bambi

Sveriges näst viktigaste nummer
Kan du Sveriges näst viktigaste nummer? Jag menar - om det är något akut så ringer man 112 men vad ringer man om det inte är så akut och man behöver lite sjukvårdsrådgivning? Vet ni det?

Just nu pågår en kampanj att sprida detta nummer - 1177, då 40% av alla småbarnsföräldrar känner inte till numret. 1500 sjuksköterskor jobbar dygnet runt för att hjälpa till och ge råd och stöd.

#1 - Ejkej

Fast tyvärr gäller inte det numret i hela Sverige då vissa landsting har valt att använda ett eget.

#2 - storasyrran

Bra där Bambi!

Jag har haft jättebra samtal med de på 1177 på nattetid eller kvällar när barnen varit sjuka och man är lite nervös! Perfekt!



Jag förstår inte riktigt vad Ejkej menar med att det inte gäller i hela Sverige? Det går väl att ringa, oavsett vart man befinner sig. Det kan ju inte vara så att numret inte fungerar för att man bor i ett visst landsting? Verkar konstigt. Det är ju rådfrågning det handlar om!

#3 - Malin

Säger som ovanstående. Mitt landsting är inte anslutet till 1177 (även om det förstås är en bra organisation).



Sedan vill jag även lyfta 114 14 som ett lika viktigt nummer (till polisen i icke-akuta ärenden).

#4 - Sandra

Numret finns inte i mitt landsting.

#5 - Karoliina -med k och två i

Funkar inte i Jönköpings län heller, blir bara hänvisad till vårdcentralen. Skamligt! För visst hade det varit smidigt att kunna ringa en upplysning istället för sjukhuset även om dom självklart också svarar på frågor. Men ändå...

#6 - Sofia

Jag har haft stor nytta av detta nummer. Kram från ett soligt Turkiet.

#7 - Malin

storasyrran, jo det är tyvärr precis så. Ringer jag 1177 så säger en automatisk röst att mitt landsting inte är anslutet. Jag får leta nummer till jourcentral (om det inte är under dagtid förstås, då ringer jag till min vanliga vårdcentral).

#8 - Angelica

Dessutom har jag hört att det faktiskt inte alls alltid är utbildad personal som svarar i telefonen där... Jag ringer inte dit. Antingen tar jag reda på information om vad som kan vara fel på mitt barn eller så uppsöker jag läkare personligen.



Förstår inte hur en människa som sitter i en annan ände av en telefon ska kunna bedömma hur mitt barn mår. Allt går inte bara höra på symptom, mycket beömd utifrån hur barnet ser ut. Jag som inte är utbildad läkare kanske inte ser så stor skillnad på mitt barns färg på hy, ögonvitor och tunga, som en en läkare skulle kunna göra.

#9 - Sofi

Jag brukar ringa Vårdguiden, är det kanske samma sak fast olika nummer? 08-320 100