bambi

Zack blir galen av alla leksaker

Som sagt, vi köper nästan aldrig leksaker till barnen och jag tror att Zack har varit inne i en leksaksaffär max 5 gånger i hela sitt 3-åriga liv. Så man kanske kan förstå att han blir så uppspelt när jag visa honom en online-leksaksbutik och dess sortiment....

#1 - Emma

Måste vara jobbigt och ha alla dessa udda regler som att båda dina barn ska ha samma kläder även att det är en tjej och kille !!! Plus köpa massa flickiga julklappar till din son och nu också får dom ens knappt gå in i en leksaksaffär

#2 - LADY DAHMER | postpatriarkal feministfitta

emma, varför skulle det vara jobbigt? tycker du det är jobbigt att vara en ansvarsfull förälder?



tycker inte du att det är jobbigt för dina barn att behöva leva upp till en könsroll och aldrig tillåtas överskrida gränser.

#3 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Emma Vem har sagt att han inte får gå in i en leksaksaffär? Barnen har alltid fått så mycket leksaker av släkt och vänner så vi har aldrig behövt gå in i en leksaksaffär förutom kanske när vi ska på kalas.



Det är väl jobbigare att behöva leta på olika avdelningar och köpa olika kläder åt barnen? Så mycket enklare att bara köpa allt till båda på samma avdelning!

#4 - Kristin

Är lite nyfiken på vad du Emma menar med flickiga julklappar?? Såvitt jag vet så gillar barn sparkcyklar oavsett kön eller?

Ännu en i mängden som tror att genus är farligt... Nåja.

Ha en bra dag bambi

#5 - Malin-Kalles mamma

Emma: Vilken konstig kommentar! Vad är det som är så flickigt, om du det är sååå farligt, med julklapparna Bambi har köpt till Zack? Vad jag har sett så är det väl en sparkcykel, spel mm. Det gillar väl alla 3-åringar, eller?

#6 - LILITH - Borderline & mamma

Mina barn är nästan heller aldrig inne i leksaksaffärer. De får så mycket leksaker, och speciellt till jul och när de fyller, att vi sällan behöver köpa något.



Och Emma, även pojkar kan gilla "tjejiga" leksaker utan att det är något man medvetet försökt att uppfostra dem till. Min son älskar dockor, och rosa.

#7 - Viola

Min snart treåring har ALDRIG varit inne i en leksaksaffär. Det är ingen begränsning för leksaker har han gott om. Men är man förutseende och vill välja sina strider är det inte alltid ultimat med hagalna barn i affärer. (apropå Emmas kommentar)

#8 - Pethra

Viola: Tror du inte att barn blir mindre hagalna om de får följa med och där lära sig att de inte kan få allt. Vi har alltid haft vår dotter med och hon har ett väldigt slappt förhållningssätt till leksaker i leksaksbutiker. Hon har lärt sig att hon får peka ut sådant hon önskar sig, hon har lärt sig att hon aldrig får något om hon säger att det vill jag ha och det nu! Ibland köper vi något åt henne och då blir hon jätte glad och tacksam men många gånger får hon inget alls, utan vi är där i andra ärenden. De gånger hon skall få välja något själv så går hon oftast ut från affären tomhänt just för att hon inget vill ha. Jag tror på att ta med barn till ställen som t ex leksaksbutiker och avdramatisera det hela.

#9 - Mia

Pethra håller med dig vi är ofta i leksaksaffärer med barnen och de får titta och känna på leksakerna berätta vad de önskar sig. De brukar fråga om vi ska köpa säger vi nej så är det nej har aldrig varit nån stor grej då de alltid har fått följa med, de vet att ibland handlar vi ibland ä vi där bara för att titta.



/Mia

#10 - Rita

Håller helt med Pethra! Min 8-åriga dotter går numera endast in i leksaksaffärer för att kolla nyheter och priser och vad hon ska spara till eller önska sig i julklapp/födelsedagspresent. Hon gnäller aldrig om saker när vi går i butiker för hon vet att jag inte köper nåt. ;) (det sistnämnda sagt med humor, eftersom jag såklart köper saker och kläder hon behöver!) Mina barn är vana att gå i alla slags butiker med mig (även om 5-åringen "hatar" klädbutiker ;) ), bara för att jag tycker om att ha med dem överallt.

#11 - Tess

Det finns INGET som är jobbigt med att låta ens barn ta del av alla möjligheter, ha kläder i alla färger och så vidare. Förstår inte hur Emma kan tycka det. Det måste väl vara jobbigare att begränsa sina barn?

#12 - Maria

Emma: Men snälla nån det står väl ingenstans att z INTE får gå in i leksaksaffären. Han har inte behövt det och det är ju lixom inte precis som en skyldighet att man måste ha varit i leksaksaffären ett vist antal gånger när man är tre år. Tjejleksaker... Vad är det? Snipor eller? Vad har Bambi köpt som är "tjej" leksak... Snälla berätta det. Det hade varit intressant att veta. Skulle det vara något fel med att klä sina barn i likadana kläder?? Jag gör det ofta och gärna med mina små barn.. Dom har iofs snopp båda två, men det är ju skitsamma. Jag hade klätt min tjej i samma kläder om jag hade haft någon. Det heter genus!! Klä och behandla barn som barn och inte som ett kön. 100 möjligheter och val istället för två!!!