bambi

När barn också blev människor

Jag och maken kollar en hel del på Mad Men som är en serie som utspelar sig på 60-talet. Det är inte bara att dom röker och dricker alkohol när dom är gravida som jag förfasas utav. Nej, det som jag tycker är värst är hur dom behandlar sina barn. Barn ses som saker, något man skaffar sig och sen kan agera som fina prydnadssaker. När barnen är ledsna eller behöver föräldrarna så är dom bara besvärliga och är i vägen. Barn kunde man sätta i barnhem om man inte orkade med dom och barn skulle knappt synas eller höras.

Vilken helomvänding vi har gjort. Jag har en vän som ofta är bekymrad över att jag sitter så mycket vid datorn och hon tror att det är skadligt för våra barn att jag inte ger dom 100% av min uppmärksamhet hela tiden. Nu sitter jag nästan bara vid datorn när dom sover eller maken är hemma, men jag tror ändå att det är nyttigt för barn att lära sig att leka lite själva och att dom inte ständigt behöver ha mamma eller pappa bredvid sig jämt.

 

Men den största förändringen och den viktigast också, tycker jag ändå att vi ser barn som människor också. Vi bekräftar deras känslor och vi lyssnar på dom. Jag brukar försöka behandla mina barn så som jag själv skulle vilja bli behandlad. Jag skulle t.ex. aldrig torka av mina barn i ansiktet med en disktrasa eftersom jag inte skulle göra så på mig själv. Jag tror att våra barn kommer växa upp till riktigt fina människor om vi behandlar dom med respekt och ser dom som dom människor dom faktiskt är. Tur att vi inte lever på 60-talet...

#1 - Emma

tror det finns för och nackdelar med allt. Men tur att vi har kommit så pass långt att vi inte dricker o röker i den utsträckningen som det gjordes då.



Som du skriver tycker jag också att barn behöver leka och kunna ta för sig själva, man behöver inte vara över dom hela tiden.

#2 - jennifer b

Jag tror att det verkligen är superviktigt att även småbarn får egentid precis som vi äldre barn och vuxna. Dom behöver få vara ifred ibland och dom behöver lära sig att leka och utvecklas själv utan att någon vuxen ska styra dom.



En utav mina småsystrar fick uppmärksamhet dygnet runt från en förälder från det hon föddes tills hon var ungefär 5-6 år och nu är hon 10 och kan inte leka själv. Hon måste hela tiden ha någon som guidar henne och hon har ingen fantasi alls till att komma på lekar och hon tycker att allt är tråkigt, bara pappa duger.



Ingen utav mina andra fyra småsyskon är eller har varit så och ingen utav dom har fått så mycket uppmärksamhet på det sättet, hon fick verkligen sitt på ett överdrivet sätt då hon var hennes pappas första barn och han lindade henne kring lillfingret. Så enligt min åsikt blir det väldigt fel om man inte låter barnen vara för sig själva då och då.

#3 - jennifer b

Jag tror att det verkligen är superviktigt att även småbarn får egentid precis som vi äldre barn och vuxna. Dom behöver få vara ifred ibland och dom behöver lära sig att leka och utvecklas själv utan att någon vuxen ska styra dom.



En utav mina småsystrar fick uppmärksamhet dygnet runt från en förälder från det hon föddes tills hon var ungefär 5-6 år och nu är hon 10 och kan inte leka själv. Hon måste hela tiden ha någon som guidar henne och hon har ingen fantasi alls till att komma på lekar och hon tycker att allt är tråkigt, bara pappa duger.



Ingen utav mina andra fyra småsyskon är eller har varit så och ingen utav dom har fått så mycket uppmärksamhet på det sättet, hon fick verkligen sitt på ett överdrivet sätt då hon var hennes pappas första barn och han lindade henne kring lillfingret. Så enligt min åsikt blir det väldigt fel om man inte låter barnen vara för sig själva då och då.

#4 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Tror också att barn behöver få lära sig att stimulera sig själva (utan överdrifter) utveckla sin fantasi, lära sig att vänta, och som det står i Alfons-böckerna att få lära sig att ha TRÅKIGT.



Om de aldrig får känna att de har tråkigt, hur ska de då uppskatta när man gör något speciellt. Att gå till Skansen, Junibacken, Tom Tits osv varje, varje helg för att "göra saker", klart de inte skiner som små ljus då, jämfört med de som kanske går på Grönan EN gång på ett år (istället för 120 ggr)

#5 - Tindra

Innan ja fick Filip så satt jag med Matteus hela tiden, hela tiden pyssla, leka & fixa, titta på tv ihop osv...Nu bara på 1,5månad sedan Filip föddes så har han utvecklats sååååå MKT!! i sitt sätt att leka, prata & hur han tar för sig! sååå härligt att se som Mamma att han utvecklas så mkt....Antar att jag satt fööör mkt med han & kanske hämmade hans utveckling lite..... Såååå man ska ge dem egentid, man är inte en sämre mama bara för att man inte sitter med dem hela eller leker ständigt med dem....

#6 - Anna - Mamma till Emilia med albinism

Där håller jag helt med dig =)



Man kan inte ge sina barn 100% uppmärksamhet hela tiden, var skulle du själv bli av?

Barn måste lära sig att kunna göra lite själva, samma sak som att nu när E såå gärna vill ta sig fram själv, lägger jag henne på magen, börjar hon gnälla får hon gnälla ett tag, hon måste försöka!

Jag kan ju inte lära henne att krypa =)



En blandning utav allt tror jag blir bäst =)

#7 - Rita

Jag håller fullständigt med! Barns utvecklas inte av att deras föräldrar konstant sitter bredvid dem på golvet och leker med dem. Då går det precis som Jennifer B skrev här i en kommentar. Barnet har till sist ingen fantasi och kan inte göra nånting på egen hand.



Jag tror också på en blandning. Jag leker jättegärna med mina barn, men bara när jag själv vill. Jag kan inte tvinga barnen att leka vissa lekar, lika lite som de kan tvinga mig att vara med. Jag spelar jättegärna spel med dem, lägger 1000-bitars pussel, leker kurragömma och blir bjuden på låtsas-tebjudning, men definitivt inte varenda dag. Mina barn (5 och 7 år) vill dessutom ofta vara ifred och leka, endera båda tillsammans eller så var för sig. De älskar det och de har en enorm fantasi! Kan leka i timmar i sträck och fortsätta samma lek nästa dag. DET är kreativitet när den är som bäst!