bambi

Det där med d-droppar igen
Ni är så duktiga på att lämna tips på intressanta artiklar och ämnen som ni vill höra min åsikt om. Jag ska försöka ta upp dom flesta i bloggen. Det är några av er som har lämnat kommentarer om d-dropparna som jag bloggade om förut.

storasyrran
om Helgens vinnare!:
Visst skrev du om D-droppar för ett tag sen? Det är felaktig info som cirkulerar på nätet. Kolla in denna länken från Livsmedelsverket!
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-for-smabarn/Fragor-och-svar-om-BHA-i-D-droppar/

När jag läser Livsmedelsverkets svar så ser jag att dom endast tar upp att det har varit omdiskuterat att BHA kan vara cancerframkallande (så skrev jag i mitt tidigare inlägg) men berör inte alls att det kan ge allergiska reaktioner och hyperaktivitet. Vilket är lite synd. Det känns inte som att man får hela bilden klar för sig och vet inte riktigt vem man ska tro på. Men så är det ofta och som förälder så får man nog gå på det som man själv tycker känns bäst.

Vad säger ni om det hela?
#1 - storasyrran

Ja,det är en enda röra det där. Man vet inte vad man ska tro på. Men det är nog bra att gå på sin egna känsla som du säger!



Allt i vår värld är farligt, mer eller mindre. Vi kan inte rädda oss från allt.



Ha en skön helg!

#2 - ENDENISE

ja vettetusan. Jag har gett mina barn d-droppar medan dom var små. Försvann lite smått efter typ 6 månaders ålder. Wilgot har inte fått alls på typ 1 år, sämsta mamman. Men Lo får varje dag en så länge. Det är pappan som håller koll på det haha.



Sen så ska man väl nog lyssna på sig själv i alla lägen :)



sv: men tack :D gulle!

#3 - Fru Pethra

Vi har alltid lyssnat på vår magkänsla, alla säger ju olika och alla gör olika ändå. När vår tjej var liten så var det AD-droppar som gavs och vad jag har hört så tog de bort A för att det har visat sig inte vara bra, men d-droppar är väl bra? Det är ju d-vitaminer och det behövs ju, speciellt nu under vinterhalvåret när det är solbrist.

#4 - Monia - med bulle i ugnen ♥

alltså, man kan dö av precis allt nuförtiden. man får cancer av chips, för bränt mat, babypuder kväver ungen, våtservetter gör mer onytta än nytta , fett i maten ger dig blodproppar - listan kan göras lång. Jag tror det handlar om att allt ska intas med måtta helt enkelt. Angående d-droppar vet jag knappt vad det är, men lär väl lära mig nu när jag snart själv är mamma =) Men är det något nytt? Annars brukar jag tänka såhär: "vadå vi överlevde ju detta, varför ska inte våra barn?"



Som exempel puder till rumpan dog inte vi 80-talister av iallafall... våra föräldrar överlevde rökning i magen - för deras föräldrar visste inte bättre. Det fanns inga forskningar på att det var farligt för barnet..



Så även om man såklart ska vara försiktig och tänka sig för ,så tror jag man känner själv vad som är bäst för ens barn och vad man vill lita på. Ska man läsa och lyssna på allt som sägs måste man ju ändra sig 3 gånger om dagen :s



Kram



#5 - Karoliina-med K och två i

Nu minns jag inte riktigt hur jag läste, men kontentan var i alla fall att det ämnet som ansågs farligt, för att vara farligt behövdes det att man fick i sig ett par dl, tror jag, dagligen. Något sånt var det.



Jsg ger dropparna så gott som varje dag, nån dag har vi missat men det är sällan, risken med d-vitaminbrist och vad som kan hända då är betydligt värre, tycker jag.



I Finland tror jag rekommendationen är att man äter d-vitamin till 18.

#6 - Rosi

Den minimala mängden som barnet får i sig gör säkerligen inte så stor skillnad. 5 droppar/dag och hur mycket av det är BHA? De får ju i sig grymt mkt "skit" ändå i godis, läsk, bekämpningsmedel på frukt o grönt mm. D-dropparna är nödvändiga här i norr, mina barn får/har fått de.

#7 - My

I ditt första inlägg om D-droppar skrev du en undran varför många BVC väljer att ge ut ACO´s droppar istället för Dunmedic som till skillnad från ACO inte innehåller BHA.

ACO´s d-droppar är ett läkemedel där det tillverkas med noga kontroller precis som alla andra läkemedel.

Dunmedic´s d-droppar är ett livsmedel tillverkas inte alls på samma sätt och samma krav som för ett läkemedel, stor skillnad.

Alla läkemedel måste bli godkända av Läkemedelsverket för att kunna användas, detta krävs inte för livsmedel utan då är det endast företaget som "garanterar" att det är en säker produkt.

Så då är det kanske inte så konstigt att BVC hellre delar ut D-droppar som är klassat som ett läkemedel som genomgått flera kvalitéssäkringar än ett livsmedel som inte är kontrollerat av någon myndighet.

#8 - Kattis

Asså jag trodde verkligen att alla människor undvek tillsatser om dom kunde. Så rena produkter som möjligt. För mig är det en självklarhet att man väljer dropparna utan tillsatser om man kan välja det.. det hörs ju liksom på namnet, tillsatser.. det ska inte vara där.

#9 - ullis

Men om man vänder på det då, varför ger man d-droppar? Var är för och nackdelen?!