bambi

Att jobba mot suget
Nu när jag har kört pulver i två veckor (håller på och trappar upp nu dock) så har jag hängt mycket på forum och diskuterat med andra som också har kört pulverdiet.

En sak som jag har märkt är att många "lyxar" till det på helgen och kvällarna genom att ta en bar eller pudding istället för den vanliga shaken (bars och puddingar finns inom vissa dieter). Jag har också känt ett stort sug på något sött eller lyxigt på kvällen, speciellt efter jag har nattat barnen. Då har jag haft som rutin att sätta på kvälls-te och ta fram en cupcake eller en kaka ur skafferiet. Det är nästan så att jag gör det utan att tänka på det. Men varför ska jag ha något "lyx" bara för att det är kväll? Oftast så är jag inte särskilt sugen heller utan det går mer på rutin och den rutinen har jag jobbat hårt med att bryta nu.

Jag hoppas att mitt sockerberoende är borta nu men jag kommer aldrig sluta att baka (för jag älskar det!). Däremot så måste jag sluta att äta godis och bakverk varje dag. Men det är oerhört svårt att bryta onyttiga vanor.

För er som är nyfikna: Jag har gått ner 4,3 kg på två veckor!
#1 - Sabina

Jag behöver lite pepp och tips hur man kommer över sin konsistensskräck! Jag kör med nutrilett, vet inte varför just nutrilett, men jag är och har alltid varit som en bebis när det gäller mat och då framförallt med konsistensen på det jag äter. Och helt ärligt, det är ju tjockt som kräk och jag har svårt att få ner det utan att klökas en eller två gånger. Vad gör man? Allt det här sitter i huvudet för ibland när jag inte tänkt på vad det är jag dricker så slinker det ner av bara farten och även om smaken inte är fantastisk är det inte det som är problemet. Jag har världens känsligaste kräkreflex helt enkelt. Lukter, konsistens och kräk är jättesvårt för mig så det här med pulverdiet är verkligen ingen lätt historia men jag verkligen måste gå ner i vikt och jag behöver den där kickstarten för att hålla mig motiverad. Tänkte fortsätta med Vikt Väktarna sen och då gå på möten. Har du något tips till en 27 åring med bebismage? :)

#2 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Sabina Oj, jag tror du frågar fel person för jag har inga problem med att dricka pulver med lite klumpar i ens. Och jag hör ständigt folk som klagar på klumparna, medan jag ser dom mer som "chokladbitar" (så länge det inte är föööör många förstås).



Men det verkar som att du har hittat en lösning - att inte tänka på det. Titta på tv och häll i dig det, se det som nödvändig näring som du måste få i dig. Sen kan du njuta av ett kallt glas vatten eller en kall cola light senare :)



Lycka till!

#3 - Bee

Grattis till viktnedgången! Provade pulverdiet och fixade inte ens en hel dag, blev genast på dåligt humör, dock stillade den sötsuget då jag valde chokladsmak, tror inte däremot att jag skulle bli av med mitt sötsug drickandes choklad varje dag ;-) Starkt jobbat av dig att hålla ut så länge, jag själv vart extremt hungrig. Så nu äter jag LCHQ som är en variant av LCHF.

#4 - malin

grattis till dina tappade kilo ; )) har gått på slanka nu i en vecka-2kg har fuskat ngn dag men då ätit lite kött och sås, sallad. Har frågat tidigare om tips på bra/billigt boende i Sthlm för en 3 barnsfamilj??

/malin

#5 - emma

grattis till din viktminskning! jag kör också med slanka (dag 5) och har letat efter aktiva forum, har du lust att tipsa om något? har läst en hel del gamla trådar, men vore kul med någon som är aktiv! sedan är jag nyfiken på din upptrappning, såg i något inlägg att du inte tänkte blogga så mycket om dieten, men eftersom du ju har gjort det förr vore det intressant att ta del av hur du tänker! tack på förhand och tack för rolig läsning hälsar en ny läsare!

#6 - curlingmamman

Inne på dag 3 med Slanka och tycker att domär riktigt goda.Hur gör du upptrappningen och vad är målet för dig att gå ner? kram

#7 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

malin Ja just det! Förlåt att jag missade att svara på det! Men jag tror inte riktigt att jag kan hjälpa dig med hotelltips här i huvustaden. Vi har själva inte bott på hotell här någon gång och släkt och vänner sover ju över hos oss.



emma Jag är inne på Familjeliv, där finns flera aktiva trådar! Lycka till!



curlingmamman Självklart kan jag blogga om upptrappningen! Jag gör det om ett par dagar när jag har trappat upp ett tag så kan ni få veta resultat också :)

#8 - Mia

Du skrev att man brukar gå upp två kg efter en sån här kur i slutändan har du då gått ner 2,3 kg på 2 veckor. Jag är med i viktklubben och går ner 1 kg i veckan, men jag ändrar mitt se att se på mat. Tycker du det är värt att "svälta" sig själv i två veckor istället för att äta rätt mat och rätt portionsstorlek? med snarlikt resultat



/Mia

#9 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Mia Ja, för mig så fungerar denna metod väldigt bra. Jag blir av med mitt sötsug och jag tror att jag skulle ta svårt att följa en massa regler. Men det är ju toppen att det funkar för dig!