.

#2 - LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

jag tycker det är självklart att ge platsen till en gravid -. men å andra sidan, så är det inte en självklarhet att killen som BETALAT för sin plats ska behöva ge upp den för att anitha var för fin för att passa tiden. Jag tycker snarare att hon gjorde fel som krävde det. Vilken jävla stil!



dock tycker jag att hon skulle fått lite dispans och tillåtits ta in en extra stol.

#3 - Rita

Jag anser absolut att den som kommer forst ska fa sitta! Killen hade ju dessutom betalat for sin plats! Jag har sjalv en tendens att alltid komma sent, jag har varit gravid tva ganger varav forsta gangen blev jag sjukskriven i vecka 25 pga ryggont och andra gangen hade jag foglossningen from hell. Sa jag vet minsann hur det ar att vara gravid, vara stor som ett hus och ha besvar, men haller fortfarande med killen! Den som betalt och kommer i tid ska fa sitta!



Soliga och varma halsningar fran ett skont Thailand, till dig Bambi! De gangerna jag betalt for internet har (har ingen egen dator med oss) sa har varit for att lasa din blogg (och Katinkas). :) Det kanns som om jag levt i Thailand lange nu, forst tva manader genom din blogg och nu i tva veckor har i Karon (och Patong). En vecka kvar i harliga Thailand! Ha det gott!

#4 - Maria

Jag tycker Anitha var riktigt oartig! Om hon kommer försent och alla platser är upptagna har hon två val: stå upp och se föreställningen, eller låta bli att se föreställningen. Nästa gång får hon lära sig att komma i tid som de andra gjort för att få en plats.



Däremot kan jag tycka att det är VÄLDIGT konstigt av arrangören att sälja/dela ut fler biljetter än det finns sittplatser! :-S



#5 - LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

nu har jag läst lite i hennes blogg. bu fucking hu. Nej, jag tycker inte synd om henne. Hon får det låta som att hon var tvingad till att stå där. Ingen tvingade henne att gå på föreställningen överhuvudtaget. Nej. Egotrippad och borskämd liten prinsessa.

#6 - Lexie

Ja det verkar som majoriteten tycker hon gjorde fel. Vad spelar det för roll om hon betalat eller inte? Hon hade en biljett. Skulle hon gå hem för att folk är så jävla bajsnödiga o ego och inte låter en gravid sitta? Knappast, hon gjorde inget fel.

#7 - e-beth

På en buss, eller på apoteket eller på andra offentliga platser så hade det varit självklart att den gravida ska få sitta om det behövs!

Det är ställen som är svåra att undvika.

men att gå på nån föreställning är inget måste.

Det är något man gör frivilligt och jag skulle då aldrig kräva att någon skulle resa sig för mig i ett sånt läge! Visst dåligt av arrangören att inte ha tillräckligt med sittplatser, men det ska ju inte en betalande kund som kommit i god tid för att få en bra plats få lida för! Pengarna tbx till killen och skamvrån till både arrangören å den gravida kvinnan!;-)

#8 - Sofia

Klart att KILLEN ska få sitta ner!!

Han betalade dyrt för sin biljett, hon fick sin och kom dessutom sent, inte ett dugg synd om henne!

Jag har själv 3 barn och jag kan tycka att en ungdom med friska ben kan stå upp en bit på tåg/spårvang/buss eller tunnelbana om det kommer en gravid kvinna in och det inte finns någon ledig plats men detta går ju lite till överdrift tycker jag.

#9 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Självklart bör man ge sittplats åt en person i större fysiskt eller medicinskt behov av den (hej och hå vad politiskt korrekt) men när människor inte passar tider (antar att det även stod onumrerat = var i god tid) så blir jag trött. Självklart kan man ha undantag för när man kommer försent, men tänk att VISSA alltid är sena?

Nu vet jag ju inget mer än det du skriver om nämnda situation, jag tänkte mer allmänt.

#10 - a

Jag skulle skämmas om jag satt ner och inte lät en gravid sitta. Skiter i om hon var sen eller om hon betalat. Och vadå, hon behövde inte gå dit? Så som gravid kan man inte roa sig? Och vad anledningen var till at hon var ses vet jag inte, men det spelar ingen roll

Blir förvåad över alla dessa kvinnor som kallar sig för feminister som kallar henne för prinsessa och att hon inte behövde vara där. Som feminist och medmänniska så stöttar jag min amedkvinnor och de svagare i samhället. Hon är gravid, Victor kunde fan stå, men nej.. Patetiskt och bittert. Anitha gjorde rätt.

#11 - LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

a - vilket jäkla trams! Att vara feminist innebär inte att alltid hålla alla kvinnor om ryggen i alla situationer. Det här har INGET med feminism att göra.



Jag är den första att vråla om hänsyn när det gäller gravida, handikappade och äldre. Man reser sig på tåget, bussen osv om det kommer nån som behöver. punkt slut.



Men det här var en frivillig GRATISföreställning där anitha kunde passat tiden om hon velat ha en plats. Inte glida in lagom försent för att sedan förvänta sig specialbehandling på andras bekostnad. (personer som dessutom BETALAT DYRT både i tid och pengar)

#12 - Anna Kaagaard Kristensen

Om det stämmer att hon inte har passat tiden så tycker jag att hon får skylla sig själv, på en buss, eller vad som helst så skulle jag ha aktat på mig. Eller faktiskt om det fanns begränsat antal platser och man vet att man måste sitta då kommer man i god tid för att försäkra sig om att få plats, människor som inte är gravida som vill sitta får ju komma i tid för att få plats då kan man inte tro att man kan komma in i sista sekunden och sen ska folk akta sig bara för att man är gravid. Som min mamma säger "För fan, ta bussen i god tid så slipper du att missa tåget".

#13 - Linn

Frågan är väl egentligen varför dom säljer så mycket biljetter att någon behöver stå!?



Problemet i sverige är att alla ska få vara med på allt hela tiden. Är man då höggravid och inte kan stå så får man väl för tusan gå dit i tid så att man får en sittplats eller stanna hemma. Det är ju inte killens fel att hon kommer dit sent och är gravid.



Varför ska alla andra behöva anpassa sej för att just du inte är 100% frisk eller 100% rörlig just då?

#14 - Doktor Molly

Intressant dilemma och jag håller med dig Bambi. Ingen har mer rätt till platsen. Däremot hade jag utan bekymmer gett upp min plats till en höggravid och har faktiskt gjort det i precis samma scenario fast på en modevisning! Blev bara glad av att få hjälpa till!



KRAMAR

#15 - Ejkej

Nu har jag inte läst hennes blogg, men utifrån det fakutm att hon kom sent(om det nu var på grund av henne själv) och att hon dessutom hade en gratisbiljett så kan jag tycka att det är lite gnälligt. Självklart ska killen som var i tid och hade betalt för sin biljett också rätt att sitta. Även om hon var gravid så kan jag inte tro att det var mer bekvämt för honom att stå.



Jag ifrågasätter hellre arrangörerna som inte hade arrangerat sittplatser åt alla, onumrerat betyder att man kanske inte får sitta med sitt sällskap i värsta fall, men det betyder väl ändå inte att man ska behöva stå(även om man kommer försent). Fruktansvärt dåliga arrangörer som sedan tvingar den stackars grabben att stå istället för att fixa fram en stol till den höggravida. Jag förstår att han blir upprörd.



Säger absolut inte att gravida ska avstå från nöjen(har själv varit gigantiskt gravid) men nån måtta på primadonnefasoner får det väl vara. Tror inte hennes beteende har att göra med att hon var gravid, snarare att hon kanske anser sig vara mer värd tack vare nåt sorts kändisskap by association. Säger jag helt fräckt, även om jag inte har nån aning alls om vem männskan är.



Och inte f*n har feminism nåt med att hålla alla brudar om ryggen oavsett situation.

#16 - Anonym

Jag tycker att killen som betalat för sin plats - samt kom i tid självklart ska ha rätt till sin plats! Hade jag varit honom skulle jag inte ge upp min plats bara för att hon var höggravid och inte kunde passa tiden.

#17 - Mia

Jag tycker killen har all rätt till sin plats, att vara gravid är ingen sjukdom hon kom för sent alla sittplatser var tagna tough shit. Nä, hon borde skämmas.

#18 - Marita

Efter att ha läst hennes otroligt otrevliga inlägg till kilen som mailade henne så kan jag inte mer än hålla med killen. Varför ska han, som dessutom betalade för sin biljett till skillnad från henne, tvingas stå när han var där i god tid just för att få en sitt plats? Sen blir han dessutom påhoppad av henne på ett väldigt otrevligt sätt...nej fy vilken bitch rent ut sagt!!!

#19 - Tess

Beror väl lite på varför hon var sen. Om det var av ren nonchalans så kunde hon ha åkt hem igen, som du skrev, men om det var p.g.a. oförutsedda saker som hon inte kunde hjälpa (man är ju inte lika snabb med en stor gravidmage) så tycker jag det är skrämmande att ingen ville ge upp sin plats. Finns ståplatser på konserter och då klarar folk minsann att stå, men direkt det finns stolar så är det omöjligt att stå uppenbarligen.

#20 - Nina

Om hon hade betalt sin biljett OCH varit i tid så självklart ska en gravid få sitta ner. Men hon hade säkert inte ens gått om hon var tvungen att köpa sin biljett, så i det här fallet så kunde hon gott ha stått ; )

#21 - Erika

Biljetten va gratis å hon kom för sent. Hon får skylla sig själv. KIllen hade betalat å kom i tid just för att få en sittplats. Detta har INGET me hennes graviditet att göra!

#22 - Evelina

Jag tycker faktiskt inte synd om henne för att hon skulle fått stå upp fast hon är gravid. Det är ju inte bussen som hon MÅSTE åka liksom. Nu var det frivilligt hela grejen och det var ju hennes val att komma sent. Sen ska man SJÄLVKLART visa respekt för gravida, gamla och så vidare, men inte automatiskt om inte de gör det tillbaka!

#23 - Sandra Michelle

Hon får skylla sig själv. Om det var så viktigt med en sittplats, så får hon ju vara i tid precis som alla andra. Killen kunde ju lika gärna ha ännu bättre skäl till att sitta.

#24 - Mollie

Jag ger min plats åt gravida på buss och T-banan.

Om hon nu nonchalerade de faktum att hon inte var ute i god tid, får madame stå. Gravid eller inte - slutar man använda sunda förnuftet när man är gravid? Kom för farao i tid och sluta skyll ifrån dig! Min plats skulle hon ALDRIG få

#25 - Pethra

Rent allmänt tycker jag att en gravid alltid skall få en sittplats (bussar och liknande) men gällande denna situation så anser jag att hon inte hade någon rätt till platsen. Hon kunde först och främst sett till att vara ute i god tid, för jag antar att det stod på biljetten att det inte var bestämda platser. Sedan kan man inte kräva en sittplats om man kommer när alla platser är slut, kvittar om man är gravid eller inte. Visst, man kan fråga personalen efter en extra stol som de gjorde men inte begära att någon annan skall ge upp en stol för en, då avböjer man vänligt och går hem istället.

#26 - anita

Men hallo vilken subba, om det hade varit jag hade jag bett henne dra åt skogen, han betalade ju jäkla massa pengar för platsen, inte hans problem.