bambi

Daimkladdkaka

Ibland behöver man kanske inte krångla till det så mycket och då är verkligen kladdkaka något som är enkelt att göra! Fast jag brukar inte försöka mig på allt för krångliga recept och jag vill gärna hålla det simpelt, även för er skull!

 

Denna kladdkaka får det där lilla extra med daim både i kakan och ovanpå! Kom ihåg att man aldrig ska ha bakpulver i kladdkaka, för då blir den inte så där härligt kladdig!  :)

 

 

 

200 g smör

200 g mörk choklad

4 st ägg
1 ½ dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
en nypa salt
1 st dubbel Daim förpackning (56 g)

 

Daimgrädde:
2 ½ dl vispgrädde
1 ½ msk florsocker
1 ½ msk kakao
1 st dubbel Daim förpackning (56 g)

 

1. Värm ugnen till 200 grader. Smält smör och hackad choklad i en kastrull, rör om hela tiden och låt svalna lite.

2. Vispa ägg och socker för hand och rör ner i chokladsmeten.

3. Rör ihop vetemjöl och salt, blanda ner i smeten. Rör om tills den är jämn.
4. Hacka daimchokladen och rör ner i smeten. Smörj en rund kakform och häll i smeten, grädda mitt i ugnen i 14-16 minuter.

5. Vispa sen grädde tillsammans med florsocker och kakao. 

6. Bred på grädden och grovhacka daimen och dekorera kakan med den.

 

 

#1 - Therése

Tack för din hälsning! Kakan ser grymt god ut! :-)

#2 - Beatrice, mamma till skrutten Robin- Tävling igång!

Haha! Jag förstår inte varför dom små är dom som tar störst plats i sängen ;D

Ahhh, den kladdkakan måste jag nog prova till jag fyller år :) Den ser grymt god ut!

#3 - AnnaSC

Dajmkladdkaka är gott. Jag brukar baka den efter smultrongårdens recept den är så mumsig.

#4 - Sophia

Mums så gott det ser ut. Kanske får pröva mig på att baka en sådan. :)

#5 - Yohannas.se

Du är otrolig att baka vad det verkar galet goda grejor!!!
Svar: Tack ska du ha, jag hoppas det läker så sakteliga nu ja.

Svar: Tack :)
bambi

#6 - åse- 18 år och mamma

SV:haha lika bra att göra i tid ;)

#7 - elinjosefine - lifestyleblogs

Mums så gott!!

Hoppas du får en fin start på veckan :)

Svar: Tack detsamma :)
bambi

#8 - Monika

Men mumma !!! Det måste testas lagom till "tantens" födelsedag :) Tack för receptet och titten på min blogg
monika

Svar: Tack själv :)
bambi

#9 - Sofia

Gode tid ser gudomligt ut vill ha. Ska kanske baka den till fredagsfikat som jag sta stå för på jobbet : ) Tack snällla för tipset : ) Ha en bra dag kram Sofia ps. kul att du hittade till mig så jag hittade dig : )

Svar: Ja, det blir ju perfekt till fredagsfikat!! :)
bambi

#10 - Matilda

Vad gott det såg ut! Nu blev jag allt lite baksugen.

#11 - Åsa

Oh my vilken kaka!!
Gotta do!
Kram på se!

#12 - Åsa

Oh my vilken kaka!!
Gotta do!
Kram på se!

#13 - Leona

Åh vad den såg god ut. Måste verkligen testa den någon gång :))

#14 - Rebeccas tårtor

Ser ut att vara fantastiskt god!

#15 - Karin

Men mums vad god den ser ut!

#16 - Heidi

Mums! Tror det här kan vara något att servera på kommande me&i-partyt. Tror du själva kakan går att frysa? Utan grädden på då såklart... Smidigt om man kan förbereda... Kramiz

Svar: Ja, den borde gå att frysa! Kram
bambi

#17 - Lotta, klädtokig småbarnsmamma!

Mmm... ser farligt god ut! =)

#18 - Lina

Hejsan!
Ja den göna färgen är riktigt härlig!
Vilken kaka! den måste bakas till helgen:)
Må så gott!

#19 - Amy's piece of cake

Mums mums MUMS för denna säger jag bara, ser ju hur gott ut som helst!

#20 - Johanna

Men åå, den tårtan ser helt fantastiskt god ut!!

Svar: Det var den också!! :)
bambi

#21 - kaffemorsan

Åh den ser ljuvlig ut!

#22 - Johanna

Kladdkaka är alltid en favorit och med daimgrädde kan det ju inte bli annat än ännu bättre!? Mums så gott :)

Svar: Ja, den var verkligen supergod!! :)
bambi

#23 - Millan - två små och mamma mu

Jag gjorde den här kakan igår, först var jag lite orolig för att det skulle bli för mycket choklad, men nej! Alla som smakade den (från 1 år upp till 30+) gillade den. Hurra :) Den gör vi fler gånger.