bambi

Bambis stora ostguide *bokmärk denna!*


Vi har förmånen att bo ganska nära Stockholms enda renodlade ostbutik som har en massa massa ostar (och lite tillbehör), som ligger på Hornsgatan här Stockholm. Om ni har möjlighet - besök den (Gamla Amsterdam heter den)!

Vi var där på ost- och vinprovning (maken fick ett presentkort hos LiveIt i födelsedagspresent och då valde vi detta - en superbra present måste jag säga!) och då lärde vi oss massor om ostar och hittade flera favoriter. Så efter det så går vi dit då och då och handlar lite goda ostar  :)



Brieost är ett måste på varje ostbricka. Denna som inhandlades i ostbutiken berättade butiksägaren att det är en man som cyklar från Östermalm (tvärs över stan) bara för att handla just denna Brieost som är den krämigaste som finns! Och den var verkligen OTROLIGT god!!

Om det bara är en endaste ny ost som ni ska prova så är det denna - Purmer! Alla älskar den och jag menar fullkomligt ÄLSKAR den! Det är egentligen en väldigt vällagrad Gouda-ost med saltkristaller som har skapas under den långa lagringstiden. Super god och jag säger NI MÅSTE PROVA DENNA! Vi brukar välja den som har varit lagrad i 60 veckor.



En annan favorit, som många säkert känner till redan, är Tallegion. Vi smakade denna första gången i en restaurang i Göteborg och vi blev så frälsta så vi var tvungna att skriva upp namnet och har alltid köpt den till ostbrickan sen dess. Den passar occkså väldigt bra i matlagningen, till pasta till exempel.

Den enda blåmögelosten som jag verkligen gillar är Bleu de Graven (som är perfekt tillsammans med pepparkakor!). Den passar perfekt ihop med dinkelkex och en liten päronskiva.

Sen har vi den milda Chevre affine som är en getost som är väldigt lätt att tycka om och passar utmärkt ihop med fikonmarmelad!



Egentligen så "ska" man äta osten som den är och äta kex emellan ostarna för att rensa munnen på smaken innan man äter nästa ost - fick vi lära oss på ostprovningen. Men oftast äter vi faktiskt osten på kexen, som vi alltid har gjort. Men en av dom godaste kexen som jag har provat är dessa Dinkelkex med flingsalt, som är knapriga och lagom stora/små. Jag köpte dessa i ostbutiken.

Sen bland det bästa som finns att äta till ost är fikonmarmelad. Ingen ostbricka är komplett utan den! För att ostar är oftast lite salta och då passar det perfekt med en liten klick av denna lite söta marmelad på! Salt + sött = supergott!


Hoppas att ni fick lite tips om lite gott till ostbrickan! Har ni några egna tips på goda ostar eller tillbehör?
#1 - Maja

Åh vad gott det lät! Jag älskar ost men tyvärr är min man inte så förtjust. Så det blir sällan att jag köper goda ostar till mig själv. Däremot har jag köpt ostlådor med diverse olika ostar i julklapp några gånger från vår lokala ostbutik.

Men vad är det för speciellt med er ostbutik eftersom det är den enda renodlade ostbutiken? Vi har en här i Örebro också. Örebro ost! Dom säljer ost och lite tillbehör precis som den ni bor i närheten av. :)

#2 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Maja Aha, undrar då hur han menade? Den enda som importerar en massa ostar? Tillverkar dom egna ostar?

#3 - julie

ska definitivt lyssna på tipset att äta kexen mellan ostbitarna! jag blir alltid lika förfärad när folk lägger ingefäran på sushi-bitarna, istället för emellan, som smakrensare. haha, fast man ska ju äta det som är godast!

#4 - Lady Dahmer

Bra lista! kanske ska införhandla lite ostar till nästa helg!

#5 - Lady Dahmer

Men asså... skrev jag införhandla? HAHAHAHA införskaffa.

#6 - Annika

Harkel!



Sveriges enda renodlade ostbutik?



Nä, vi har en i Halmstad med.. som bara säljer ost o tillbehör. :D



Hur som helst.. ost är dj-ligt gott! Mums!

#7 - Malin

Här i Linköping finns Norins ost, mycket välkänd ostbutik många tar chansen att besöka när de är här...:) De är verkligen kunniga och gott är det definitivt!

#8 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Haha... nu skäms jag lite... tänk om han sa STOCKHOLMS enda ostbutik??? Måste nästan ha varit så...



//ändrar i inlägget

#9 - Amanda

Päron & vindruvor är supergott på ost & kex. :)

#10 - Nadine

Det finns en underbar ostbutik i en liten håla som heter boxholm också, där all ost är närproducerad och jättegod! Boxholm ligger mellan Linköping och Jönköping om man bara ska ta upp stora städer. Själv gillar jag bara ost som smält på pizza och hamburgare, aldrig som den är.

#11 - Anonym

Androuet på Nybrogatan i Stockholm då?

#12 - Dan Syndrom

Bra tips! Det blir ostbricka till efterrätt på lördag :)

#13 - BloggMamman

Spännande, får nog bli ett besök i vår lokala ostbutik inför helgen!

Jättetrevligt inlägg!

#14 - Maggie - En rå bohem

Åh, så sugen på ost jag blev! (trots att jag nyss mumsat i mig 1/3 blåmgelost) Synd att jag bor i Finland. Men under nästa Sthlm besök ska jag titta in i denna ostbutik. Säkert kan man också hitta en hel del av dessa ostar här på denna sidan av sjön också. Tack för tipset!

#15 - Matisen

En bra Beemster är bland det bästa som finns enligt mig. Fikonmarmelad är bra till ost men även björnbärsmermelad (framför allt till brie). Mina ''budgetfavoriter'' är St. Dalfour och Den Gamle Fabriken :)