bambi

Cake Pops inför Alla Hjärtans Dag


Det var länge sen jag gjorde cake pops så jag tyckte att det verkligen var dags igen. För cake pops är verkligen något speciellt, supergoda och lite kul är det att få äta kaka på en pinne!

Det finns ju lite olika version av cake pops. Jag har testat att göra dom med krossade ballerinakex men jag tyckte inte alls att det blev gott eller särskilt bra. Smakar lite kemiskt. Jag tycker att det är mycket bättre att baka en egen kaka i en form som man sen smular sönder. Sen kan man blanda det med antingen philadelphiaost, nutella eller jordnötssmör.

Jag testade att göra lite cake pops med Alla Hjärtans Dag tema. Jag måste förvarna er lite om att göra cake pops i form av hjärtan var inte det enklaste. Dom gick ganska så lätt sönder i mitten men det gick lite bättre om man stadgade dom med lite choklad på ena sidan först, innan man doppar hela i choklad.



Kaka
100 g smör
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk

Till cakepopsen
200 g jordnötssmör
ca 400 g choklad (vit/ljus/mörk)
strössel
grillpinnar

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en form med löstagbar kant. Smält smör.
2. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver.
3. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Blanda ner mjölblandningen lite åt gången i äggsmeten.
4. Tillsätt mjölk och smör. Vispa ihop till en slät smet.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Låt svalna helt.
6. Mixa kakan till smulor. Tillsätt jordnötssmöret och mixa ihop till en tjock smet.
7. Forma smeten till hjärtan eller kulor. Stick ner en pinne i varje och ställ in i kylen i minst en timme.
8. Smält chokladen och doppa sedan kulorna i chokladen. Strö över strössel innan chokladen stelnat.



Så här glad blir man av cake pops!

#1 - Fröken M

Åh, det kanske vore en kul grej istället för vanlig tårta när jag fyller 30 om några veckor :)

#2 - Karin

Hejhej, jag brukar vara in och läsa lite i din blogg, jätte mysig ! När jag såg det här inlägget så bestämde jag att jag också ville göra sånna till alla hjärtans dag. Blev ju jätte goda, fast jag fick inte mina att sitte kvar på pinnen så det blev bara bollar :)