bambi

Biff Bombay Bambi-style
Vet ni? Jag kommer knappt ihåg hur det var att innan vi fick barnen. Jag har snart varit mamma i 4 år och jag tänkte igår "undrar vilken tid vi brukade äta middag innan barnen?". För som det är nu så blir det runt kl 17-18 men jag har ingen aning om vilken tid vi åt innan barnen. Var det runt 19? 20? Skumt att inte minnas... men det är mycket jag inte minns om hur det var för 5 år sen. Jag minns inte hur det kändes att vara utsövd, att kunna gå på toa ifred eller att äta ifred. 
 
Igår blev det lite indiskt, Biff Bombay på mitt egna lilla vis. Jag har ändrat om receptet lite så att det ska passa barnen och det gick verkligen hem kan jag säga!  :) 
 
 
ca 500 g biff
1 tsk senapsfrön
1 tsk hel spiskummin
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 gul lök
1 tsk gurkmeja
½ tsk salt
1 tsk chilipeppar
2 msk färsk koriander
 
Lime-raita
2 dl matyoghurt
1 msk hackad färsk mynta
rivet skal av ½ lime
2 krm salt
2 msk honung
 
1. Börja med att blanda ihop alla ingredienser till raitan och ställ sedan i kylen.
2. Strimla biff, paprika, lök och vitlök.
3. Börja med att rosta senapsfrön och spiskummin i en torr stekpanna.
4. Tillsätt sedan lite smör och blanda om. Ha sedan i biffen och stek tills den har fått färg.
5. Tillsätt först vitlöken, sedan paprikan och gul löken och låt det steka med en stund.
6. Ha till sist i alla kryddor och låt allt steka ihop ett par minuter. Servera med ris och lime-raita!
#1 - Marie

Hej
Kikat på dina OM kläder
Hur lång/kort är du??
Ha en underbar helg :-))

Svar: Jag är 172 cm lång!
bambi

#2 - Johanna

Vilken fin blogg du har, tack för din fina kommentar hos mej som gjorde att jag hittade hit!
Ses igen och önskar dej en fin helg!

Svar: Tack desamma! :)
bambi

#3 - Millan - Tvåbarnsmamma i Augusti

Jag blir så inspirerad och det är massor av dina recept jag vill prova nu! =)

Svar: Va roligt att höra! :)
bambi

#4 - LILITH - Borderline & mamma

Tänk att det fanns en tid när man tyckte att klockan 20 var sen eftermiddag, nu betyder det sen kväll :)

Svar: Oooh ja, jag somnar kl. 22 nästan varje kväll. Minns inte när jag var uppe efter midnatt senast! ;)
bambi

#5 - ♥ Carina ♥

Mums! Det där lät gott!
Ha en fin lördag!

#6 - Sus

Nääee..minns knappt heller...30 år sedan:)
Det blir absolut inte bättre i minnesbanken med åren ;)

Kraaaaam & ha det fint!

#7 - Ida Edström - Östersunds näst största blogg.

mums!

sv: verkligen! :)

#8 - Yohannas.se

Häärlig blogg :) kul att du hittade min!!! :) shit vad mkt följare du har, jag vill oooooxå :) nåt bra tips på hur du nått dit? :)

Svar: Jag har en hel del tips under kategorin bloggtips: http://bambi.alltforforaldrar.se/category/bloggtips.html
bambi

#9 - Ulle

Som alltid så ser det himla smarrigt ut! =)

Svar: Tack :)
bambi

#10 - Johanna

Inte jag heller mer än när de säger sig följt mig länge och aldrig skriver mer än allt bra varje gång, då blir jag sur, för det är okej att du inte vill ha mig på din bloglovin :)

oh det lät gott, det kanske man skulle försöka sig på :)

#11 - Thessan

Tack så jättemkt fina du! Så roligt när det man gör blir så uppsakttat! hoppas du har en bra dag

#12 - Följ vår resa från tankar till färdigt hus

Mums, såg riktigt gott ut :D

Du har en riktigt fin blogg förresten :D

Svar: Tack :)
bambi

#13 - Pernilla

Jaa visst var dem, svår att välja sen vilket man ska köpa bara =)

Mums det lätt gott, får man kanske prova att laga.

Ha en fortsatt bra lördag!!

#14 - Lottzys matblogg

Oj vad gott det verkar! Vilken slags biff tog du?
hälsningar Lottzy

Svar: Oj, vanliga biffar. Det var nåt vi hade i frysen bara ;)
KRAM
bambi

#15 - Madde / Mamma och blivande fröken

Åh det ser och låter riktigt gott :). Blir att prova här hemma :).

Svar: Gör det!!KRAM
bambi

#16 - Amy's piece of cake

Härligt med indiskt och kul att barnen uppskattade det också! Ja minnet är ju som en guldfisk ibland... jag skyller fortfarande på amningshjärna fast jag slutade för längesedan ;)

Svar: Haha... hur länge kan man skylla på det tror du? ;)
bambi