bambi

Ska killar få vara lucia?
Här hemma har Kalle som lucia gått varm. Den är extra intressant nu när barnen tränar inför lucia på förskolan. Vi har haft boken i ett par år och den kommer ifrån Sagolikt Bokförlag (tips!). Det är en underbar bok som handlar om Kalle som så gärna vill vara lucia. Skolan säger nej och bestämmer att en flicka ska vara lucia istället, men när det är dags att lussa så byter dom plats så Kalle får vara lucia ändå.
 
Berättelsen påminner mycket om det som har skett i verkligheten här i Stockholm. Där var det en hel klass som stred för att Dag skulle få vara lucia. 
 
Jag är jätteglad att klassen kämpade för Dag också skulel få möjligheten att få lucia! Jag tycker att det inte spelar någon roll om det är en pojke eller flicka som är lucia och alla som vill ska få prova på det. 
 
Men jag har förstått att det är ganska känsligt det där. Hur tänker ni kring det hela? Tycker ni att även killar kan vara lucia?
#1 - Åsa

För mig är det helt självklart. Lika självklart som att flickor kan vara stjärngossar, pepparkaksgubbar och tomtar.

Jag skulle vilja höra ett riktigt bra argument (vilket jag ännu ej har fått uppleva) för att pojkarna INTE ska få vara Lucia. Ett annat argument alltså än "Det har alltid varit en hon och små pojkar ska inte uppmuntras till att bli flickor".

Kära nån, ungarnba har hela livet på sig att upptäcka hur samhället är byggt på en manlig norm, kväv inte dem redan nu.

#2 - LILITH - boktokig mamma med Borderline

Leo har varit lucia alla år utom ett.

#3 - Hanna E

När jag gick i skolan var det självklart att det skulle vara en lucia, lika självklart som att tjejen skulle ha långt ljust hår.
Jag har nog inte tyckt att det har spelat så stor roll och ibland har vi spexat till det lite extra (när vi haft lärare som vi vet att det gått hem hos) och någon av killarna har varit lucia, om det har varit med killar i luciatåget, vilket inte alltid har varit fallet.

Sedan jag blev mamma själv så tycker jag att det är ännu viktigare att barnen ska få välja själva vad de vill vara i luciatåget, vi begränsar dem mycket ändå omedvetet så varför begränsa dem medvetet också.
Själv har jag en son som inte vill vara med och då får han välja att inte vara med. Varken vi eller pedagogerna tvingar honom. Vi brukar ha en dräkt utifall att han ångrar sig, men hittills har det inte hänt och i år får vi inte ens köpa någonting. "Det blir ju bara en pyjamas" säger han (vi brukar låta honom ha gamla tomtedräkter som pyjamas för att de ska bli lite mer använda).

#4 - Millan

Självklart är det okej. Luciafirande i förskola och skola är för barnens skull (och är det inte det utan för föräldrarna har man tänkte fel någonstans). Varje barn ska få vara det hen vill, om det så är lucia, pepparkaka, eller stjärnbärare. Det är en glädjefylld högtid och inget strikt militärled det handlar om.

#5 - Erica

Inte är det lätt för de små att välja och vara stolta över vad de väljer, oavsett kön. Väljer de nåt kontroversiellt så kommer garanterat nåt annat barn att påpekad et, om inte de vuxna hinner före. Hå hå jaja, men mysigt är det i alla fall när de kommer utklädda och förväntasfulla.

#6 - Carola L

Mina tjejer har aldrig varit lucia (inte ens på dagis) och för mig har det då ingen betydelse vad de nu vill vara! Fast du har väl sett detta http://www.expressen.se/nyheter/gladjen-mio-far-vara-pepparkaksgubbe/

Nu fick ju killen vara pepparkaksgubbe till slut - men nu börjar det gå lite väl långt i detta land. Ungarna ska inte få sjunga kristna sånger på lucia (eller adventssamlingar) fast jag trodde i min enfald att jul hörde ihop med kristendom - och Lucia var ett kristet helgon...

#7 - Reggi

Självklart ska pojkar också får vara lucia om dem vill de. När jag gick på högstadiet så var de en tjej som var de när vi lussa för alla klassser, men på kvällen när vi lussa för föräldrarna så var de en kille som var lucia. Men jag minns inte reaktionen, de var så längesen.

#8 - Petra

Det tycker jag absolut! :)

#9 - michaela- med syskon i magen ♥

självklart ska den som vill få vara pepparkaksgubbe eller lucia, eller tomte eller vad man nu vill. allt annat känns väldigt förlegat. jag kan inte komma på en enda anledning till att ett gosse inte får vara lucia om han vill..

#10 - FIA FIT - FITTASTE MAMMAN I STAN?!

Ja men det får de absolut vara! Jag har inga problem med vare sig pepparkaksgubbar eller pojkar som Lucior. Vad gäller den där pepparkakshistorien förstår jag verkligen ingenting måste jag säga...

#11 - Jenny - mammaliv i Nashville

Jag tycker det ät självklart att killar även ska få vara lucia, men det ska vara seriöst & inte bara något fjant som förstör hela luciatåget :)

#12 - Natali BLOGGAR om livet ♥♥♥

Ja såklart. En av mina söner var tomte med en luciakrona när han var 3,5 år. Det funkade ju perfekt, tyckte det var jättesött. En Lucia-tomte.

#13 - kristin- vivre la vie

min son har iår bestämt sig själv för att vara lucia med krona och allt! hoppas han håller på det även imorn på lussetåget på förskolan :)
Annars är en favorit en salig blandning av diverse luciatågsbitar på en person :)
Ha en bra kväll!

#14 - Ulle

Absolut! Barnens förskola hade ofta pojkar som lucior och det var ändå 5-6 år sedan, så för oss och våra barn är det naturligt. :) Men jag förstår av alla debatter att det inte är så självklart hos alla...:S En annan sak som jag också tycker borde debatteras är om barnen måste vara med i ett luciatåg överhuvudtaget...fast, det har ju inte med genus att göra. ;)

#15 - Susanne

Klart killar kan vara Lucia.

#16 - Line

Ja självklart att barn får vara det de vill på lucia!! Firade ikväll på sonens förskola och när jag hämtade honom i eftermiddags för att åka hem och byta om innan fick jag veta av en av pedagogerna att han ilsket deklarerat att han skulle vara lucia och ingen annan skulle minsann vara det... idag sa han alltså det, och lika bestämd när vi kom hem. INTE tomte. Lucia med stjärnpinne. Hade inget lucialinne hemma men funkade med vit tunika (min..) med vit piké under och rött sidenband runt magen. Luciakrona fick han vara utan, tyvärr. Men väl en hemmapysslad stjärnpinne och tärnljus. Nästa år fr vi väl kolla av med honom lite i tid vad han tänkt sej.. men han är ju intr ens 3 och tänkte väl att han inte skulle bry sej direkt och nöja sej med förra årets tomtedräkt. Jaja, väldigt söt och fin var han... och nöjd. Eet vktigaste

#17 - Emms

Tycker att det är givet att barnen ska få vara det de själva vill! Tänk vad gulligt med en luciapojke! :D
På skolan jag jobbar så är där en flicka som jätte gärna vill vara stjärngosse, men skolan sa blankt nej :( detta tycker jag är jätte tråkigt då de gick ut med att barnen själva skulle få välja vad de ville vara och när flickan då sa att hon ville vara en stjärngosse så fick hon inte det.... Tycker att det är så synd! Om de får välja själva så får man ju också stå för vad de väljer, då kan man ju inte ändra på vad barnen valt!

#18 - Helena

Just Lucia har jag aldrig tänkt på sådär jättemycket men däremot så kommer jag ihåg när min klass skulle lussa i 9an och min kompis ville vara tomte istället för tärna. Traditionen var att alla tjejer var tärnor, alla pojkar utom EN var stjärngossar och den där sista pojken var tomte. Nu ville min kompis (en tjej på 1.80 typ) vara tomte och det blev rabalder så det skrek om det. Främst killarna i skolan gick o klottrade "tomten är en man" lite överallt (bla på min kompis skåp).
Kommer faktiskt inte ihåg hur det slutade men tror att min kompis inte fick vara tomte till slut.. Rätt sjukt egentligen, hur blir det fler tomtar om det inte finns tomteflickor liksom haha :-)

#19 - Maria K

Självklart kan pojkar vara lucior, likaväl som flickor kan vara tomtar. Min kille på 4,5 har pratat i en månad om att han vill vara lucia med ljus i håret. Jag har lånat en luciakrona och tillbehör och fixat ett lusselinne, får se på torsdag om han vill när han kommer till dagis och ser killarna i tomtedräkter. Jag tar med en tomtedräkt som backup :) men jag hoppas att han står på sig trots att han förmodligen är den enda pojklucian :)

#20 - Tess

Om killar vill vara Lucia så ska de absolut få vara det. Jag ville inte ens vara med i Luciatåget när jag var barn, men jag var tvungen :-( Skolan sa att det var obligatoriskt. Numera firar jag inte Lucia alls, men när Connor börjar skolan så vill jag att han ska få välja både om han vill eller inte vill vara med överhuvudtaget OCH vad han ska vara.