bambi

Varför är thailändarna så smala?
-Varför är alla ni thailändare så smala när ni verkar äta hela tiden?

Den frågan fick vår kursledare på matlagningskursen i Thailand och hon svarade:

-Det är för att vi alltid har en massa grönsaker i vår mat. Vi behöver också äta mycket eftersom det är så varmt här.

Snart är Beach 2011 här och man vill kanske gå ner några kilon. Det vill jag också, så det kommer bli mycket thai-mat här hemma nu. Om thailändarna kan så kan jag. Inga konstiga dieter, utan bara god mat i måttliga mängder.
Min vän Anna har gått ner 15 kilo genom att just äta vad hon vill i måttliga mängder. Jag läste en mycket tänkvärd fråga i tidningen YourLife: "Om du älskade din kropp, vad skulle du stoppa i den då?"
#1 - Alfva

Framförallt håller de ju förbränningen på en jämn nivå genom att äta ofta.

Jag försöker att också ha samma taktik, i hopp om att bli av med några centimeter kring midjan till stranden! :)

Och imorgon ska jag nog ta och testa ett av dina recept som du la ut från Thailand!

#2 - Skrotmamman skrotar vidare

När jag hade ätstörningsproblematik såg jag en lång, smal tjej äta 5 (!!!) smörgåsar till mellis. Chockat frågade jag dietisten:

- HUR kan hon äta så mycket och fortfarande vara smal??

Dietisten svarade mig:

- Tanken har aldrig slagit dig att hon kanske är smal FÖR att hon äter?



Likaså en annan ätstörd patient, som hade starka rädslor för kolhydrater, fick i "läxa" att äta ris. H*n var livrädd, och vågade inte riktigt. Men tog mod till sig med tanken:

- Jag har ju aldrig sett en överviktig kines, de äter ju ris till allt, och alltid, hela tiden.



Ibland får man vända tankarna. Jag tänker såhär, "öppna ögonen och se att kejsaren är naken."

De förespråkar alla möjliga dieter, men kan det vara så att vi stirrar oss blinda på "en nakenfis"?